Inhoudsopgave
Ieder horecabedrijf heeft haar eigen behoeftes
De horeca is een grote industrie die bestaat uit tal van verschillende soorten ondernemingen met elk hun eigen behoeftes met betrekking tot een kassasysteem. De snackbar om de hoek vraagt natuurlijk wat anders van het kassasysteem dan het hotel met 200 kamers in de binnenstad. Er zijn echter wel een aantal zaken die vrijwel overal belangrijk zijn met betrekking tot kassasystemen horeca. Zo is het voor vrijwel alle ondernemingen essentieel dat het systeem gekoppeld is aan een pinapparaat, zodat rekeningen direct betaald kunnen worden en als zodanig in het systeem terecht komen. Voor sommige bedrijven die ook producten verkopen, zoals merchandise, is het soms ook handig om een scanner met een barcode te koppelen aan het kassasysteem.
Gebruiksvriendelijk en bestand tegen een stootje
Dagelijks wordt er binnen een horecaonderneming continue gebruik gemaakt van het kassasysteem en de gebruiksvriendelijkheid hiervan is dan ook cruciaal. Naast het feit dat de software makkelijk moet zijn om te bedienen, moet de hardware ook hufterproof zijn, omdat er nog weleens een glas of bord om kan vallen binnen een horecaonderneming. Het is voor het bedrijf ook belangrijk dat het bedienend personeel snel en gemakkelijk getraind kan worden om het systeem te gebruiken. De doorloop qua personeel is relatief hoog binnen de horeca en een snelle en efficiënte training is dan ook essentieel.
Alle kassadata opgeslagen in de cloud
De hoeveelheid data die in een kassasysteem terechtkomt is ongekend groot. De meeste moderne varianten werken met een cloud-based oplossing, waarbij alle gegevens online worden opgeslagen en er ook altijd een back-up beschikbaar is, zodat er nooit data verloren zal gaan. Daarnaast maakt dit het ook mogelijk om de kassa te koppelen aan de boekhoudsoftware en alle verkoopcijfers en omzetten direct in de boekhouding verwerkt worden. Een groot voordeel hiervan, is dat dit de mogelijkheid biedt om de boekhouding altijd live in te zien, waardoor budgetten en prognoses indien nodig aangepast kunnen worden voor een verbetering van het bedrijfsresultaat.
Makkelijker boekhouden
Naast het vergemakkelijken van de boekhouding, zijn er nog een aantal andere bedrijfsprocessen, waarbij een geavanceerd kassasysteem mee kan helpen aan verdere optimalisatie. De samenstelling van het menu is hiervan een goed voorbeeld. Door de kassadata te gebruiken, is het mogelijk om de bestverkochte producten te onderscheiden van de minst verkochte producten, zodat dit een rol kan spelen in de samenstelling van nieuwe menukaarten en het bepalen van de prijsniveaus. Over het algemeen heeft dit een positieve invloed op het bedrijfsresultaat.
Nooit meer roosterproblemen
Het plannen van de personeelsbezetting kan soms een behoorlijke uitdaging zijn en elke hulp hierbij is dan ook vaak meegenomen. De data uit een kassasysteem kan hierbij een zeer grote rol spelen. Met behulp van de kassadata, is het namelijk mogelijk om de piekdruktes te bepalen per dag van de week per seizoen. Hoe meer data er wordt ingevoerd, hoe beter de prognoses ook zullen werken. Het is hiermee een stuk makkelijker om tot de juiste roosters en shifttijden te komen, wat ervoor zorgt dat er minder verassingen met onverwachte drukte plaatsvinden en de gasten over het algemeen een betere dienstverlening ontvangen, omdat de spanningsboog voor het personeel niet te strak staat.
De beste service voor de gast
Het allerbelangrijkste in de horeca, is natuurlijk de beleving van de gasten en de kwaliteit van de service. Een kassasysteem kan hierbij helpen. Het is mogelijk om met moderne kassasystemen gebruik te maken van zogenaamde handhelds, waarbij de bediening dicht bij de gasten kan blijven en de kans op foute bestellingen verkleind wordt. Daarnaast is het mogelijk om het systeem dusdanig in te stellen dat bepaalde tafels van kleur veranderen wanneer deze op basis van inactiviteit in de kassa aandacht nodig hebben. Een integratie met verschillende beeldschermen in de keuken en achter de bar, maakt de binnenkomende bestellingen overzichtelijk voor alle afdelingen en voorkomt dat mensen lang op hun bestelling hoeven te wachten. Tot slot voorkomt dit ook het eeuwenoude werken met bonnetjes achter de bar en in de keuken.