Samenwerken met zakelijke partners kan u veel voordeel opleveren, maar blijkt in praktijk niet eenvoudig te zijn. De Zaak Advies krijgt er regelmatig vragen over. Zoals: wat is, naast alles wat u formeel moet regelen, van cruciaal belang om van samenwerking een succes te maken?

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Bauco van der Meulen, allround adviseur bij De Zaak Advies:

“Communicatie en vertrouwen opbouwen, dat is écht cruciaal. Door elkaar goed op de hoogte te houden kweek je wederzijds vertrouwen, misschien wel de meest bepalende factor voor succesvol samenwerken. Dit lijkt een enorme open deur, maar wij zien het in de praktijk te vaak gebeuren dat samenwerkingen stuklopen door gebrekkige communicatie tussen zakelijke partners.”

“In veel samenwerkingsverbanden is sprake van gescheiden taken. De een draagt bijvoorbeeld zorg voor de feitelijke productie, de ander regelt de administratie, inkoop en verkoop. Ook al heeft u de bevoegdheid om voor uw ‘tak van sport’ individueel beslissingen te nemen, realiseer wel dat dit ook financiële gevolgen kan hebben die de andere partners raken.”

“Als de beslissing verkeerd of niet naar wens uitpakt, en de overige partners worden hierdoor verrast, dan schaadt dat het vertrouwen. Elkaar niet op de hoogte houden komt meestal uit de beste bedoelingen voort. De overweging is vaak ‘Hij heeft het te druk’, of ‘Daar moet ik haar niet mee lastigvallen’. Het komt erop neer dat u voor de ander beslist of die ergens toe in staat is. Dat kan ook nogal arrogant overkomen.”

Tips om de communicatie te verbeteren

Van der Meulen geeft een aantal tips om de communicatie in de dagelijkse praktijk te organiseren. “Zet in e-mail die u verstuurt standaard uw partners in de cc. Overleg regelmatig. Bespreek de stand van zaken, wat er de komende tijd moet of gaat gebeuren en evalueer de afgelopen periode.”

Regel eerst hoe je weer uit elkaar gaat

“Een van de belangrijkste zaken die u moet regelen als u gaat samenwerken, is hoe u weer uit elkaar gaat. Dat klinkt misschien raar, maar als u het niet doet en er ontstaat een conflict, dan moet de rechter eraan te pas komen om een oplossing te vinden. Dat kan in de papieren lopen. Het kan ook nadeliger uitpakken dan als er van tevoren afspraken over waren gemaakt. Bij de start van de samenwerking praat u nog met elkaar, dus leg dan ook vast onder welke voorwaarden de samenwerking eventueel beëindigd wordt.”

Lees ook:

“Hoe kan ik het best de samenwerking met een zakelijke partner aangaan?” »
“Wat zijn de voor- en nadelen van samenwerken in een kostenmaatschap?” »
Zelfstandig én samenwerken? Vorm een coöperatie »

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: support@dezaak.nl!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…