Manier 1. Maak jouw eigen visuele identiteit
De eerste manier waarop de verpakking jouw branding beter neer kan zetten is door middel van een duidelijkere visuele identiteit. De verpakking is als het ware een visitekaartje voor zowel het product dat je verkoopt als voor het bedrijf zelf. Daarom moet de verpakking passen bij het imago van je merk en de boodschap die je over wilt brengen. Focus je bijvoorbeeld voornamelijk op duurzame producten? Dan zou het een niet-passende keuze zijn om veel met plastic te werken. Door de verpakkingen van papier of karton te maken en veel natuurlijke tinten te gebruiken, kun je jouw boodschap beter overbrengen. Daarbij zullen mensen jouw bedrijf dan sneller linken aan duurzaamheid. Ook het gebruik van een uniek design kan helpen om jouw branding te versterken, als dat iets is dat past bij jouw merk. Je kunt bijvoorbeeld sluitstickers ontwerpen met je eigen logo, of met een leuke slogo. Online kun je jouw idee voor je verpakkingen realiseren, voor een betere branding van jouw bedrijf.
Manier 2. Gebruik interactieve verpakking
Een tweede manier is het toevoegen van interactieve onderdelen. Zo kun je de verpakking voorzien van een QR-code, die de klant leidt naar exclusieve content, of naar speciale kortingsbonnen. Dit zorgt ervoor dat de klant zich meer gewaardeerd voelt, maar ook dat hij zich betrokken voelt. Daarbij kun je door middel van een interactieve verpakking ook duurzaamheid stimuleren. Zo kun je tips geven over wat je moet doen met de verpakking om het goed te kunnen recyclen, of hoe je een leuk kunstwerkje kunt maken van een kartonnen doos.
Manier 3. Betrek je klanten met een verhaal
De derde manier om je branding te verbeteren met behulp van verpakking, is door een verhaal te vertellen. Hiermee kun je op een relatief simpele manier een emotionele connectie maken met jouw klanten. Zo kun je een verhaal vertellen over hoe je geïnspireerd raakte om dit product op de markt te brengen, de oorsprong van het product of hoe het geproduceerd wordt. Storytelling is een bewezen manier om je merk imago te versterken en daardoor een betere band te krijgen met klanten.