"Ik durf wel te wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben als het gaat om een slechte werk-privébalans. Te veel werken en privé te veel willen. Ik dacht: dat is niet erg als je je werk leuk vindt.”

Inhoudsopgave

Hoewel dat helemaal klopt raakte ik toch uit balans. Daar moest ik wat aan doen. Ik zei mijn baan op en solliciteerde op een nieuwe functie: die van HR-specialist bij VGZ. In tegenstelling tot bij mijn vorige baan, is het hier een stuk makkelijker om een gezonde werk-privébalans te hebben. Waar zit dat ‘m in? Het antwoord – of mijn antwoord – hierop deel graag met u als HR-professional. Zodat u hiermee uw medewerkers kunt helpen bij een goede balans tussen werk en privé. Ik heb het samengevat in 6 tips. 

1. Heb oprechte aandacht voor uw medewerkers

De één woont alleen. De ander heeft een gezin. Of een huisgenoot. Elke situatie kent zijn eigen uitdagingen als het gaat om werk-privébalans. Door aandacht voor uw medewerkers te hebben, weet u wat er speelt. En kunt u actie ondernemen als het niet goed gaat.  

2. Weet wat uw doelen zijn als werkgever

Kijk eens kritisch naar de organisatie. Durf keuzes te maken en focus aan te brengen. Zo voorkomt u dat werknemers overlopen. Én het bespaart misschien ook wel eens een zoektocht naar nieuw goed personeel op de huidige arbeidsmarkt. 

3. Help medewerkers bij het vinden van hun passie

Probeer talent te koppelen aan de juiste functie. Zo zorgt u ervoor dat mensen doen waar ze gemotiveerd van raken. Zo ben ik er bij VGZ achter gekomen dat mijn persoonlijke missie is dat ik andere collega’s wil helpen om niet in de situatie waar ik zelf in heb gezeten te komen. Ik krijg hier energie van!

4. Stimuleer medewerkers om af en toe eens nee zeggen

Een ‘nee’ op de ene vraag, zorgt voor meer aandacht voor andere dingen. Door te benoemen dat nee ook een antwoord is én zelf het goede voorbeeld ook te geven, voelen medewerkers dat zij dit ook kunnen en mogen doen.  

5. Bouw pauzes en focustijd in

Bij VGZ hebben we in onze cao opgenomen dat medewerkers het recht hebben om onbereikbaar te zijn. Hiermee laten we zien: het is oké om offline te zijn, ook tijdens werktijd. Wat ik zelf ook fijn vind is dat we bij VGZ de afspraak hebben om niet te vergaderen tussen 12.00 en 13.00 uur ‘s middags. In dat uurtje ga ik even naar buiten, eet ik rustig een broodje. Zo laad ik weer op. 

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

6. Breng verlofregelingen onder de aandacht

Breng de verschillende verlofregelingen die er zijn binnen uw organisatie af en toe eens onder de aandacht. En stimuleer het opnemen van die vrije dagen. Een reminder om vrije dagen op te nemen vind ik zelf altijd heel fijn. Zo voorkom ik dat m’n agenda volloopt en geen ruimte meer voel om vrij te zijn. 

Deze zes punten miste ik bij mijn vorige werkgever. Nu ik bij een werkgever werk die hier veel aandacht voor heeft, ervaar ik een veel betere balans tussen mijn werk en privé. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Milou Hartelman

Milou Hartelman

HR-specialist bij Coöperatie VGZ
Lees ook…
Duurzaamheid is vandaag de dag een belangrijk onderwerp, ook voor bedrijven. Steeds meer organisaties realiseren zich dat het verduurzamen van hun…
Heel wat bedrijven kampen met krapte op de arbeidsmarkt. Een vacature die wordt opengesteld kan lang niet altijd rekenen op tientallen reacties van…
Wanneer je een bedrijf runt en dit succesvol is, dan is het heel leuk om dit succes te delen en te vieren. Vaak vindt dit aan het einde van het jaar…
Het versturen van pakketten kan een dure aangelegenheid zijn, vooral voor consumenten die regelmatig online winkelen of pakketten naar vrienden en…
Het opstellen van een afvalbeleid kan een uitdagende taak zijn, maar het is essentieel voor elk bedrijf dat verantwoordelijkheid wil nemen voor zijn…
Streef jij naar een diepere verbinding met jouw doelgroep en duurzame groei? Alleen maar een product of dienst aanbieden is vandaag de dag niet meer…