De berekening van de waarde van jouw bedrijf bestaat uit interne en externe factoren. Op de externe factoren kun je weinig tot geen invloed uitoefenen, maar op de volgende 8 interne factoren kun je direct invloed uitoefenen. En dus de waarde van jouw bedrijf verhogen.

Inhoudsopgave

Het is van belang om de waarde van je bedrijf te weten wanneer je bijvoorbeeld (een deel van) je aandelen verkoopt. De waarde van een bedrijf wordt bepaald door de vrije kasstromen en het risicoprofiel. Daarbij is het zaak om de vrije kasstromen te verhogen en het risicoprofiel te verlagen. 

Vrije kasstromen 

Je kunt de vrije kasstromen van jouw bedrijf op drie manieren beïnvloeden, namelijk door het optimaliseren van het werkkapitaal, het beheersbaar houden van de kosten en simpelweg de omzet verhogen. 

1. Optimaliseer het werkkapitaal 

Simpel gezegd is het werkkapitaal een optelsom van debiteuren, voorraden, banksaldi en crediteuren. Werkkapitaal is nodig voor het doen van investeringen en voor de groei van jouw bedrijf. Maar dan moet het wel beschikbaar zijn en niet vastzitten in voorraden en openstaande facturen. 

2. Beheer(s) jouw kosten 

De snelste manier om de vrije kasstromen te vergroten is door minder geld uit te geven: snijden in de kosten dus. Kijk kritisch naar de bijdrage van de verschillende bedrijfsonderdelen of productgroepen aan de winst. Niet zelden zorgen enkele stars voor de grootste winstbijdrage, terwijl de rest er een beetje bijhangt.

3. Verhoog de omzet 

Er is natuurlijk nóg een knop waaraan je kunt draaien: meer omzet genereren. Het is daarom verstandiger om te kijken hoe je de omzet uit bestaande producten en diensten kunt verhogen. Kun je meer omzet halen uit bestaande klanten? Kun je extra producten of diensten aan jouw huidige klanten verkopen? Kun je inactieve klanten reactiveren? 

Risicoprofiel 

De vorige stappen waren bedoeld om de vrije kasstromen te verhogen. Een ander aspect bij de waardebepaling is het risicoprofiel. Hoe hoger het ingeschatte risico van jouw bedrijf, hoe lager de waarde zal zijn. Met andere woorden: als je waarde wilt creëren, moet je het risicoprofiel zien te verlagen. 

4. Maak jezelf overbodig 

Veel ondernemers zijn doorslaggevend in het succes van de onderneming en dat geeft hen een bepaalde mate van gewichtigheid. Maar voor een potentiële koper is het erg onaantrekkelijk als de eigenaar alle touwtjes in handen heeft: de contacten met de grootste klanten onderhoudt hij zelf, belangrijke kennis zit in zijn hoofd (en staat niet op papier) en de financiën behoren ook tot zijn takenpakket. Vaak blijft de eigenaar nog even aan na de verkoop, maar vroeg of laat zal hij vertrekken. De vraag is wat er dan nog overblijft van het bedrijf.

5. Versterk het managementteam 

Benoem verantwoordelijkheden van medewerkers en formaliseer de nieuwe taakverdeling. Een duidelijke structuur verhoogt vaak ook de efficiency in het bedrijf. Als taken duidelijk zijn belegd, kunnen doelstellingen beter worden beschreven en geëvalueerd. De chaos zal afnemen, de professionaliteit neemt toe. Gestaag werk je toe naar het moment dat jouw medewerkers het bedrijf op eigen kracht runnen. 

6. Voorspelbare omzet 

Creëer een salesfunnel: hoeveel gesprekken leiden tot een offerteaanvraag en hoeveel procent van de offerteaanvragen leidt tot omzet? Als je weet dat 30% van de gesprekken leidt tot een offerte en daarvan 25% tot een opdracht, wordt de omzet voorspelbaar. Voor een potentiële koper is dit gouden informatie. Kopers worden heel onrustig van een lege pijplijn. Als je de sales kunt voorspellen op basis van harde data, verhoogt dat de waarde van jouw bedrijf enorm.

