We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor de jacht op het vinden van goed personeel of het juiste talent, een grote uitdaging is. Een perfecte match vinden is lang niet altijd eenvoudig. In het onderstaande artikel vind je drie tips die je op weg kunnen helpen.

Inhoudsopgave

Het is natuurlijk doodzonde wanneer er waardevolle kandidaten solliciteren, die halverwege het sollicitatieproces alsnog afhaken. Omdat ze de sollicitatieprocedure omslachtig vinden bijvoorbeeld. Of omdat ze hun belangstelling verliezen of omdat ze onvoldoende verbinding voelen met het bedrijf. Het kost je niet alleen waardevolle tijd, maar ook geld. En een slechte ervaring voor jou en je bedrijf. Slechte ervaringen van sollicitanten kunnen ook weer slechte reviews opleveren. En ook dat wil je niet. 

Er zijn genoeg momenten waarop sollicitanten en kandidaten afhaken en uit de picture verdwijnen. Een populaire term hiervoor is ‘ghosting’: het niet (meer) komen opdagen of iets van je laten horen in een sollicitatieprocedure. Dit kan je voorkomen door een prettige candidate journey te bieden waar de beste kandidaten op aanhaken. Wij geven je drie tips. 

Tip # 1 Niet blindstaren op het cv

Op basis van een cv en de motivatie van een kandidaat kan je direct een gevoel krijgen bij de persoon. Zowel positief als negatief. Toch is het zaak om niet blind te varen op je eerste indruk. Stel daarom vooraf duidelijke beoordelingscriteria op.

Neem een ideale medewerker in gedachten en formuleer vooraf welke kwalificaties, eigenschappen en vaardigheden voor die persoon belangrijk zijn. Stel op basis van deze criteria twee checklists op, waarmee je cv’s zo objectief mogelijk kunt beoordelen.

Tip # 2 Must-haves

Must-haves zijn de absolute vereisten voor het goed kunnen uitoefenen van de functie. Hierbij kun je onderscheid maken in:

  • opleidingsniveau
  • vaardigheden
  • karaktereigenschappen
  • ervaring
  • licenties en certificeringen 


Deze criteria helpen je om snel ongeschikte kandidaten uit alle reacties te kunnen filteren. 

Tip # 3 Nice-to-haves

Nice-to-haves zijn de gewenste kwalificaties, die je helpen om uit de geschikte sollicitanten de beste kandidaten te selecteren die je wilt uitnodigen voor een gesprek. Hoe groter het aanbod aan sollicitanten, hoe doorslaggevender de nice-to-haves criteria worden.

Let op details

Het is ook belangrijk om op de details te letten, zoals gaten in een cv die niet worden toegelicht, onlogische carrièreswitchen, of een motivatiebrief vol taal- en spelfouten die niet aansluit bij de vacaturetekst. Dit kan wijzen op gemakzucht, een gebrek aan focus en ambitie.

Wil je meer lezen over het effectief werven en selecteren van kandidaten. Welke vraag je zeker wilt stellen tijdens een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld? Of hoe je kandidaten vertelt dat zij de baan niet hebben gekregen?

Kandidaten een fantastische ervaring bieden tijdens het gehele sollicitatieproces. Ook als recruitment en onboarding steeds vaker op afstand plaatsvinden. Hoe pak je dat aan? Download gratis e-book: De toekomst van de candidate experience van onze partner Indeed.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Steeds meer ondernemers omarmen nieuwe technologie. Het voelt toch vaak als een flinke stap. Misschien vraag je je af waar je moet beginnen. Je bent…
Openbare gebouwen moeten er vriendelijk en uitnodigend uitzien, waardoor bezoekers worden aangemoedigd om naar binnen te stappen. Dat betekent dat voor…
Als ondernemer is het een van de meest frustrerende situaties: u heeft uw werk gedaan of producten geleverd, maar de betaling blijft uit. Dit kan niet…
Een effectief risicomanagement binnen zorginstellingen is van groot belang. Zo draagt risicomanagement zorg voor de patiëntveiligheid, maar ook voor…
Voor werkgevers is het zaak om hun medewerkers een schone, veilige en comfortabele werkplek te bieden. De Arbowet stelt hier eisen aan, maar los…
Veel mensen die voor hun werk een auto van de zaak krijgen, zijn zich niet altijd bewust van de regels en controles rondom het gebruik van deze auto….