Veel mensen die nu aan het werk zijn, denken niet na over hun pensioen. Dat is voor later. En, onderweg naar morgen komt er nog van alles op hun pad. Niet slim. Iedereen zou eens met een adviseur moeten praten over hun dromen voor later. En vooral wat daarvoor nodig is. Hoe krijg je jouw medewerkers zo ver om zich wel te verdiepen in later?...

Inhoudsopgave

Pensioencommunicatie is een must voor werkgevers

Pensioen kan een belangrijke reden zijn voor werknemers om voor jouw bedrijf te kiezen. Maar laat dan als werkgever wel zien wat je voor het pensioen van je medewerkers doet en wat het hen kan brengen. 

Goede pensioencommunicatie is een must. Want pensioen is een hele belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als werkgever faciliteer je financieel de oude dag van je medewerkers. 

Neem de weerstand weg bij je werknemers

Angst voor beleggen en onzekerheid door een gebrek aan kennis is een van de oorzaken waardoor mensen liever niet nadenken over hun pensioen. Je kunt als werkgever die onzekerheid wegnemen bij je medewerkers door ze goed te informeren. Maak het persoonlijk en zorg dat het gesprek over pensioen aansluit bij iedere individuele situatie.

Zorg dat het gesprek aansluit bij de levensfase van je werknemer

Als iemand net getrouwd is, kun je bijvoorbeeld, samen met je adviseur, een gesprek over partnerpensioen beginnen. Als iemand een salarisverhoging krijgt, begin je een gesprek over wat dit betekent voor je pensioen. Zo zorg je dat het gesprek gaat over hun situatie. Kortom, maak pensioencommunicatie persoonlijk. En benader een medewerker in de communicatie gericht. Van een persoonlijke uitnodiging voor een voorlichtingsavond waarin je aangeeft waarom deze bijeenkomst voor hem/haar belangrijk is tot een persoonlijk gesprek met een adviseur.

Ga het gesprek aan op belangrijke momenten

Er zijn zoveel momenten in het leven van een werknemer waarbij er een aanleiding is voor een werkgever om over het pensioen in gesprek te gaan. Bij indiensttreding, of wanneer er kinderen komen, of misschien wil iemand wel eerder ophouden met werken. Of ga een gesprek aan over de impact van een dag minder werken op de financiën nu én op je pensioen straks. Het zijn belangrijke vragen waar je als goede werkgever een belangrijke rol in kan en moet spelen. 

Niet iedereen is hetzelfde

Communicatie die aansluit bij specifieke doelgroepen werkt altijd beter. Medewerkers die rond de 30 jaar zijn, en voor de keuze staan een gezin te starten, een huis te kopen, of toch nog eerst een grote reis te maken, maken bepaalde afwegingen als het gaat om pensioen. Voor die doelgroep kan je dan heel gericht een bijeenkomst organiseren over pensioen en beleggingen. En medewerkers boven de 50 hebben weer andere vragen. 

Maak een communicatieplan

Maak een pensioen-communicatieplan met medewerkers waarin de volgende punten zijn opgenomen:

  • Terugkerende contactmomenten, zoals een voorlichtingsbijeenkomst of een inloopspreekuur.
  • Creëer een informatiekanaal, waar iedere medewerker zijn/haar pensioen informatie kan terugvinden.

Met een pensioen-communicatieplan gaan meer werknemers zich in hun pensioen verdiepen. 

  • Als werkgever en adviseur niets extra’s doen om werknemers te informeren, ligt het percentage dat inlogt gemiddeld op 5 tot 10%. 
  • Organiseert het bedrijf een eenmalige voorlichtingsbijeenkomst, dan ligt het percentage dat inlogt gemiddeld op 20 tot 30%.
  • Biedt de werkgever de mogelijkheid voor een persoonlijk gesprek met de adviseur – bij belangrijke levensgebeurtenissen of bij het bereiken van een bepaalde leeftijd – dan stijgt het percentage dat inlogt gemiddeld naar 60 tot 80%.

Schakel een adviseur in

Praten over het pensioen is niet het specialisme van de werkgever. Daar is de pensioenadviseur voor. Een pensioenadviseur heeft zich verdiept in de organisatie en de mensen en weet alles over de pensioenregeling. Samen met een adviseur kan je als werkgever kijken aan welke informatie en begeleiding behoefte is, zoals: welke vragen leven er bij jouw werknemers? Welke keuzes komen er binnenkort op ze af? En hoe kun je ze daarin als werkgever begeleiden? ‘Dat zijn vragen waar een adviseur beter thuis is dan de werkgever.’ 

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Pensioencommunicatie maakt jou een aantrekkelijke werkgever

In de huidige krappe arbeidsmarkt zoekt iedere werkgever naar manieren om mensen te werven en aan zich te binden. Pensioen kan een prima motivatie zijn voor mensen om voor jou als werkgever te kiezen. Maak duidelijk wat je bedrijf voor zijn/haar medewerkers op pensioengebied doet. Dat straalt af op jou als werkgever. Maak pensioencommunicatie een vast onderdeel van jouw arbeidsmarktcommunicatie en zet je jezelf neer als een aantrekkelijke werkgever.

Goed werkgeverschap

Wil jij je werknemers zo goed mogelijk begeleiden bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel? Kijk dan samen met een pensioenadviseur heel gericht welke acties je kunt ondernemen voor een duurzaam pensioenbeleid voor jouw medewerkers. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
Als artiestenbureau wil je natuurlijk graag groeien en meer artiesten vertegenwoordigen. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel geven we je enkele…
De snelle, technologiegedreven werkplekken en thuiskantoren van vandaag vereisen zeer efficiënte en productieve werknemers. Het is echter gemakkelijk…
Openbare gebouwen moeten er vriendelijk en uitnodigend uitzien, waardoor bezoekers worden aangemoedigd om naar binnen te stappen. Dat betekent dat voor…
Solars carports op je parkeerterrein is een slimme zet voor bedrijven en organisaties die duurzaamheid belangrijk vinden en hun energiekosten willen…
Gepersonaliseerde kleding is een slimme manier om je bedrijf professioneel en herkenbaar te presenteren. Of het nu gaat om een polo met je logo, jassen…
Steeds meer nabestaanden kiezen ervoor om zelf een uitvaart te regelen. Dat betekent dat ze zelf beslissen hoe de uitvaart eruit komt te zien, zonder…