De wereld ontwikkelt zich als nooit tevoren en als ondernemer is het erg belangrijk om up-to-date te blijven en je te verdiepen in deze ontwikkeling. Het is niet een bijkomstigheid om de ontwikkelingen bij te houden, maar het is noodzaak om zo alles uit het bedrijf te kunnen halen. Ben jij ondernemer en/of wil je meer weten over de ontwikkelingen binnen het ondernemerschap? Lees dan verder!

Inhoudsopgave

Digitalisering en e-commerce

Een van de meest ingrijpende veranderingen in het bedrijfsleven is de voortdurende digitalisering van de economie. Met de opkomst van e-commerce en online marktplaatsen hebben ondernemers nu toegang tot een wereldwijd klantenbestand. De COVID-19-pandemie heeft dit proces versneld, waarbij veel consumenten hun koopgedrag online hebben verplaatst.

Als je ondernemer bent van een winkel, zul je moeten investeren in een goede online aanwezigheid en een goede strategie op het gebied van e-commerce. Optimaliseer de website voor mobiel gebruik, biedt een goede ervaring van online winkelen en gebruik digitale marketingtechnieken als SEO en Social media. Een bedrijf als The Underdog kan je daarmee goed helpen. 

Kunstmatige intelligentie en automatisering

Kunstmatige intelligentie en technieken voor het automatiseren van processen bieden ondernemers kansen om efficiënter te kunnen werken en hiermee de kosten te verlagen. Kunstmatige intelligentie kan worden ingezet voor de klantenservice, dataverwerking en ook voor het voorspellen van de markt. Automatisering kun je als ondernemer inzetten om zo bepaalde taken te verminderen en hiermee de personeelskosten te verlagen. 

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn niet enkel belangrijke termen, maar het zijn standaard onderdelen geworden van de zakelijke wereld. Consumenten zijn steeds milieubewuster bezig en verwachten van bedrijven precies hetzelfde. Ondernemers kunnen duurzaamheid integreren in hun bedrijf door het verminderen van afval en energiegebruik en ook kunnen ze zich actief inzetten voor lokale gemeenschappen en goede doelen. Zo doe je wat goeds voor de maatschappij en werkt dit positief voor jouw bedrijf. 

Deeleconomie en platform business

De deeleconomie en platform businessmodellen hebben de manier waarop mensen goederen en diensten consumeren veranderd. Bedrijven zoals Uber, Airbnb en TaskRabbit hebben laten zien hoe platformen kunnen dienen als bemiddelaar tussen aanbieders en klanten.

Voor ondernemers betekent dit dat ze nieuwe kansen kunnen benutten door deel te nemen aan de deeleconomie of door platforms te creëren die waarde toevoegen aan specifieke markten. Het creëren van een platform kan een winstgevende manier zijn om diensten aan te bieden zonder de traditionele overheadkosten van een fysieke winkel.

Flexibel werken 

Het concept van werk is aan het veranderen, met steeds meer nadruk op flexibiliteit en het mogelijk maken van virtueel werken. Dit heeft geleid tot de opkomst van virtuele teams en de behoefte aan flexibele werkoplossingen. Steeds meer mensen werken één of meerdere dagen thuis. In het begin was dit lastig, maar door de opkomende techniek loopt dit goed. 

Werken met data

Het verzamelen en analyseren van gegevens is van onschatbare waarde geworden voor bedrijven om beslissingen te nemen en hun bedrijfsprestaties te verbeteren. Door gegevens gestuurde beslissingen te nemen, kunnen ondernemers beter begrijpen wat hun klanten willen en hoe ze hun bedrijf kunnen optimaliseren.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
De auto-industrie ondergaat een opmerkelijke verschuiving naar duurzaamheid, aangedreven door de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering en…
Autogarages maken gebruik van eindeloos veel gereedschappen en hulpmiddelen om het werk beter, efficiënter en uiteraard op hoog niveau uit te kunnen…
Een bedrijfswagen kan een waardevolle aanwinst zijn voor zowel kleine als grote ondernemingen. Of je nu een zzp’er bent die regelmatig klanten bezoekt…
Werken op kantoor kan soms een uitdaging zijn. De vele afleidingen, de drukte en het gebrek aan motivatie kunnen de productiviteit van de mensen…
Wat is een luxe auto? Als we de strikte, conservatieve definitie zouden volgen, zou het iets zijn in de trant van een gigantisch, opvallend en toch…
Veel zzp’ers besteden wekelijks heel wat meer tijd aan hun onderneming dan de standaard 40-urige werkweek. En dat is ook niet verrassend, want ze…