Inhoudsopgave
Met de juiste gesprekstechnieken voer je als management een mature gesprek. Dat is een gesprek waarin je gelijkwaardig bent, empathie toont en tegelijkertijd stevig bent als dat nodig is. Bovendien herken je valkuilen en weet je daaruit te blijven, zodat je niet langer moe wordt van gesprekken die je voert. In plaats daarvan voer je een voorspelbaar gesprek, waarbij jij de kaders bepaalt en in control bent.
Gesprekstechnieken voor een coachende mindset
Je krijgt als management meer voor elkaar met een coachende mindset. Dat is een mindset waarmee je een veilige situatie creëert, waarin je goede vragen stelt én vervolgens echt luistert.
Dat lukt met een aantal basis gesprekstechnieken. Gebruik ze om gesprekken te voeren zoals jij dat wilt, terwijl je de verantwoordelijkheid bij de medewerker legt. Die medewerker komt zelf tot nieuwe inzichten en onderneemt actie, zodat jij daarmee het doel bereikt.
Belangrijke gesprekstechnieken die daarbij helpen zijn bijvoorbeeld:
- Respectvol confronteren
- Vraagtechnieken
- Slecht nieuws brengen
- Het verzuimgesprek
Het zijn stuk voor stuk lastige situaties als je daar weinig ervaring mee hebt, en als je daarvoor de gesprekstechnieken niet kent. Door je daar tijdens een basisopleiding in te verdiepen krijg je de handvatten waarmee je direct aan de slag kunt.
Gebruik de gesprekstechnieken voor het management om bijvoorbeeld heldere werkafspraken te maken, om goed om te gaan met ethische kwesties en om medewerkers te motiveren om zelf het initiatief te nemen. Je faciliteert, begeleidt en daagt uit, zodat je als manager niet langer overal zelf bovenop hoeft te zitten. De coachende stijl legt de verantwoordelijkheid bij de medewerker, die daar uit eigen motivatie mee aan de slag gaat.
No nonsense coaching
Gesprekstechnieken voor het management zijn heel praktisch. Dat vraagt om no nonsense coaching, die nergens omheen draait. Natuurlijk is er sprake van onderliggende theorie en gaat het om technieken die zich in de praktijk hebben bewezen.
Tegelijkertijd wil je daar vooral zelf mee aan de slag, door ermee te oefenen. Je zal merken dat het op die manier aanvoelt als een tweede natuur. Managers die de coachende stijl omarmen in hun gesprekken krijgen meer gedaan door medewerkers waarmee ze samenwerken.