Laten we eerst eens kijken naar de actuele situatie. Er worden al heel veel elektrische auto’s aangeschaft. Langzaamaan wordt het logisch onderdeel van een groter mobiliteitsplaatje en wordt de transitie een logische keuze. Noodzaak zelfs. Een grote leasemaatschappij stelde recent vast dat de TCO – zeg maar totaalkosten per maand – van elektrische auto’s in ons land al gunstiger is dan brandstof rijden.
Het is dus zakelijk ook al de verstandige keuze, maar hoe pakken ondernemers dat in de praktijk aan, het is ook tussen de oren een hele verandering immers?
Kraaijmes: “Bedrijven die dat proces starten zullen in mijn ervaring eerst hun mobiliteitsbehoefte opnieuw in kaart brengen. Wat hebben we nodig en met welke doelen? Daarbij kijken ze zeker ook naar de vraag wat de coronatijd heeft veranderd. Misschien komen de medewerkers wat minder naar kantoor en zijn er minder klantbezoeken.
“Neem je de stap, dan is het zaak om de laadoplossingen op orde te brengen. Onderweg en bij het bedrijf of kantoor. Wat ik vaak hoor is dat men een pilotgroep formeert. Een wat kleinere groep van mensen die al enthousiast zijn. Want niet iedereen staat in de praktijk te popelen. De pilotgroep kan als ambassadeurs fungeren en wat je van hen leert geeft vorm aan het nieuwe wagenparkbeleid.”
Tip: Sportief, compleet en scherp geprijsd. Het brede aanbod zakelijke auto’s van Mercedes-Benz biedt zakelijke rijders de beste mobiliteitsoplossing met rijke standaarduitrusting, afgestemd op de behoeften van de rijder én fiscaal extra aantrekkelijk. Meer informatie over de strategie en het aanbod is te vinden op de homepage van Mercedes-Benz.
Speelt die getrapte aanpak niet vooral bij de grotere bedrijven?
“Met een of twee auto’s is de discussie makkelijker, maar het aantal loopt gauw op als je een directie hebt en wat commerciële mensen bijvoorbeeld. Bovendien is ook de MKB-ondernemer steeds meer bezig met zijn CO2-balans. Zijn footprint, zoals het mooi heet. Voor je de stap neemt wil je weten of er hindernissen komen en vaststellen dat de transitie naar elektrisch rijden makkelijk kan.”
“Wat we vaak zien is dat ze er een interne competitie van maken. Dat werkt goed. Wie rijdt het zuinigst, haalt de beste actieradius en heeft de laagste rijkosten. Daar heb je allerlei EV-trainingen voor, zowel via Mercedes-Benz met apps als met externe partijen. Je ziet dat de mensen het leuk gaan vinden om onderling resultaten te vergelijken en te zien welke winst er te behalen is met zo’n auto. Vergeet niet dat de gebruikskosten bij een EV aanmerkelijk lager liggen.”
De vraag ligt voor de hand: hoe zien de rijkosten er dan uit bij de huidige hoge energieprijzen?
“Daar schuift wel wat. Tot voor de energie crisis – zeg een half jaar geleden – waren de energiekosten ‘elektrisch versus brandstof’ een derde tot zelfs een kwart. Afhankelijk van rijstijl en waar je laadt of tankt natuurlijk. Er is hoe dan ook nog steeds een significant verschil.”
“Daarbij komt een andere troef voor elektrisch rijden, want iets vergelijkbaars geldt voor de jaarlijkse onderhoudskosten. Er zijn recente cijfers door Bovag en RAI Vereniging. Bij een representatief model gaat het over 548 euro voor een benzinemodel tegen 340 voor een elektrische. Die laatste zit dus pakweg 40 procent lager. Ik denk dat die cijfers door het groeiende aanbod van minder krachtige elektrische auto’s alleen maar nog gunstiger worden voor energie, remmen en bandencijfers.”
Zijn de veranderde omstandigheden merkbaar in de belangstelling? Steeds vaker kiest de rijder met een mobiliteitsbudget in de hand?
“Al dan niet uitgesproken woog de bijtelling in de beginfase zwaar mee bij de keuze. Nu zie ik het niet meer als doorslaggevend argument en wint de elektrische auto het op eigen kracht als serieus alternatief door het groeiende aanbod en de betere actieradius. Er komen meer compacte modellen en modellen met een grotere range die prijstechnisch gestaag dichter bij benzinemodellen komen.”
