Het resultaat is een moderne SUV met de in EV-land tamelijk unieke mogelijkheid om hem met zeven zitplaatsen te kiezen. De eerlijkheid gebiedt wel te melden dat je na het wegschuiven van de zitbank nog steeds geen punten scoort als je daar schoonmoeder of een collega denkt neer te gaan zetten. Best een klauterpartij. Met het oog op de veiligheid – en de beenpositie – beperken de Duitsers zitrij drie sowieso tot passagiers van pakweg een meter vijfenzestig groot.
Daar staat tegenover dat de instap voor rij twee opvallend riant is geregeld – wijd openslaande deuren en een grote opening. De over flinke lengte verschuifbare achterbank biedt de mogelijkheid om de passagiers achterin riante beenruimte te geven, maar het kan in de voorste stand ook extra bagagecapaciteit creëren.
Zeker voor rijders met een groot gezin – al dan niet in een kinderstoel of bijvoorbeeld de wens om jeugdige sporters te vervoeren – zijn de extra ‘verzonken’ stoelen een intrigerende optie. Elders moet je dan al gauw aan een elektrisch ‘busje’ denken. Overigens biedt de EQB met nog in de vloer verzonken stoelen toch al een fikse bagageruimte en dat geldt zéker voor de vijfzitter versie, met zijn lager laadvloer.
Clever concept
Een van blanco ontwerppapier ontwikkelde EV heeft zijn eigen troefkaarten, dat lijkt ons duidelijk. Maar de EQB heeft een meer vertrouwde representatieve uitstraling en herkenbaarheid als troefkaart. Ook wat waard in zakenautoland. Hij weet zijn multifunctionele karakter bovendien binnen een gangbaar middenklasse formaat te realiseren. Plezierig bij dagelijks gebruik, want met zijn 468 centimeter lengte is hij in stadsverkeer goed te laveren en parkeren. En laten we wel zijn: daar zal hij vaak te vinden zijn.
Achter het stuurwiel word je overigens geholpen door camera’s die een goed zicht rondom garanderen. Datzelfde ‘plusje’ geldt onder het rijden voor de iets verhoogde zitpositie en de grote ramen. Met zijn verhoogde SUV-koetswerk is het glasoppervlak bijpassend gunstig. Het geeft de bestuurder een goed overzicht op het verkeer. Ook plezierig voor passagiers die redelijk vrij zicht hebben.
Als we het thema veelzijdigheid toch tot rode draad maken: de EQB mag een aanhanger van 1,8 ton trekken. Wederom vrij bijzonder en dat is een eigenschap die hem zowel in vrije tijd en bij zakelijk gebruik wat extra geeft. Hij weet weg met een caravan of pakweg boottrailer. Of een praktische gesloten aanhanger.
Hoogwaardig interieur
Je rekent bij zo’n auto op een complete en geavanceerde complete en geavanceerd uitrusting en die krijg je dan ook. Inclusief een blik vol infotainment en rijhulpsystemen. Helaas is de ietwat grofstoffelijke automatische ingreep op de remmen niet geüpgraded naar de digitale tijd. Dat gebeurt als de auto meent dat je te veel uit de koers raakt, bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg.
In vrijwel alle andere opzichten legt de EQB goed raffinement op het asfalt. Het accent ligt nadrukkelijk meer op comfort dan dynamiek – zelfs in de sportieve rijmodus – en de rust onder het rijden is een troefkaart. De uitstekende geluidsinstallatie komt daardoor voor de liefhebber extra tot zijn recht.
De EQB stuurt met zijn lage zwaartepunt (aandrijving en motoren liggen immers onder de auto) voorspelbaar en stabiel. Je kunt de rijeigenschappen op diverse punten aan je eigen smaak aanpassen. Zo is de recuperatie van energie instelbaar. Dat kan variëren van heel ver ‘uitrollen’ wanneer je het gaspedaal ‘loslaat’ tot maximaal kinetische energie terugwinnen. In die laatste rijmodus wordt het rempedaal bijna niet meer gebruikt en rij je zoals men dat dan zo mooi omschrijft met één pedaal. Lees: het gaspedaal.
