Column Marcel Willems | Thexton Armstrong Willems

De economie zit in de lift en als ondernemer merk je dat je bedrijf ook weer groeit. Leuk toch zou je zeggen. “Groei is toch goed?" Want als je groeit, maak je meer omzet en dan maak je dus ook meer winst. Toch?!

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Was het maar zo eenvoudig. Eigenlijk zou elke ondernemer die groeit, weer even terug moeten naar de basis. Groeien gaat namelijk niet zonder horten of stoten. Net als de baby die sprongen maakt, met schokken groeit, zie je bij bedrijven niet anders. Alleen waren we daar even niet op bedacht. En daarom gaat het met menig bedrijf in de groeifase toch mis. Jammer en niet nodig.

Groeischokken

Wees dus op je hoede. Groeien betekent nogal wat voor je bedrijf. Je krijgt het drukker, je moet waarschijnlijk mensen aannemen of met meer zzp’ers om je heen gaan werken. Je krijgt steeds minder grip op alles, wellicht moet je iemand extra aannemen voor de werkvoorbereiding, verkoop of administratie. Het gebouw waar je inzit wordt te klein, door de groei neemt je behoefte aan cash toe omdat je zaken moet voorfinancieren (jaja, de kosten gaan voor de baten) en ga zo maar door.
Bezint dus eer ge begint! Laat de groei je niet overkomen maar bereid je erop voor. Waar wil je met je bedrijf naartoe, waarom ben je anders dan je concurrenten? Zijn je processen en structuren op orde? Ken je je kostprijs? Hoe ziet je liquiditeit eruit, hoe groot zou je willen (of kunnen) worden? Allemaal vragen waar je goed over moet nadenken voordat je de groei jezelf laat overkomen. Doe je dat niet, dan ga je gegarandeerd de groeischokken voelen. En die komen soms hard aan.

Groei is duur

Wist je dat groei betekent dat je in eerste instantie meer liquiditeit nodig hebt, of simpel gezegd meer geld? “Oei, daar had ik even geen rekening mee gehouden.” En dan kom je ineens in de knel na een aantal maanden groei en kun je je rekeningen niet meer betalen. Je wil toch zeker niet dat je dat overkomt?!
Ik wil je graag 3 tips geven die je zeker kritisch onder de loep moet nemen voordat je gaat groeien:
  1. Zorg voor een duidelijke visie; zonder richting weten jij en je personeel niet waar je met je bedrijf naartoe moet.
  2. Zorg dat de fundering goed is. Met fundering bedoel ik je bedrijfsvoering en alles wat daarbij komt kijken zoals je structuren en processen, de taken en verantwoordelijkheden van je mensen, een adequate administratie (meten is weten) en een juiste prijsstelling.
  3. Zorg dat je financiering goed geregeld is. Groei betekent automatisch dat je – tijdelijk – meer geld nodig hebt. Als je dat niet geregeld hebt, loop je het risico dat je vastloopt en dat je beperkte liquiditeit je de das omdoet.
Veel plezier met groeien!

Groeien door het overnemen van een bedrijf?

Bekijk onderstaande bedrijven. Deze staan sinds kort te koop. Reageer kosteloos op interessante profielen en kom direct in contact met de verkoper.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…