Inhoudsopgave
- Ik wil 10 extra offerteaanvragen ontvangen via mijn website
Maar hoe?
- Je krijgt waarschijnlijk meer offerteaanvragen als je meer mensen met interesse in jouw product of dienst op je website krijgt…
Maar hoe werkt dat?
- Door beter vindbaar te worden in Google en/of actief te zijn op social media
Maar hoe doe ik dat dan?
- Dat kan door bijvoorbeeld online marketing (SEO en SEA) in te zetten
Het ultieme doel dat je voor ogen hebt zijn meer offerteaanvragen. Maar er gaat een heel proces aan vooraf om tot dat doel te komen. Dit kun je doen met behulp van online marketing. De resultaten van de inspanning die gedaan worden kun je meten in handige tools zoals Google Analytics. Maar hoe begin je met zoiets?
Zelf doen, een marketeer aannemen of een marketingbureau inschakelen?
Als ondernemer heb je de keuze om zelf aan de slag te gaan met marketing, een marketeer aan te nemen of een marketingbureau inschakelen. Ieder van genoemde opties heeft zijn voor- en nadelen. Om het overzichtelijk te maken hebben we ze voor je op een rij gezet:
Zelf marketing doen
Voordelen:
- Goedkoper
- Directe controle op alle werkzaamheden
- Veel inhoudelijke kennis dagelijks
Nadelen:
- Niet bezig kunnen zijn met ondernemen
- Niet genoeg kennis en kunde in huis
Marketeer in dienst nemen
Voordelen:
- Constant iemand die aan jouw marketing werkt
- Direct contact met een in-house marketeer
- Inhoud direct gecontroleerd
Nadelen
- Begeleiden van marketeer
- Marketeer moet ontwikkelen en bedrijf leren kennen
- Afhankelijk van één persoon
- Tooling is prijzig
Marketingbureau inschakelen
Voordelen:
- Veel ervaring met marketing
- Dagelijks werken aan jouw marketing
- Juiste tooling al in huis
- Marketeers werken zelfstandig dus weinig omkijken
- Team van specialisten met elk een eigen vakgebied
Nadelen:
- Kost per uur relatief meer
- Opstartperiode waarin het bureau jouw bedrijf moet leren kennen
Met dit overzicht heb je handig in beeld wat de voordelen en nadelen zijn van de verschillende opties. Het beste advies is echter om eerst in kaart te brengen wat je wensen en doelen zijn. Kijk ook naar een partij waar je een klik mee hebt. Samen werk je immers aan het succes van jouw onderneming. Dit succes is ook zeker te meten.
Meten is weten
Marketing is tegenwoordig uitstekend te meten via verschillende tools zoals onder meer Google Analytics. Hierdoor is het mogelijk om in te zien welke marketingactiviteiten er wel én juist niet werken. Zo kun je een afweging maken welke kanalen je kunt gaan inzetten om je (potentiële) klanten te bereiken. Als je bijvoorbeeld ziet dat de meeste offerte-aanvragen via Facebook komen, kun je ervoor kiezen om daar extra advertentiebudget aan uit te geven. Zo weet jij precies waar jouw uitgegeven euro’s renderen.
Zoals we in het begin van het artikel ook zeggen, marketing is voor ieder bedrijf anders. Het is afhankelijk van jouw onderneming, jouw doelstellingen en jouw wensen. Deze factoren bepalen hoe je marketingwerkzaamheden eruit gaan zien. Begin daarom bij het begin, en ontdek eerst waarom je ermee aan de slag wilt. Daarbij is het belangrijk om te beseffen dat marketing een proces is, en geen wondermiddel om snel sales te realiseren. Met een lange termijnvisie bereik je de beste resultaten.
Toch nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Buro Koorts.
Dit artikel is geschreven door Herman Koot, auteur van het handboek ‘Creatieve marketing werkvormen’. Met zijn bedrijf Buro Koorts helpt hij samen met een gedreven team al meer dan 12 jaar mkb-ondernemers met marketing waar zij beter van worden.