De coronapandemie heeft grote invloed gehad op hoe en waar we werken. Waar het precorona de gewoonste zaak van de wereld was dat iedereen de volledige werktijd aanwezig was op kantoor, moesten mensen door de coronamaatregelen opeens volledig vanuit huis gaan werken. Veel werkgevers en medewerkers hanteren nu het hybride werken. Hierbij zijn medewerkers gedeeltelijk, bijvoorbeeld twee of drie dagen van de week, aanwezig op kantoor. De andere dagen werken ze thuis. Het kantoor heeft hierbij ook een andere functie gekregen. Al deze ontwikkelingen leiden tot andere eisen die gesteld worden aan een kantoor, waar bovendien gezondheid ook nog eens meer aandacht krijgt. Hoe je een gezonde werkplek op kantoor creëert? Hieronder lees je vijf handige tips.

Inhoudsopgave

Ergonomische kantoormeubelen en andere zithoeken

Nu veel mensen gedeeltelijk thuiswerken, zijn werkplekken veel flexibeler geworden. Waar de ene dag nog een man van twee meter aan een bureau zit, kan dat de volgende dag een vrouw van 150 centimeter zijn. Dit stelt nogal wat andere eisen aan kantoormeubelen. Het belangrijkst is in ieder geval dat zowel bureaus als bureaustoelen goed instelbaar moeten zijn. Ergonomische kantoormeubelen verkleinen immers de kans op fysieke problemen.

Daarnaast is het ook goed om te beseffen dat kantoren een andere rol zijn gaan vervullen. Mensen besteden hun tijd op kantoor nu minder aan het individueel werken. Het kantoor wordt daarentegen nu vooral gebruikt om mensen te spreken en te ontmoeten. Om mensen de gelegenheid te geven dit te doen, wordt aangeraden naast werkplekken met kantoormeubelen ook zithoeken met comfortabele banken en fauteuils te plaatsen.

Voldoende licht

Kantoren hebben vaak een grote vloeroppervlakte met alleen aan de zijkanten ramen. Hierdoor is er sprake van weinig daglichttoetreding. En dat, terwijl voldoende licht juist een positieve invloed heeft op de productiviteit en erg belangrijk is om geen fysieke klachten te krijgen. Hoe je een kantoor goed verlicht? Zorg allereerst voor voldoende indirecte, diffuse basisverlichting, maar breng daarnaast ook lichtbronnen direct gericht op de werkplek aan. Kies bij voorkeur voor dimbaar licht, zodat dit goed is in te stellen naar wens. 

Een gezond binnenklimaat

Kantoorpanden hebben maar zelden ramen die geopend kunnen worden voor frisse lucht. Jammer, want frisse lucht is juist zo belangrijk om goed te kunnen werken. Hoewel vanwege het klimaat in Nederland van oudsher vooral werd gekeken naar isolatie om een pand warm te houden, is tegenwoordig juist werken met warm weer steeds vaker een uitdaging. Oplossingen voor een gezond binnenklimaat kun je onder andere zoeken in effectieve klimaatbeheersing, en een goede luchtvochtigheid. Ook is het aan te raden (en in sommige gevallen zelfs verplicht volgens de Arbo-wetgeving) om printers en kopieerapparaten in een aparte ruimte te plaatsen. 

Een fijne akoestiek

Kantoren zijn vaak grote open ruimtes, met hard, gladde vloeren en lege, lange muren en plafonds. Hierdoor kan geluid gaan rondgalmen. Om dit te voorkomen moet veel aandacht gegeven worden aan het creëren van een fijne akoestiek. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een slechte akoestiek bij mensen leidt tot meer stress. Bovendien is men sneller afgeleid, en voelt men zich minder goed op zijn gemak. Oplossingen kun je onder meer zoeken in het plaatsen van (kantoor)meubilair van zachte materialen, en bijvoorbeeld vloerbedekking, gordijnen, planten en akoestische schermen.

Groen!

Tot slot nog een laatste – maar echt belangrijke – aanvulling op een fijne en gezonde werkplek, zijn planten. Ja, ze vragen aandacht en onderhoud. En dat kost tijd. Daar tegenover staat echter wel dat ze (zoals hierboven al genoemd) een positieve bijdrage leveren aan een fijne akoestiek, en mogelijk de luchtkwaliteit verbeteren. Bovendien zorgt de aanwezigheid van groen voor minder stress, en presteren mensen er beter door.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Het maakt niet uit hoeveel richtlijnen en praktijken voor veiligheid op de werkplek je hebt opgesteld, ze zullen geen goed doen als je werknemers zich…
Het vak van rijinstructeur is intensief, maar ook een relatief vrij beroep. Om de 50 minuten stapt er weer een nieuwe leerling in je lesauto, van…
Het versturen van pakketten kan een dure aangelegenheid zijn, vooral voor consumenten die regelmatig online winkelen of pakketten naar vrienden en…
Nu de particuliere woningen al voor een groot deel van zonnepanelen zijn voorzien. Is de zakelijke markt voor zonnepanelen aan de beurt….
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
In welke branche je ook werkzaam bent, je zult altijd te maken krijgen met projecten. Een project is een tijdelijke activiteit met een doel dat vooraf…