Nu we ons bevinden in een economie dat langzamerhand aantrekt en vast zit in een krappe arbeidsmarkt, wordt het steeds lastiger voor consultancybureaus om afgestudeerden en starters te werven voor hun klanten. Hoe kun je als bedrijf jezelf onderscheiden van je concurrenten en jezelf aantrekkelijk maken voor deze young professionals van de nieuwe generatie Z? Beter bekend als ‘digital natives’ en ‘duurzaamheid ambassadeurs’, de nieuwe generatie van net afgestudeerd talent is een mysterieuze doelgroep voor de huidige recruiters. Toch zijn er maar een paar punten waar je als werkgever op moet letten wanneer je dit talent wilt toetrekken. Wij hebben ze op een rijtje gezet in dit blog.

Inhoudsopgave

Wees doelbewust en geef aandacht hieraan

Net zoals hoe sollicitanten doelbewust een motivatiebrief schrijven, zo moeten bedrijven ook omgaan met hun bedrijfsprocessen. De huidige generatie is enorm doelbewust: niet alleen waarderen ze wanneer de bedrijven toewerken naar een betere toekomst, ze zetten hun eigen privé zaken op nummer één. Dit betekent dat financiële zekerheid en een betekenisvolle baan bij een groen en sociaal aangedreven werkgever hoog in het vaandel staan. Het is dus niet zo gek dat de huidige groep aan sollicitanten op zoek zijn naar bedrijven die ook matchen met hun eigen behoeften en helpen om deze persoonlijke doelstellingen te realiseren. Dit gaat ook verder dan het geven van secundaire arbeidsvoorwaarden zoals vakantiedagen en een zakelijke OV-kaart: hun rol moet ook bijdragen aan een betere toekomst voor iedereen.

Creëer een open en gelijkwaardige werkomgeving

Naast een betekenisvolle baan, vindt generatie Z het belangrijk dat een bedrijf een open cultuur stimuleert die gelijkwaardigheid en ambitie voorop stelt. Hiërarchische ideeën en praktijken is iets waar deze groep geen liefhebber van is, dus het is belangrijk om een cultuur te creëren die een gelijkwaardige manier van samenwerken stimuleert. Hierin worden werknemers die ouder zijn (in leeftijd of werkervaring) gezien als collega’s met meer ervaring waarvan ze kunnen leren. Daarnaast vindt de nieuwe generatie het ook belangrijk dat ze een band kunnen opbouwen met hun collega’s. Faciliteer dit binnen je organisatie door virtuele en offline events te organiseren, naast de wekelijkse stand-ups of eenzijdige team meetings, aldus organisaties zoals Beaks.nl.

Benut je social media effectief en efficiënt

Hoe wil je de nieuwe generatie zo effectief en efficiënt mogelijk bereiken? Juist, door social media. Deze generatie wordt niets voor niets de digitale ‘natives’ genoemd van de huidige samenleving. Zorg dus dat je als werkgever de waarden en normen van je bedrijf zo goed mogelijk laat overbrengen door het inzetten van de juiste boodschap en medium. Hiervoor hoef je niet al te veel moeite, tijd en geld in te stoppen: een simpele ‘een dag’ bij X bedrijfsvideo is al genoeg. Hoe authentieker, hoe beter. Daarnaast werkt het ook goed om je vacatures visueler te maken, want dit trekt de aandacht van generatie Z individuen ook aan.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Is het verzuim binnen je organisatie de afgelopen maanden enorm opgelopen, of is het al tijden hoog én heeft je arbodienst nog niet aan de bel…
Met de opkomst van moderne innovaties en geavanceerde druktechnieken wordt het maken van wanddecoratie naar een nieuw niveau getild. De moderne…
Als je als ondernemer wilt groeien, is het uitbesteden van je marketing een slimme zet. Het kan jou als ondernemer veel tijd en moeite besparen,…
In de hedendaagse digitale wereld is videocontent een cruciaal instrument geworden voor bedrijven om hun merk te versterken, hun boodschap over te…
Het rijden in een busje verschilt op meerdere punten van een personenauto. In dit artikel bespreken we de belangrijkste verschillen, zoals de…
Zoek je naar mogelijkheden om je bestaande online aanwezigheid te verankeren, of ben je pas net actief op het internet? Ongeacht waar je staat, heb je…