De marketingmanager heeft in de beginfase vaak een beperkt budget, wat betekent dat de Return on Investment (ROI) zorgvuldig moet worden gemeten om kosten te rechtvaardigen tegenover het bedrijf en de investeerders.
Maar de marketingmanager heeft vaak in de beginfase een beperkt budget, wat betekent dat de Return on Investment (ROI) zorgvuldig moet worden gemeten om kosten te rechtvaardigen tegenover het bedrijf en de investeerders.
Verschillende marketingstrategieën voor een start-up
Er zijn in deze fase van een start-up verschillende manieren om aan naamsbekendheid te werken, je conversie te vergroten en klantervaringen op te bouwen met een kleiner budget. Via verschillende acquisitie kanalen kun je jouw bereik vergroten. Via online communicatie kun je op basis van trends proberen content te creëren die viraal gaat, of je bouwt met growth hacking-methoden en performance marketing aan je maximale ROI.
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is gebaseerd op een intensieve samenwerking tussen een adverteerder en een netwerk van publishers. De adverteerder (start-up) heeft een online bedrijf om te promoten en stelt promotiemateriaal ter beschikking aan de publishers. Deze publishers hebben zelf een online publiek en kunnen het product of dienst van de adverteerdervia hun eigen kanalen promoten. Voor iedere conversie betaalt de adverteerder de publishers die voor de verkoop hebben gezorgd.
Waarom helpt affiliate marketing in de startfase van je bedrijf?
Omdat alle publishers via hun eigen acquisitiekanalen jouw start-up promoten en verkopen, zorgt affiliate marketing ervoor dat jouw nieuwe start-up veel aandacht krijgt via veel kanalen.
Of het nu gaat om branding, het overtuigen van prospects, het verminderen van het percentage afhakers in het bestelproces of het opbouwen van klantloyaliteit, affiliate marketing werkt in alle fasen van de customer journey.
Affiliate marketing verhoogt de zichtbaarheid en het vertrouwen van het merk, omdat consumenten vaak naar het gedrag van anderen verwijzen (social proof) voordat ze een aankoopbeslissing nemen en je start-up via alle acquisitiekanalen van je publishers snel beoordelingen van klanten zal ontvangen.
Hoe zet je affiliate marketing in als start-up?
Hoe kun je als start-up met affiliate marketing alle uitdagingen aanpakken waarmee je te maken krijgt bij het ontwikkelen van je groeistrategie?
Allereerst is het belangrijk op te merken dat Affiliate marketing kosteneffectief is, want de prestatie (Cost per sale of CPS) is direct meetbaar. Dat betekent ook flexibele kosten. Je betaalt als adverterende start-up alleen bij resultaat en anders niet. Bovendien is affiliate marketing gebaseerd op tracking (meten van data) en die techniek is in de afgelopen 30 jaar zeer verfijnd.
Stap 1: Wanneer zet je affiliate marketing in?
Zorg eerst voor een goede marketingstrategie: een goed begrip van je kosten en marges is noodzakelijk om jezelf te profileren en de commissies te bepalen die je bereid bent te betalen aan je publishers. Zorg dat de publishers jou als start-up kunnen vertrouwen en dat het aanbod niet steeds fluctueert.
Zorg voor een aantrekkelijk aanbod en een goede merkidentiteit die de conversies verhoogt. Je affiliates halen verkeer naar je website. Als start-up moet je er vervolgens voor zorgen dat deze bezoekers klanten worden.
Stap 2: Defineer je doelen en verwachtingen dus zorgvuldig en communiceer!
- Communiceer je doelen en verwachtingen: als je weet wat je doelen zijn, kun je op basis daarvan aanbiedingen doen, de goede publishers vinden en jouw commissiemodel goed inrichten.
- Sta open voor diverse vormen van samenwerking met publishers: Wijs nooit een affiliate voorstel af zonder te kijken naar de toegevoegde waarde ervan voor jouw programma.
- Besteed aandacht aan samenwerking met CSS-partners die jou promoten via Google Shopping: Dankzij hun expertise kun je er zeker van zijn dat jouw producten bovenaan in de resultaten verschijnen voor de meest populaire zoekwoorden. Bovendien rekenen deze publishers enkel een CPS (Cost per Sale).
Stap 3: Hoe zien je financiële afspraken eruit?
Er zijn verschillende commissie modellen in affiliate marketing. Zorg dat je heldere afspraken maakt die ook voldoen aan jouw doelen. De meest gebruikte afspraken zijn:
- CPA (Cost per Action): je betaalt jouw publisher een commissie elke keer dat een bezoeker de gewenste actie uitvoert (aankoop, klik, lead, app-installatie etc). CPS (Cost per Sale): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke via hen gegenereerde verkoop.
- CPL (Cost per Lead): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke gegenereerde lead.
- CPC (Cost per Click): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke klik op jouw promotiemateriaal.
Al met al is affiliate marketing een krachtig en meetbaar instrument voor start-ups om de groei te versnellen, het verkoopvolume te verhogen en de klantervaring te verbeteren. Dit alles met behoud van controle over de Return on Investment (ROI) enflexibele kosten.