“Tot en met juli is al een op de vijf nieuw geregistreerde auto’s volledig elektrisch.
Het draagvlak is breed: particuliere en zakelijke al dan niet leaseklanten, maar tegenwoordig ook veel private lease. Mercedes-Benz doet in al die segmenten mee overigens.”
Het is evident dat menig ondernemer de stap binnen enkele jaren wel zal moeten nemen. Steden sluiten zich steeds meer af voor verbrandingsmotoren. Het ligt voor de hand dat met name bestelwagens de transitie naar elektrisch versneld gaan maken. Dat speelt ook bij de personenwagens. Het lijkt zaak – letterlijk – om die problemen voor te zijn?
“Dat is een belangrijk punt. Vanaf 2030 speelt dat in heel veel steden. Sommige zijn daar al eerder mee gestart. Dat maakt het verhaal minder overzichtelijk, maar het is duidelijk dat steden beter bereikbaar zullen blijven als je een elektrische vloot hebt. Het goede nieuws is dat er steeds meer keus en maatwerk is, veelal met een praktijkrange van 350 tot 400 kilometer of meer. Bij Mercedes-Benz tot soms wel 600 of meer dan 700. Het is nú vaak al een beter alternatief.”
“Je ziet wel dat de managementklasse wat voorloopt, simpelweg omdat de modellen veelal groter waren en wat hoger in de markt werden gezet. Maar inmiddels is het productaanbod aanzienlijk uitgebreid met een volledig elektrisch model in elk segment. Los van onze elektrische bedrijfswagens hebben wij nu al vijf elektrische modellen van EQA tot EQS.
Als ondernemer wil je geen stilstand. Bij elektrische auto’s heb je wel te maken met de laadtijd.
“Onderzoek wijst uit dat het overgrote deel op de zaak of thuis laadt. Slechts een klein deel onderweg aan de snellader. Met name dan speelt de laadsnelheid een rol. Wie veel op de weg zit kan met de EQE en EQS zelfs 250 tot 300 kilometer extra range laden in een kwartier. Een korte pitstop met een kop koffie onderweg en je kunt verder. Zelf ga ik vaak even wat mailtjes wegwerken.”
“Op kantoor of bij een bedrijf is een gangbare 11kW of 22kW lader veelal voldoende. Dan is hij na een aantal uren vol. Rij je wat vaker naar klanten dan helpt het zeker dat de actieradius van nieuwe modellen gestaag toeneemt. Onderweg laden gaat dus ook vlot. De praktijk wijst uit dat de bezettingsgraad ook bij bedrijfswagens daardoor behoorlijk hoog is.’
“Het vraagt een andere manier van denken. We zeggen wel eens: laden wanneer het kan en niet wanneer het moet. Als je ergens moet zijn staan daar vaak laadpalen of wallboxen. Bovendien zijn onze auto’s connected en ze dus ondersteunen bij het vinden van de juiste laadlocatie.”
Is dat laadverhaal een hindernis die de transitie kan vertragen?
“Dat kun je op korte- en lange termijn bekijken. Van alle landen zijn wij in Nederland het best voorzien van laadpunten, dertig procent van alle Europese staan in ons land. De laadinfrastructuur is hier goed geregeld. Toch moeten we richting 2030 naar 1,7 tot 1,8 miljoen laadpalen om de groei bij te houden en aan de overheidsambities te voldoen. Dat wordt een klus.”
“Op kortere termijn kunnen we met gedragsverbetering veel winnen. Dan denk ik aan laadpaalklevers. Verplaats de auto dus tijdig om anderen de kans te geven om te laden. Er zijn gemeentes die dat controleren. Er is ook een ontwikkeling om een schijf op je dashboard te leggen met de tijd dat je vertrekt of je auto verplaatst omdat de accu dan is volgeladen.Wat de laadinfrastructuur en energie bij je thuis betreft heeft Mercedes-Benz samenwerkingsverbanden met energieleveranciers.”
De transitie naar elektrisch rijden, zo onderstreept Kraaijmes, vraagt een weloverwogen aanpak, maar is voor grote en kleinere ondernemingen de weg naar de toekomst. Zeker niet alleen voor de CO2- footprint van bedrijven. De vraag is dus niet of maar wanneer ondernemers de stap zetten.
Zoek jij een zakelijke auto die álles biedt wat jij nodig hebt tegen een aantrekkelijke prijs? Meer informatie over het brede aanbod is te vinden op de homepage van Mercedes-Benz.