De BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens wordt per 1 januari 2025 afgeschaft
Dit betekent dat je voortaan Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) moet betalen over je nieuwe bestelwagen. De hoogte van de BPM hangt af van de CO2-uitstoot van de bus. Voor een bestelwagen met 150 gram CO2-uitstoot per kilometer kan dat al snel oplopen tot meer dan € 10.000! Elektrische bedrijfswagens blijven wel een stuk voordeliger: je betaalt hiervoor slechts eenmalig € 360 BPM.
Er komen zero-emissiezones (ZE-zones) in veel Nederlandse steden
Vanaf 1 januari 2025 mogen in deze zones alleen nog emissievrije voertuigen komen. Nieuwe benzine- en dieselbedrijfswagens die vanaf 2025 worden gekocht, mogen dus de stad niet meer in. Voor oudere bedrijfswagens gelden overgangsregelingen: met een Euro-5 bestelauto mag je tot eind 2026 de zone in, met een Euro-6 tot eind 2027.
Wat betekent dit voor jou?
- De leasekosten van je bestelwagen op fossiele brandstof gaan omhoog. Door de BPM stijgt de aanschafprijs met zo’n 25%. Dit betekent dat je leasetarief per maand ook fors omhoog gaat.
- Je kan straks de zero-emissiezones niet meer in met je oude bestelwagen. Dit betekent dat je opdrachten kan mislopen als je klanten in een van deze gebieden gevestigd zijn.
Wat kan je doen?
- Stap over op een elektrische bestelwagen. Elektrische bestelwagens zijn niet alleen goedkoper vanwege de lagere BPM, maar je kan er ook mee de zero-emissiezones in. Laat je adviseren door onze experts om te zien hoe je op tijd jouw wagenpark elektrificeert.
- Verkort de looptijd van je leasecontract voor je bestelwagen op fossiele brandstof. Zo voorkom je dat je de komende jaren vastzit aan een te dure bestelwagen waarmee je niet meer de stad in mag. Let op: een korter leasecontract is wel duurder.
- Koop je nieuwe bestelwagen met brandstofmotor nog in 2024? Wees alert! Ook met deze bestelwagen mag je vanaf 2028 de zero-emissiezones niet meer in.
Tijd om stappen te ondernemen
Wacht niet te lang met het nemen van stappen, want de veranderingen komen eraan. Laat je informeren door de adviseurs van Athlon en maak nu al een plan om je bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. We helpen je graag bij het maken van de juiste keuzes om de impact op je organisatie zo klein mogelijk te houden. Kom in contact.
Wat houdt de overgangsregeling voor zero-emissiezones in?
In steeds meer Nederlandse steden worden zero-emissiezones (ZE-zones) ingevoerd. In deze zones zijn alleen emissievrije voertuigen toegestaan. Om de overgang naar emissievrije voertuigen te bevorderen, is er een overgangsregeling voor bestaande bestel- en vrachtauto’s. Dit betekent dat niet alle voertuigen per 1 januari 2025 uit de ZE-zones verbannen worden.
Whitepaper Controle Belastingdienst
De overgangsregeling in het kort
Euro 5 en Euro 6 bestelwagens:
- Euro 5: Toegang tot ZE-zones tot en met 31 december 2026
- Euro 6: Toegang tot ZE-zones tot en met 31 december 2027
Benzine, LPG, Hybride bestel- en vrachtauto’s:
- Toegang tot 2025, daarna met ontheffing tot 2030
Elektrische/waterstof bestel- en vrachtauto’s:
- Altijd toegestaan
Tip! Zoek het volgende goed uit:
- De exacte regels van de overgangsregeling kunnen per gemeente verschillen. Raadpleeg de website van jouw gemeente voor de meest actuele informatie.
- Voor ontheffingen gelden vaak aanvullende voorwaarden. Informeer bij jouw gemeente naar de mogelijkheden.
- De overgangsregeling is tijdelijk. Vanaf 2030 zijn in principe alle bestel- en vrachtauto’s emissievrij in de ZE-zones.
Kom jij de zero-emissiezones nog in?
Bekijk hier welke steden een zero-emissiezone invoeren en of jouw huidige bus de stad nog in mag. Kom jij de stad nog in met je bedrijfswagen? Check je kenteken!