Categorieën

Victor van Veelen helpt met zijn bedrijf Buro Fiks collega-ondernemers en organisaties om te groeien. Hij vertelt over de zin en onzin van consultants en coaches en geeft tips hoe je meer focus kunt aanbrengen in je bedrijfsvoering.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Geen bla bla

“Rot op met consultants, zeggen veel ondernemers. En ze hebben nog gelijk ook”, glimlacht Victor van Veelen. “Ik heb het zelf ook ervaren. Er zijn te veel consultants en businesscoaches in Nederland die zichzelf graag horen praten. Ja, ik ben ook een businesscoach, ik kan er geen ander woord voor verzinnen. Maar ik doe het zonder die bla, bla.” Vanuit zijn ervaring als mede-eigenaar van meerdere snel groeiende bedrijven helpt Van Veelen nu andere ondernemers bij hun focus en groei. “Mkb’ers willen concrete, praktische hulp, geen geneuzel.”

Eigenwijs
“Een ondernemer is in zijn DNA een eigenwijs persoon. Hij denkt het beter te weten dan een ander. Daarom ziet hij kansen en grijpt hij die ook. Maar soms loop je als ondernemer vast in je eigen denkbeeld”, weet Van Veelen. “Op tijd hulp vragen is heel belangrijk. Ik ben als ondernemer ook wel eens op mijn bek gegaan. Dat is niet erg. Daar leer je ook van. Maar het is beter om de kennis en ervaring van een ander in te schakelen. Ondernemingen die op tijd hulp inschakelen op de punten waar zij kwetsbaar zijn, zullen sneller groeien.”

Focus
Om meer focus aan te brengen in je bedrijfsvoering gebruikt Van Veelen het zogenaamde hedgehog concept; drie vragen die je helpen de juiste focus te ontdekken:

  1. Waar ben je uitzonderlijk goed in? (Beter dan de rest)
  2. Waar word je blij van? (Je intrinsieke motivatie)
  3. Waar zit je economische motor? (Waar komt het meeste geld binnen?)

“Als je het overlappende vlak tussen deze drie elementen weet te vinden, heb je de juiste focus te pakken”, weet Van Veelen. “Kill your darlings. Soms moet je schrappen in je producten of dienstverlening om weer vooruit te komen. Als ondernemer moet je durven kiezen.”

Van Veelen doet dat zelf ook. “Met Buro Fiks richt ik me echt op ondernemingen met 3 tot 25 man. Ik begeleid zo’n 30 klanten per jaar. Ik wil klanten niet langer dan anderhalf jaar hebben. Daarna moeten ze het zelf kunnen. Anders heb ik mijn werk niet goed gedaan.”

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…