Branding is een belangrijk aspect van het hebben van een bedrijf: je bedenkt een naam, een logo en een slogan die jouw bedrijf onderscheidt van de rest. Branding is echter dan dat. Met branding kun je namelijk de identiteit van jouw bedrijf duidelijk maken aan (potentiële) klanten. Zo kun je door middel van de website, het gebruik van kleuren, teksten en foto’s duidelijk maken waar je voor staat en voor wie het product bedoeld is. Daarbij maak je het product op die manier interessanter voor het publiek. Een belangrijk onderdeel van branding is de verpakking van jouw producten. Zo kan een sluitsticker met logo het imago van jouw bedrijf versterken. Benieuwd hoe je je branding hiermee kunt verbeteren? Je leest het hier.

Inhoudsopgave

Manier 1. Maak jouw eigen visuele identiteit

De eerste manier waarop de verpakking jouw branding beter neer kan zetten is door middel van een duidelijkere visuele identiteit. De verpakking is als het ware een visitekaartje voor zowel het product dat je verkoopt als voor het bedrijf zelf. Daarom moet de verpakking passen bij het imago van je merk en de boodschap die je over wilt brengen. Focus je bijvoorbeeld voornamelijk op duurzame producten? Dan zou het een niet-passende keuze zijn om veel met plastic te werken. Door de verpakkingen van papier of karton te maken en veel natuurlijke tinten te gebruiken, kun je jouw boodschap beter overbrengen. Daarbij zullen mensen jouw bedrijf dan sneller linken aan duurzaamheid. Ook het gebruik van een uniek design kan helpen om jouw branding te versterken, als dat iets is dat past bij jouw merk. Je kunt bijvoorbeeld sluitstickers ontwerpen met je eigen logo, of met een leuke slogo. Online kun je jouw idee voor je verpakkingen realiseren, voor een betere branding van jouw bedrijf.

Manier 2. Gebruik interactieve verpakking 

Een tweede manier is het toevoegen van interactieve onderdelen. Zo kun je de verpakking voorzien van een QR-code, die de klant leidt naar exclusieve content, of naar speciale kortingsbonnen. Dit zorgt ervoor dat de klant zich meer gewaardeerd voelt, maar ook dat hij zich betrokken voelt. Daarbij kun je door middel van een interactieve verpakking ook duurzaamheid stimuleren. Zo kun je tips geven over wat je moet doen met de verpakking om het goed te kunnen recyclen, of hoe je een leuk kunstwerkje kunt maken van een kartonnen doos. 

Manier 3. Betrek je klanten met een verhaal

De derde manier om je branding te verbeteren met behulp van verpakking, is door een verhaal te vertellen. Hiermee kun je op een relatief simpele manier een emotionele connectie maken met jouw klanten. Zo kun je een verhaal vertellen over hoe je geïnspireerd raakte om dit product op de markt te brengen, de oorsprong van het product of hoe het geproduceerd wordt. Storytelling is een bewezen manier om je merk imago te versterken en daardoor een betere band te krijgen met klanten. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Energie besparen op de werkplek is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook flink wat geld besparen voor je bedrijf. Of je nu een klein kantoor…
Het versturen van pakketten kan een dure aangelegenheid zijn, vooral voor consumenten die regelmatig online winkelen of pakketten naar vrienden en…
Stel: je hebt als mkb’er of zzp’er een maand lang gewerkt voor een klant of opdrachtgever. Na afloop stuur je een factuur, maar die wordt pas na 30…
Veel ondernemers werken keihard, maar raken toch overbelast. De reden? Ze doen te veel zelf. In dit artikel lees je waarom delegeren essentieel is om…
Steeds meer mensen werken vanuit huis. Dat biedt vrijheid, maar kan ook uitdagingen geven. Hoe zorg je voor een fijne en inspirerende werkplek? Je wilt…
Als horecaondernemer weet je natuurlijk als geen ander hoe belangrijk een gekoeld drankje kan zijn voor jouw…