7. Spreid je klanten en leveranciers 

Ook de afhankelijkheid van klanten en leveranciers is een belangrijke factor. Stel, je hebt een grote klant die verantwoordelijk is voor 75% van de omzet. Voor een koper is dit een scenario waar hij zijn vingers niet aan wil branden. In het mkb speelt de persoonlijke relatie een belangrijke rol. Wat gebeurt er dan als de koper het bedrijf overneemt? Voor de klant is het wellicht een goed moment om eens te shoppen bij andere bedrijven. Als deze klant daadwerkelijk wegloopt, dan blijft er niet veel van de binnenkomende omzet (en het bedrijf) over. 

8. Heronderhandel over contracten 

Bij contracten met leveranciers en afnemers kan een wisseling van eigenaar de andere contractant het recht geven het contract op te zeggen. Dat kan desastreuze gevolgen hebben. Als een klant spijt heeft van een jarenlang onderhoudscontract zal hij het verkoopmoment aangrijpen om van het contract af te komen. Ga tijdig in gesprek met contractpartijen om te heronderhandelen over de voorwaarden. Je levert misschien wat winstmarge in, maar hebt een veel sterkere propositie richting een koper.

EBITDA-multiples

Wanneer je je bedrijf wilt verkopen, dan speelt de waarde van je bedrijf een grote rol. Een relatief eenvoudige en veel gebruikte manier om een bedrijf te waarderen is met een multiple. In het MKB wordt vooral gewerkt met multiples die zijn gebaseerd op recente transactieprijzen van vergelijkbare bedrijven. 

Twee externe factoren die invloed hebben op de EBITDA (en dus de waarde van jouw bedrijf), zijn de branche waarin je actief bent en de omvang van je bedrijf.

Multiples per branche 

De gemiddelde multiples verschillen sterk per branche. Bedrijven die schaalbaar zijn en terugkerende inkomsten hebben (via abonnementsmodellen) zijn over het algemeen meer waard dan bedrijven die minder makkelijk kunnen groeien en op projectbasis werken. Vandaar dat IT-bedrijven gemiddeld voor een hogere prijs worden verkocht dan horecabedrijven. 

Multiples in relatie tot bedrijfsomvang 

Uit onderzoek is bekend dat hoe kleiner een onderneming is, hoe groter de kans is dat de verwachte vrije kasstromen niet worden gerealiseerd. Dat komt bijvoorbeeld door de afhankelijkheid van het management, personeelsleden met specifieke kennis of grote klanten. Deze afhankelijkheden kunnen een forse impact hebben op de rendementen en dus ook op de waarde van een onderneming. Vandaar dat er een hogere risicopremie van toepassing is op kleinere bedrijven. Als gevolg daarvan zijn de betaalde EBITDA-multiples voor grotere bedrijven gemiddeld hoger dan die voor kleinere bedrijven.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In de hedendaagse economie speelt marketing een cruciale rol in het succes van bedrijven, ongeacht hun grootte of sector. Bedrijven staan onder druk om…
Een bedrijfsverhuizing is een grote stap voor elke ondernemer. Of je nu groeit en meer ruimte nodig hebt, of juist wilt verkleinen om kosten te…
Luxe en duurzaamheid gaan steeds vaker hand in hand als het om promotie gaat. Het Amsterdamse Merchado speelt hierop in met een nieuwe collectie luxe…
Veel mkb’ers besteden hun marketing en webshop beheer uit aan een bureau. Dat scheelt tijd, maar vaak ook grip: je ziet niet precies wat werkt en…
Iedere ondernemer herkent het: je wilt graag investeren in je bedrijf, maar het geld is (nog) niet beschikbaar. Soms wachten klanten heel lang met het…
De elektrische fiets biedt veel mooie voordelen ten opzichte van een reguliere fiets. Het belangrijkste voordeel is natuurlijk de ondersteuning,…