Categorieën

De meeste markten zijn overvol. Denk bijvoorbeeld aan de kledingbranche, waar het een komen en gaan is van winkels. Toch hoeft een bomvolle afzetmarkt geen probleem te zijn. Vijf tips om u te onderscheiden van de concurrentie.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Zoek een niche

Kleine bedrijven zijn geregeld succesvol op een volle markt door een verwaarloosde niche te bedienen. Een goed voorbeeld is hippe kleding voor zware mensen. Hoe vindt u zo’n niche? Dat kan bijvoorbeeld door klanttevredenheidsonderzoek. Zo komt u erachter wat uw klanten van uw huidige dienst vinden en, belangrijker, wat ze nog missen. In deze checklist leest u meer over hoe u uw bedrijf uniek maakt.

Specialiseer u

Over het algemeen betekent een specialisatie dat u extra diensten kunt aanbieden en aantrekkelijker wordt voor bestaande klanten. Een maatschappelijke ontwikkeling leent zich goed voor een specialisatie van uw diensten. Bijvoorbeeld: in Nederland vestigen zich steeds meer Poolse ondernemers. Sommige accountants springen hier slim op in door Pools te leren.

Leer en innoveer

Neem uw diensten of productieproces eens onder de loep. Wat kan er beter of efficienter? Neem ondernemer Martien Markus. Met zijn kleine stroopwafelbakkerij voert hij enorme innovaties door. Hij gaat regelmatig tussen de machines van zijn bedrijf zitten en bekijkt aandachtig de processen die zijn wafels doorlopen. Om vervolgens als een moderne Willie Wortel zijn machines te verbeteren. Meer over innovatie leest u in dit artikel.

Wat willen uw klanten?

Ook een optie om u te onderscheiden, is het aanpassen van uw producten en diensten aan de speciale eisen van uw individuele klanten en opdrachtgevers. Hoe beter u weet waar uw klant behoefte aan heeft, hoe beter u daarop kunt inspelen. Een handige methode is Customer Relationship Management (CRM).

Snelheid en capaciteit

In een volle markt is tijd belangrijk. Vraag uzelf af hoe snel u kunt leveren, hoe u eventuele wachtlijsten wegwerkt en hoe uw planning beter kan. Daarnaast is capaciteit een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om ‘s nachts en in de weekenden te werken. Kennemer Uitzendorganisatie is een uitzendbureau voor werknemers uit Europa. Het onderscheidend vermogen van dit bedrijf, zit hem in het feit dat ze elke moment van de dag genoeg personeel beschikbaar hebben voor opdrachten. Zelf’s nachts zijn ze in staat om nog voor de ochtend een werkploeg te leveren.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…