Overweeg je om je onderneming uit te breiden naar het buitenland? Internationaal zakendoen biedt mooie kansen, maar het brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Om een succes te maken van je internationale avontuur, heb je een goede voorbereiding nodig. Er zijn een aantal valkuilen die je moet zien te voorkomen wanneer je je bedrijf gaat uitbreiden naar het buitenland. Hieronder zetten we de grootste valkuilen van internationaal zakendoen voor je op een rij!

Inhoudsopgave

Onvoldoende onderzoek doen

Een van de grootste valkuilen bij internationaal zakendoen is onvoldoende onderzoek uitvoeren van tevoren. Een uitgebreid marktonderzoek is essentieel voordat je je bedrijf gaat uitbreiden naar het buitenland. Doe je geen of onvoldoende research, dan kom je sneller voor onverwachte verrassingen te staan. Een onderzoek helpt je er namelijk bij om meer informatie te achterhalen over de vraag, concurrentie en potentiële risico’s. Dat is essentiële informatie om een succes te maken van je internationale avontuur.

Geen lokale mensen inschakelen

Een andere, veelvoorkomende valkuil is het niet inschakelen van lokale mensen. Lokale kennis en ervaring kan van groot belang zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Mensen die in het betreffende land wonen en werken, hebben waardevolle inzichten die jou kunnen helpen met het behalen van je doelen. Zorg ervoor dat je daarom een aantal medewerkers hebt die bekend zijn in het land. Heb je goede salesmensen nodig in jouw team? Schakel dan een specialist in internationale recruitment in om je op weg te helpen. 

Culturele verschillen negeren

Culturele verschillen kunnen ook een obstakel zijn bij internationaal zakendoen. Wat in Nederland als normaal wordt beschouwd, kan in een ander land anders worden ervaren. Je moet er daarom vooral niet vanuit gaan dat de cultuur hetzelfde is in het land waarnaar je gaat uitbreiden. 

Wees je goed bewust van de culturele verschillen, want deze hebben invloed op de bedrijfsvoering. Door respectvol om te gaan met de cultuur en de normen en waarden die hierbij horen, leg je een goede basis voor je bedrijf en voorkom je conflicten. 

Niet actief in het uitbreiden van je netwerk

Nog een fout die veel wordt gemaakt bij internationaal zakendoen, is het niet uitbreiden van je netwerk. Het opbouwen van een lokaal netwerk in het land waarin je gaat opereren is essentieel om een succes te maken van je onderneming. Het uitbreiden van je netwerk is op verschillende manieren mogelijk. 

Denk bijvoorbeeld aan het deelnemen aan netwerkevenementen en zakelijke bijeenkomsten, maar ook aan zoeken naar lokale partners en het gebruiken van online platforms om contact te leggen met professionals. Een goed netwerk versterkt je positie in de markt, wat kan leiden tot meer klanten en een hogere omzet.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een bedrijfsuitje naar Texel: het klinkt als een ontspannen en onvergetelijke ervaring. Ver weg van de drukte van het vasteland, op een eiland waar de…
Machines maken het werk zoveel gemakkelijker. Ze kunnen de werkdruk verlagen en de productiviteit verhogen. Maar dan moeten ze natuurlijk wel op de…
Heb je ooit nagedacht over een carrière in de bouw? Het vak van timmerman is niet alleen veelzijdig en uitdagend, maar biedt ook tal van…
Veel bedrijven starten enthousiast met hun eigen pr. Ze schrijven persberichten, plaatsen berichten op social media en proberen aandacht te trekken van…
Als ondernemer ben je vaak druk bezig met het runnen van je bedrijf, het leveren van kwaliteit en het bieden van goede service. Hierdoor kan de…
Duurzaamheid is allang niet meer alleen een trend. Het is een fundamenteel onderdeel van hoe bedrijven hun processen vormgeven en hoe klanten keuzes…