Bovenin de zoekresultaten staan is iets wat elke ondernemer wilt. Makkelijk en snel gevonden worden door je doelgroep. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Er zijn veel factoren die dit beïnvloeden, goede content is er hier eentje van. In dit artikel geven we je een aantal tips hoe jij goede en sterke content kan schrijven.

Inhoudsopgave

Wat zijn SEO geoptimaliseerde teksten?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of simpel zoekmachine optimalisatie. Alles wat onder deze mooie overkoepelende term valt zijn verschillende onderdelen waar je je mee bezig kan houden om jouw webshop nog beter online zichtbaar te maken. Een SEO-proof tekst is dus gefocust op de online vindbaarheid en relevantie voor jouw doelgroep. De experts bij het e-commerce Magento bureau Hypershop hebben vier tips om een goede start te maken met het schrijven van SEO-proof teksten.

Tip 1: Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Je hebt als het goed is een onderwerp uitgekozen om over te schrijven, een categorie of blog onderwerp. Om een boeiende tekst te schrijven, is het belangrijk om te weten waar op gezocht wordt en wat mensen willen weten. Voordat je begint met schrijven voer je een zoekwoordenonderzoek uit. In dit onderzoek breng je in kaart welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw tekst. Dat er veel gezocht wordt op een zoekwoord wil niet meteen zeggen dat jij ook daar bovenaan kan komen te staan. Maak hierbij gebruik van longtail en short tail zoekwoorden, een goede mix. Bij longtail zoekwoorden is de concurrentie minder en is het makkelijker om bovenaan te komen. Omdat dit zoekwoord ook specifieker is, is de zoekintentie dit ook.

Tip 2: Schrijf voor je doelgroep

Wanneer je online iets zoekt, leest een goede tekst waar jij je in kan vinden het lekkerst weg. Schrijf een boeiende tekst. In het zoekwoordenonderzoek zijn belangrijke woorden naar voren gekomen, wat wil je doelgroep lezen? Verdiep je in wat zij echt interessant vinden en welke informatie ze zoeken. Speel daarop in door een informatieve en lekker lopende tekst te schrijven.

Tip 3: Verrijk de tekst met synoniemen

In het zoekwoordenonderzoek heb je een aantal zoekwoorden geselecteerd om te benoemen in je tekst. Maak gebruik van synoniemen, vertaalde uitdrukkingen en ander varianten van je zoekwoord. Zowel de zoekmachines als jouw klanten krijgen daardoor een beter begrip van de context en het onderwerp. Wanneer het zoekwoord vaak voorkomt in de tekst, leest het ook niet fijn. Door het gebruiken van synoniemen, leest het beter. Daarnaast hebben vaak deze gelijksoortige woorden, ook een zoekvolume, waar je op kan gaan ranken.

Tip 4: Maak de teksten makkelijk leesbaar

Tegenwoordig hebben mensen een hele korte aandachtsspanne. We lezen een tekst niet woord voor woord door, maar scannen deze eerder. Maak in je tekst gebruik van tussenkopjes en witruimte. Deze blog is opgedeeld in verschillende kopjes en daarbinnen ook weer verschillende alinea’s. Dit maakt het makkelijker om te lezen dan zo’n grote lap tekst. Je hebt de kopjes gelezen waarbij je ook gelijk weet wat er in de alinea’s wordt uitgelegd.

Extra tip: Vraag een expert om hulp

Kom je er niet uit of is schrijven niet echt jouw ding? Vraag een expert om hulp! Dit soort bureau’s zijn er om jou als ondernemer te helpen en te ondersteunen. Met een e-commerce business ben je natuurlijk volledig gefocust op jouw product en assortiment. Kies daarom voor een e-commerce bureau met SEO team, zij begrijpen precies wat jij voor ogen hebt en in welke richting jij op wilt. Helemaal naar de top, natuurlijk!

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
In het huidige digitale tijdperk is een goede website een absolute must voor elke onderneming, groot of klein. Het is de plek waar potentiële klanten…
Padel is een sport die zowel beginners als ervaren spelers uitdaagt om hun techniek en tactiek te verbeteren. Of je nu net begint of al regelmatig…
Teambuilding is een essentiële component voor het succes van elk bedrijf. Het versterkt de onderlinge banden tussen medewerkers, verbetert de…
Veel bedrijven starten enthousiast met hun eigen pr. Ze schrijven persberichten, plaatsen berichten op social media en proberen aandacht te trekken van…
Wanneer klanten een zaak bezoeken, of het nu om horeca, dienstverlening of een winkelpand gaat, zullen ze altijd ongemerkt op de sfeer letten. Daarom…
Bij het kopen, verkopen of overnemen van een bedrijf wil je zeker zijn van je zaak. De Discounted Cash Flow (DCF)-methode is een van de meest…