Of je nou op zakenreis gaat naar Amerika, aan het oriënteren bent op ondernemen in de Verenigde Staten of het bezoek van een zakenrelatie voorbereid: je wilt meer weten over de zaken cultuur van Amerika. Wij zetten wat interessante tips en handigheden op een rij!

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Table of Contents

De bedrijfscultuur van Amerika

In Amerika komt je niet ver met de Nederlandse bescheidenheid. Het zijn hier je resultaten die tellen. In de Verenigde Staten richt men zich op de korte termijn. Het gezegde ‘time is money’ nemen ze hier letterlijk. Niet alleen ligt de nadruk op de huidige resultaten en de korte termijn, ook willen Amerikanen dat je snel to the point komt. Laat gelijk zien dat jij ‘the best (wo)man for the job’ bent. Je kunt formele aanspreekvormen hier ook vrij snel laten varen, de omgangsvorm is vlot en informeel.

Let’s meet face to face

Afspraken waarmee je echt bij elkaar zit, zijn belangrijk in Amerika. Reden genoeg om die reis over de oceaan te maken. Naast face to face meeten staat stiptheid hoog op de lijst. Niet alleen bij afspraken, maar ook bij leveringen. Zorg dat je op tijd bent en je afspraken nakomt. Overmacht? Daar doen ze in Amerika niet aan.

Tijdens een meeting kom je niet altijd gelijk tot een overeenkomst of een besluit. Daar hebben de Amerikanen werkontbijt of de lunchafspraak voor. Let op dat je, als het besluit genomen is, wel een getekend contract in handen krijgt. In Amerika is een mondelinge overeenkomst niet (altijd) bindend. Laat contracten opstellen door gespecialiseerde mensen. In Amerika staat alles op papier, dus neem ook de kleine lettertjes mee in je contract.

Do’s & dont’s bij het zakendoen in Amerika

Wil je een goede indruk maken bij je  Amerikaanse (mogelijke) handelspartners? Met de volgende tips kom je beslagen ten ijs.

  • Onthoud dat Amerikaans Engels en Brits Engels niet hetzelfde zijn. Formuleer afspraken opnieuw en check altijd of zowel jij als je gesprekspartner de afspraken goed hebt begrepen. Dit voorkomt onnodige misverstanden achteraf.

  • Wil je een goede indruk maken? Zorg dat jouw website er ook in Amerikaans Engels is. Bonuspunten als je dit aangeeft met de Amerikaanse vlag op je site.

  • De meeste Amerikaanse bedrijven zijn erg hiërarchisch. Alleen mensen met de juiste bevoegdheid mogen beslissingen nemen. Zorg dus dat je met de juiste personen aan tafel zit.

  • In Nederland zijn we niet zo gewend aan complimenten. Amerikanen kunnen ‘te’ complimenteus overkomen. Wil je een goede indruk maken? Gebruik zelf ook veel ‘thank you’ en ‘please’.

  • Presenteer zowel je bedrijf als je bedrijf goed. Amerikanen stellen formele kleding op prijs.

  • Houd rekening met de Amerikaanse nuchtere en zakelijke manier van omgaan met (conflict)situaties. ‘Take it of leave it’.

Zakendoen in Amerika? Denk aan je ESTA!

Ga jij naar the States? Dat kan niet zomaar. Gelukkig is een ESTA in de meeste gevallen voldoende. Meer weten over het juiste ESTA aanvragen voor jouw reis naar Amerika? Lees hier de voorwaarden van een ESTA Amerika?.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…