Karakter in afwerking
In het dashboard herken je de nieuwe Mercedes-signatuur van een zeer modern bedienings- en informatiesysteem. Het grote centrale beeldscherm loopt in één keer door in een digitaal meter- en infopaneel achter het stuurwiel. Samen vormen ze een ‘cockpit’ van meer dan 52 centimeter. Een ander opvallend designaccent zijn de vijf grote en prominent geplaatste ventilatieroosters die geïnspireerd lijken op jetmotoren. Maar misschien is de fantasie iets te levendig?
Mercedes staat bekend om zijn uitstekende reistalenten en comfortabele en tegelijkertijd goed steun gevende stoelen. Die vind je dus ook in deze nieuwe generatie elektrische SUV. De afwerking is hoogwaardig en er zijn hoogwaardige materialen gebruikt. Daarbij is naast de kwaliteit ook aan duurzaamheid gedacht.
De EQB is volgens de nieuwe stand van de techniek connected daarbij hoort dan een heel handige merkenapp waarmee je allerhande zaken op afstand kunt checken en bedienen. Vanzelfsprekend is dat geheel met name afgestemd op elektrisch rijden en -laden. De techniek houdt de actieradius en laadtoestand van de EQB permanent scherp in de gaten en toont waar eventueel mogelijkheden zijn om efficiënt te laden.
Interessant technisch detail: op weg naar zo’n laadpunt zorgt het systeem dat het accupakket onder de vloer op een optimale temperatuur wordt gebracht. Goed voor een lang acculeven, maar ook het laden verloopt dan op zijn best.
À propos elektrisch rijden…
Mercedes biedt ook nog een volgende stap naar maatschappelijk verantwoord rijden. Ze bieden een jaar lang ‘Mercedes me Charge’ aan, dat je daarna vanzelfsprekend kunt verlengen. Dan is laden centraal geregeld en je weet zeker dat de gebruikte energie wordt gecompenseerd uit hernieuwbare bronnen. Saillant detail: Met het lokale Green Charging-initiatief, garandeert Mercedes-Benz dat iedere in Nederland geleverde EQB gedurende 200.000 km uitsluitend gevoed wordt met échte groene stroom.
Met 100 kW is snelladen mogelijk. Er zijn er die het rapper doen, maar is de EQB is binnen een half uur weer grotendeels op kracht terug. De range? Volledig geladen is de EQB afhankelijk van de gekozen aandrijving goed voor een rijbereik tussen de 469 en 418 kilometer (WLTP).
Voor de kenners: het geavanceerde gekoelde en verwarmde lithium ion batterijpakket biedt 66,5 kWh effectief bruikbare energie. Zelf noteerden we een kilometer of 400 bij een rustige rijstijl. En rond 350 met een wat zwaardere gasvoet.
De EQB 350 4matic sprint in 6,2 seconden naar de 100 kilometer per uur. Sportwagen tempo!
Al die kracht wordt efficiënt ingezet, zodat de prestaties op een zeer hoog niveau staan. De top is begrensd op 160 kilometer per uur. De meest gespierde versies bieden vierwielaandrijving met twéé elektrische motoren. We kunnen melden dat die net dat beetje extra voertuigbeheersing biedt en borg staat voor een raketstart. De EQB 350 4Matic sprint in 6,2 seconden naar de 100 kilometer per uur. Sportwagentempo! De EQB 300 4Matic is met 8 seconden ‘stoplichtsprint’ nog altijd aardig rap. Welke je ook kiest, inhalen is met de grote trekkracht in een oogwenk gebeurd.
Ook de gangbaar tweewiel-aangedreven EQB 250 levert met zijn 190 pk en een ‘dubbelgespierde’ 385 Nm trekkracht overigens uitstekende prestaties. De EQB is leverbaar vanaf 56.408 euro. Vierwiel-aangedreven uitvoeringen zijn er vanaf 64.031 euro.
Specificaties | Mercedes EQB 300 AMG Line |
Motor: | Vierwielaandrijving, elektrisch |
Accupakket | 66,5 kWh (laden tot 100 kW) |
Power: | 228 pk/390 nm |
Prestaties: | Norm 395-418 km, (test) 350 – 400 km, top 160 km per uur, 0-100 in 8 sec. |
Trekgewicht: | 1.800 kilogram geremd |
De geteste EQB 300 AMG Line is er vanaf 67.903 euro. Uitrustingsniveau veiligheid, comfort en infotainment zeer goed.