Onvoldoende onderzoek doen
Een van de grootste valkuilen bij internationaal zakendoen is onvoldoende onderzoek uitvoeren van tevoren. Een uitgebreid marktonderzoek is essentieel voordat je je bedrijf gaat uitbreiden naar het buitenland. Doe je geen of onvoldoende research, dan kom je sneller voor onverwachte verrassingen te staan. Een onderzoek helpt je er namelijk bij om meer informatie te achterhalen over de vraag, concurrentie en potentiële risico’s. Dat is essentiële informatie om een succes te maken van je internationale avontuur.
Geen lokale mensen inschakelen
Een andere, veelvoorkomende valkuil is het niet inschakelen van lokale mensen. Lokale kennis en ervaring kan van groot belang zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Mensen die in het betreffende land wonen en werken, hebben waardevolle inzichten die jou kunnen helpen met het behalen van je doelen. Zorg ervoor dat je daarom een aantal medewerkers hebt die bekend zijn in het land. Heb je goede salesmensen nodig in jouw team? Schakel dan een specialist in internationale recruitment in om je op weg te helpen.
Culturele verschillen negeren
Culturele verschillen kunnen ook een obstakel zijn bij internationaal zakendoen. Wat in Nederland als normaal wordt beschouwd, kan in een ander land anders worden ervaren. Je moet er daarom vooral niet vanuit gaan dat de cultuur hetzelfde is in het land waarnaar je gaat uitbreiden.
Wees je goed bewust van de culturele verschillen, want deze hebben invloed op de bedrijfsvoering. Door respectvol om te gaan met de cultuur en de normen en waarden die hierbij horen, leg je een goede basis voor je bedrijf en voorkom je conflicten.
Niet actief in het uitbreiden van je netwerk
Nog een fout die veel wordt gemaakt bij internationaal zakendoen, is het niet uitbreiden van je netwerk. Het opbouwen van een lokaal netwerk in het land waarin je gaat opereren is essentieel om een succes te maken van je onderneming. Het uitbreiden van je netwerk is op verschillende manieren mogelijk.
Denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan netwerkevenementen en zakelijke bijeenkomsten, maar ook aan zoeken naar lokale partners en het gebruiken van online platforms om contact te leggen met professionals. Een goed netwerk versterkt je positie in de markt, wat kan leiden tot meer klanten en een hogere omzet.