Geef een relatiegeschenk
De eerste mogelijkheid tot het versterken van de zakelijke relaties is door met enige regelmaat een relatiegeschenk te geven. Dit kan iets kleins en frequents zijn, zoals een pen bedrukken met jouw logo en dit samen met een schrijfset te geven, maar het kan ook iets groots en eenmaligs zijn, zoals een smartwatch. Wat je geeft en hoeveel geld je eraan wilt spenderen, hangt natuurlijk volledig af van jouw bedrijf, de mogelijkheden en het imago. Kies daarom een cadeau dat past bij de boodschap die je over wilt brengen. Wanneer jouw bedrijf bijvoorbeeld erg op duurzaamheid gefocust is, kan een geschenk van GreenGiving de perfecte optie zijn.
Stuur periodiek een mail
De tweede optie die helpt bij het onderhouden en versterken van de zakelijke relaties, is door met enige regelmaat een mail te versturen. Dit hoeft niet eens enorm specifiek te zijn, of gericht op één persoon. Door een mail op te stellen die gericht is aan een grotere groep klanten of partners, kun je makkelijk op een regelmatige basis mails versturen. Je kunt hier onder andere inzet dat je je klanten of partners enorm waardeert, maar ook huidige veranderingen binnen het bedrijf of aankomende kortingen. Zo houd je jouw bedrijf relevant en laat je zien dat je je zakelijke relaties niet vergeten bent.
Focus je op jouw zakelijke relatie
Een van de meest belangrijkste tips, is om écht te focussen op je zakelijke relaties. Bijvoorbeeld wanneer er een partner langskomt: let echt eens op het menselijke aspect. Probeer een gezellig gesprek aan te knopen, let op hoe diegene zijn koffie het liefst drinkt en onthoud dat voor de volgende keer. Probeer dus echt uit te vinden wie het persoon precies is, waar je mee praat. Door een casual gesprek te houden over een aankomende vakantie, bijvoorbeeld, en in een latere meeting na te vragen hoe die vakantie was, kun je laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in jouw partners en klanten. Dat geeft de andere partij een goed gevoel en een positieve associatie met jouw bedrijf.
Let op de communicatie
De laatste tip is om goed op de communicatie te letten. Dit kunnen simpele dingen zijn, zoals het op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen en ervoor zorgen dat je geen spelling- of taalfouten in je mails of op de website hebt staan. Het gaat echter ook om de manier waarop je communiceert. Uiteraard moet je altijd professioneel zijn, maar dat betekent niet dat elk gesprek puur zakelijk hoeft te zijn. Probeer dus, terugkomend op het vorige punt, ook eens een leuk gesprek aan te knopen. Zo houd je de communicatie gezellig en de banden sterk.