De meeste markten zijn overvol. Denk bijvoorbeeld aan de kledingbranche, waar het een komen en gaan is van winkels. Toch hoeft een bomvolle afzetmarkt geen probleem te zijn. Vijf tips om u te onderscheiden van de concurrentie.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Zoek een niche

Kleine bedrijven zijn geregeld succesvol op een volle markt door een verwaarloosde niche te bedienen. Een goed voorbeeld is hippe kleding voor zware mensen. Hoe vindt u zo’n niche? Dat kan bijvoorbeeld door klanttevredenheidsonderzoek. Zo komt u erachter wat uw klanten van uw huidige dienst vinden en, belangrijker, wat ze nog missen. In deze checklist leest u meer over hoe u uw bedrijf uniek maakt.

Specialiseer u

Over het algemeen betekent een specialisatie dat u extra diensten kunt aanbieden en aantrekkelijker wordt voor bestaande klanten. Een maatschappelijke ontwikkeling leent zich goed voor een specialisatie van uw diensten. Bijvoorbeeld: in Nederland vestigen zich steeds meer Poolse ondernemers. Sommige accountants springen hier slim op in door Pools te leren.

Leer en innoveer

Neem uw diensten of productieproces eens onder de loep. Wat kan er beter of efficienter? Neem ondernemer Martien Markus. Met zijn kleine stroopwafelbakkerij voert hij enorme innovaties door. Hij gaat regelmatig tussen de machines van zijn bedrijf zitten en bekijkt aandachtig de processen die zijn wafels doorlopen. Om vervolgens als een moderne Willie Wortel zijn machines te verbeteren. Meer over innovatie leest u in dit artikel.

Wat willen uw klanten?

Ook een optie om u te onderscheiden, is het aanpassen van uw producten en diensten aan de speciale eisen van uw individuele klanten en opdrachtgevers. Hoe beter u weet waar uw klant behoefte aan heeft, hoe beter u daarop kunt inspelen. Een handige methode is Customer Relationship Management (CRM).

Snelheid en capaciteit

In een volle markt is tijd belangrijk. Vraag uzelf af hoe snel u kunt leveren, hoe u eventuele wachtlijsten wegwerkt en hoe uw planning beter kan. Daarnaast is capaciteit een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om ‘s nachts en in de weekenden te werken. Kennemer Uitzendorganisatie is een uitzendbureau voor werknemers uit Europa. Het onderscheidend vermogen van dit bedrijf, zit hem in het feit dat ze elke moment van de dag genoeg personeel beschikbaar hebben voor opdrachten. Zelf’s nachts zijn ze in staat om nog voor de ochtend een werkploeg te leveren.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Zakelijke conflicten kunnen duur en tijdrovend zijn, maar er is een efficiënte methode om ermee te dealen. In dit artikel lees je wat zakelijke…
Je hebt de strategie voor je bedrijf zorgvuldig uitgestippeld. De koers ligt vast, de doelen zijn helder, de visie is scherp. Maar hoe zorg je ervoor…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je als ondernemer andere inkomstenbronnen aanboren?…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen? Dan moet je weten wat je concurrenten doen. Met een sterke concurrentieanalyse krijg je een helder…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…