Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de consument. Een effectieve positionering kan het verschil maken tussen een product dat flopt en een dat marktleider wordt. Maar wat is positionering precies? En waarom is de positionering zo belangrijk?

In het kort

  • Positionering in marketing en branding draait om hoe een merk of product wordt waargenomen en onderscheidt zich van concurrenten.
  • Bij positionering moet je jezelf belangrijke vragen stellen, zoals wat je uniek maakt, wie je doelgroep is, en hoe je wilt worden waargenomen.
  • Een sterke positionering kan leiden tot een positieve merkpersoonlijkheid, loyaliteit van klanten en concurrentievoordeel.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Wat is positionering?

Positionering gaat over de perceptie van consumenten bij een merk. Belangrijk onderdeel van de positionering is het onderscheidend vermogen ten opzichte van andere merken in dezelfde sector.

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel merken, producten en bedrijven die de aandacht van consumenten proberen te winnen. Bedrijven met een goede positionering, een eigen identiteit en onderscheidend vermogen worden beter onthouden.

Het beeld dat consumenten hebben kan organisch ontstaan door hun ervaringen met producten of diensten, maar kan ook zeker worden gestuurd door doelbewuste marketing. Het menselijk brein is beïnvloedbaar.

Positionering is niet alleen van toepassing op merken, maar ook op producten, diensten en zelfs hele organisaties. Positionering is dan ook een van de belangrijkste promotionele instrumenten om de impact van een merk uit te breiden.

Belangrijke vragen voor positionering

Wil je een onderscheidende positie tegenover concurrerende producten en merken innemen? Bij het positioneren van een merk, product of organisatie moet je jezelf een aantal belangrijke vragen stellen:

  1. Wat maakt mijn merk of product uniek? Bij positionering gaat het over hoe jij je binnen de markt neerzet. Positionering is vaak gebaseerd op wat jouw product of dienst uniek maakt.
  2. Wie is mijn doelgroep? Op wie richt jouw product of dienst zich? Zorg dat je je doelgroep kent.
  3. Hoe wil ik dat mijn merk/product wordt waargenomen? Het is belangrijk om een merkidentiteit op te bouwen, dus is het belangrijk om te bepalen hoe je wilt dat anderen jouw merk of product waarnemen.
  4. Wat zijn de kernwaarden van mijn merk? Een goede manier om achter de kernwaarden te komen is door naar je missie en visie te kijken.
  5. Hoe onderscheid ik me van de concurrentie? Bij positionering kijk je goed naar de concurrentie en zorg je ervoor dat jouw merk zich visueel en in boodschap onderscheid van concurrerende merken.


Waarom positioneren?

Positionering is essentieel. Mensen handelen vaak intuïtief. Als (potentiële) klanten een goed gevoel hebben bij jouw merk of product bouw je aan een positieve merkpersoonlijkheid en bereik je een voorkeurspositie ten aanzien van de concurrentie. Met een sterke en onderscheidende positionering kan een merk een loyale klantenbasis opbouwen, wat op de lange termijn tot meer omzet kan leiden. Bovendien helpt een duidelijke positionering bedrijven om zich te onderscheiden in een verzadigde markt.

Positionering: Een 5 stappenplan

Positionering is een essentieel onderdeel binnen elke marketingstrategie. Hier is een stapsgewijze handleiding om je te helpen bij het opstellen van een krachtige positionering:

Stap 1: Marktonderzoek

Voordat je een onderscheidende positie inneemt, is het belangrijk om eerst marktonderzoek uit te voeren. Kom erachter waar jij binnen de markt staat, wie je potentiële klanten zijn, welke vraag er is naar je product, wie je belangrijkste concurrenten zijn en welke trends er spelen.

Stap 2: Analyseer de concurrentie

De tweede stap binnen het bepalen van je positionering betreft het analyseren van verschillende aanbieders die hetzelfde doen. Kijk naar het aanbod, de doelgroep, en de marketingkanalen van vergelijkbare producten, merken of bedrijven. Door je concurrenten te analyseren, kun je bepalen hoe je jouw product succesvol kunt onderscheiden en positioneren.

Stap 3: Definieer je doelgroep

Door je ideale klant te definiëren kun je jouw positionering beter afstemmen op hun behoeften en wensen. Kijk naar de demografische gegevens van je doelgroep, zoals leeftijd, locatie, geslacht, inkomen en opleidingsniveau. Probeer ook hun kennis over jouw product niche, hun interesses, gewoonten en meningen te bepalen.

Stap 4: Bepaal je concurrentievoordeel

Wat is jouw unieke waardepropositie ofwel Unique Value Proposition (UVP)? Dit is je kernwaarde die je potentiële klanten duidelijk vertelt hoe ze zullen profiteren van jouw aanbod, hoe je producten of diensten in hun behoeften zullen voorzien en hun problemen zullen oplossen. Denk aan prijspunten, gebruiksgemak, innovatieve functies, compatibiliteit en upgrade-mogelijkheden.

Stap 5: Creëer je kernboodschappen

Nu je weet wie je doelgroep is, welke oplossingen ze zoeken, waar je product in de markt staat en wat je concurrenten doen, kun je de laatste stappen naar een juiste positionering zetten. De kennis die je hebt vergaard in combinatie met jouw kernwaarde vormt het middelpunt van je positionering en vertaal je vervolgens naar je merkidentiteit en kernboodschappen. Deze boodschappen gebruik je vervolgens in je communicatie, zodat mensen je begrijpen wat je positionering is en waarom jouw product, bedrijf of merk anders is dan andere aanbieders.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Voorbeelden van goede positionering

Klaar om je eigen positionering te ontwikkelen? Voordat je begint met het positioneren van je eigen onderneming, product of merk, is het de moeite waard om te kijken naar de positionering van andere succesvolle bedrijven en sterke merken. Gebruik dit als inspiratie voor het bepalen van de positionering die jouw merk inneemt:

Dove positionering

Oorspronkelijk had Dove de keuze om zich te positioneren als zeep voor mannen met vieze handen. In plaats daarvan kozen ze voor een zeep gericht op vrouwen met een droge huid. Het product is hetzelfde, alleen wordt er van een andere positionering gebruik gemaakt.

SAAB positionering

SAAB werd gepositioneerd als de ideale auto voor de winter, wat later werd bevestigd toen het werd uitgeroepen tot de beste auto voor Noorse winters. De wijze waarop het merk zich in de markt neerzette, klopte dus volledig.

Apple positionering

Apple besloot jaren geleden om zichzelf als de leider in innovatie, design en eenvoud te positioneren, waardoor consumenten vaak in de rij staan voor hun nieuwste producten.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Matt Timmermans

Matt Timmermans

Als gepassioneerd ondernemer met een interesse in vastgoed en financiën, combineer ik mijn expertise met mijn liefde voor schrijven. Zo deel ik inzichten en ervaringen die mede-ondernemers kunnen inspireren en ondersteunen.
Lees ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…