Geen bla bla
“Rot op met consultants, zeggen veel ondernemers. En ze hebben nog gelijk ook”, glimlacht Victor van Veelen. “Ik heb het zelf ook ervaren. Er zijn te veel consultants en businesscoaches in Nederland die zichzelf graag horen praten. Ja, ik ben ook een businesscoach, ik kan er geen ander woord voor verzinnen. Maar ik doe het zonder die bla, bla.” Vanuit zijn ervaring als mede-eigenaar van meerdere snel groeiende bedrijven helpt Van Veelen nu andere ondernemers bij hun focus en groei. “Mkb’ers willen concrete, praktische hulp, geen geneuzel.”
Eigenwijs
“Een ondernemer is in zijn DNA een eigenwijs persoon. Hij denkt het beter te weten dan een ander. Daarom ziet hij kansen en grijpt hij die ook. Maar soms loop je als ondernemer vast in je eigen denkbeeld”, weet Van Veelen. “Op tijd hulp vragen is heel belangrijk. Ik ben als ondernemer ook wel eens op mijn bek gegaan. Dat is niet erg. Daar leer je ook van. Maar het is beter om de kennis en ervaring van een ander in te schakelen. Ondernemingen die op tijd hulp inschakelen op de punten waar zij kwetsbaar zijn, zullen sneller groeien.”
Focus
Om meer focus aan te brengen in je bedrijfsvoering gebruikt Van Veelen het zogenaamde hedgehog concept; drie vragen die je helpen de juiste focus te ontdekken:
- Waar ben je uitzonderlijk goed in? (Beter dan de rest)
- Waar word je blij van? (Je intrinsieke motivatie)
- Waar zit je economische motor? (Waar komt het meeste geld binnen?)
“Als je het overlappende vlak tussen deze drie elementen weet te vinden, heb je de juiste focus te pakken”, weet Van Veelen. “Kill your darlings. Soms moet je schrappen in je producten of dienstverlening om weer vooruit te komen. Als ondernemer moet je durven kiezen.”
Van Veelen doet dat zelf ook. “Met Buro Fiks richt ik me echt op ondernemingen met 3 tot 25 man. Ik begeleid zo’n 30 klanten per jaar. Ik wil klanten niet langer dan anderhalf jaar hebben. Daarna moeten ze het zelf kunnen. Anders heb ik mijn werk niet goed gedaan.”