Thuis genieten mensen van koffie op de manier die zij het lekkerst vinden; vaak vers gemalen bonenkoffie met verse melk. De consequentie is dat mensen daardoor hogere eisen zijn gaan stellen aan de koffie op het werk. Voor veel kantoorpersoneel is slappe oploskoffie of een koffieautomaat met weinig keuzemogelijkheden moeilijk te accepteren.
Jouw rol om deze ergernis te voorkomen
Je wilt het beste voor je personeel. En als (mede)verantwoordelijke voor de koffievoorziening wil je natuurlijk niet dat jouw collega’s gaan klagen over de koffie. En op het moment dat je voor de keuze staat een nieuwe koffieautomaat aan te schaffen, dan ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Dus hoe bepaal je dan welke koffie jouw collega’s lekker vinden?
Door te beginnen kun je bijvoorbeeld een keuzehulp koffieautomaten gebruiken, zo krijg je al een eerste indruk van welke koffieautomaat bij jouw bedrijf past. Het is belangrijk om te weten hoe snel de koffie uit de automaat moet komen. Of je cappuccino’s wilt van verse melk. Hoeveel mensen op je locatie werken en of je het belangrijk vindt dat de koffie die je drinkt van een bepaald merk is.
Eerst proeven, dan pas kiezen
Maar met alleen het kiezen van een koffieautomaat, heb je nog niet de koffie voor de automaat bepaald. Ga je voor een pittige koffie of toch liever een wat soepeler variant? En wat drinken jouw medewerkers het liefst? Je kunt natuurlijk helemaal afgaan op het advies van de koffieleverancier. Eventueel kun je dan verschillende soorten koffieblends gaan proeven tijdens een proeverij bij de koffieleverancier. En dan je keuze maken.
In dat geval maak jij de keuze voor al je medewerkers. En dat is een behoorlijk risico. Want over smaak valt niet te twisten. Dan heb je eenmaal een koffieblend gekozen. Staat er een nieuwe koffieautomaat op kantoor en blijken je medewerkers nog steeds niet blij met de koffie. Dat wil je toch echt wel voorkomen.
Proefplaatsing
Je kunt ook gebruik maken van een proefplaatsing bij jou op kantoor. In dat geval kun je een bonenautomaat en koffiebonen uitproberen gedurende een bepaalde periode. Zo kunnen al jouw medewerkers rustig de koffie uitproberen en het apparaat ervaren. Handig toch?
Hoe werkt dat in de praktijk?
Tijdens een adviesgesprek worden de wensen en behoeften van jouw medewerkers besproken. Op basis van deze informatie volgt een voorstel voor een type koffiebonen en bonenautomaat. Ga je akkoord met dit voorstel, dan wordt de automaat bij jou op kantoor geplaatst, afgesteld en voorzien van koffie en andere ingrediënten.
Vervolgens kunnen jij en je collega’s de koffie gaan proeven en de automaat zelf ervaren. Het is zelfs mogelijk om een enquête te houden onder de collega’s, waarbij ze anoniem een cijfer geven voor de koffie die ze drinken. Op die manier zorg je ervoor dat al je collega’s betrokken zijn bij de keuze van de koffie. En je uiteindelijk een koffieblend kiest die door de collega’s het meest wordt gewaardeerd.
Bevalt de automaat en de koffie?
Een proefplaatsing zelf kost niets, je betaalt alleen voor wat je verbruikt. Besluit je na afloop van de proefplaatsing toch geen automaat af te nemen? Dan worden alleen de gebruikte producten in rekening gebracht zoals de koffie en de overige ingrediënten.
Bevalt de proefplaatsing, dan blijft de automaat staan en kun je kiezen voor verschillende service- en onderhoudscontracten, zodat de koffieautomaat zo lang mogelijk in optimale staat blijft functioneren.
Door je personeel te betrekken bij de keuze van de koffievoorziening, zorg je voor meer tevreden medewerkers. En dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken, toch?