Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het verhogen van de zichtbaarheid van een website op zoekmachines. Een SEO-specialist moet goed op de hoogte zijn van zoekwoordenonderzoek, linkbuilding en andere technieken die websites helpen hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines.

Inhoudsopgave

Een SEO specialist heeft een combinatie van marketeer, strateeg en analist in zich. Ze moeten een goed begrip hebben van gebruikersgedrag en de laatste trends in digitale marketing. Het bijhouden van nieuwe algoritme updates van verschillende zoekmachines op regelmatige basis is ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor een SEO specialist. Lees op welke facetten een SEO specialist nog meer moet letten. 

SEO uitgelegd

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de methode om het aantal bezoekers van een site te verhogen door deze hoger te laten scoren in zoekmachines. Bij elke zoekmachine geldt: hoe hoger jouw site scoort, hoe meer bezoekers je krijgt. Een SEO-specialist optimaliseert een website zodat deze zo hoog mogelijk scoort op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) voor specifieke termen of zinnen. Algoritmen bepalen welke zoekresultaten worden weergegeven wanneer mensen iets zoeken. Ranking voor hun klanten is een van de gebieden waarop SEO-specialisten proberen hun aanwezigheid in de top zoekmachineresultaten te vergroten.

Belang van SEO

Waarom is zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk? Omdat het een van de handigste en voordeligste manieren is om nieuwe klanten te werven, is SEO belangrijk. Als een klant een probleem heeft en een beperkt budget, zal hij zich meestal tot het internet wenden voor hulp. Zoekmachines zijn de eerste plaats waar mensen naar informatie zoeken. Het is essentieel voor bedrijven om te verschijnen op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) als iemand op zoek is naar een product of dienst. Als iemand een product of dienst zoekt en jouw bedrijf verschijnt niet op de eerste pagina van de zoekmachineresultaten, zullen ze jouw website nooit vinden. Mensen zullen jouw website bezoeken als jouw webpagina hoog scoort. Wanneer klanten op jouw site aankomen, zullen ze de dingen kopen die je verkoopt of jouw gratis gids/boek downloaden. Daarom zal jouw bedrijf geld verdienen.

Wie bepaald de strategie

Je moet een SEO-team of persoon hebben die verantwoordelijk is voor jouw SEO-strategie, omdat SEO zo’n belangrijk onderdeel is van jouw algehele marketingstrategie. Wanneer je tijd en geld investeert in SEO, wil je er zeker van zijn dat je resultaten krijgt. Je kunt volledige controle hebben over jouw SEO-strategie door samen te werken met een SEO-specialist. Je zult precies weten wat er wordt gedaan, hoe het wordt gedaan, en je zult in staat zijn om suggesties en feedback te geven, naast het feit dat je weet wat er wordt gedaan.  Lees hier meer over SEO waar een specialist op moet letten.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Als je net een nieuw pand hebt gekocht, dan kan je ondernemersdroom behoorlijk aan diggelen vallen als er verborgen gebreken opduiken. Lees dus eerst…
Toegangspoorten zijn essentieel in verschillende omgevingen, of het nu gaat om woningen, bedrijfspanden, sportscholen of andere openbare locaties. Ze…
Ondernemen op basis van onderbuikgevoel, intuïtie of ervaring is tegenwoordig geen optie meer. De concurrentie is namelijk enorm toegenomen dankzij…
Als ondernemer is het belangrijk om in contact te blijven met je klanten, markten en vooral jezelf te blijven inspireren. Ben je daarnaast liefhebber…
Wanneer klanten een zaak bezoeken, of het nu om horeca, dienstverlening of een winkelpand gaat, zullen ze altijd ongemerkt op de sfeer letten. Daarom…
Heb je ooit nagedacht over een carrière in de bouw? Het vak van timmerman is niet alleen veelzijdig en uitdagend, maar biedt ook tal van…