Wees doelbewust en geef aandacht hieraan
Net zoals hoe sollicitanten doelbewust een motivatiebrief schrijven, zo moeten bedrijven ook omgaan met hun bedrijfsprocessen. De huidige generatie is enorm doelbewust: niet alleen waarderen ze wanneer de bedrijven toewerken naar een betere toekomst, ze zetten hun eigen privé zaken op nummer één. Dit betekent dat financiële zekerheid en een betekenisvolle baan bij een groen en sociaal aangedreven werkgever hoog in het vaandel staan. Het is dus niet zo gek dat de huidige groep aan sollicitanten op zoek zijn naar bedrijven die ook matchen met hun eigen behoeften en helpen om deze persoonlijke doelstellingen te realiseren. Dit gaat ook verder dan het geven van secundaire arbeidsvoorwaarden zoals vakantiedagen en een zakelijke OV-kaart: hun rol moet ook bijdragen aan een betere toekomst voor iedereen.
Creëer een open en gelijkwaardige werkomgeving
Naast een betekenisvolle baan, vindt generatie Z het belangrijk dat een bedrijf een open cultuur stimuleert die gelijkwaardigheid en ambitie voorop stelt. Hiërarchische ideeën en praktijken is iets waar deze groep geen liefhebber van is, dus het is belangrijk om een cultuur te creëren die een gelijkwaardige manier van samenwerken stimuleert. Hierin worden werknemers die ouder zijn (in leeftijd of werkervaring) gezien als collega’s met meer ervaring waarvan ze kunnen leren. Daarnaast vindt de nieuwe generatie het ook belangrijk dat ze een band kunnen opbouwen met hun collega’s. Faciliteer dit binnen je organisatie door virtuele en offline events te organiseren, naast de wekelijkse stand-ups of eenzijdige team meetings, aldus organisaties zoals Beaks.nl.
Benut je social media effectief en efficiënt
Hoe wil je de nieuwe generatie zo effectief en efficiënt mogelijk bereiken? Juist, door social media. Deze generatie wordt niets voor niets de digitale ‘natives’ genoemd van de huidige samenleving. Zorg dus dat je als werkgever de waarden en normen van je bedrijf zo goed mogelijk laat overbrengen door het inzetten van de juiste boodschap en medium. Hiervoor hoef je niet al te veel moeite, tijd en geld in te stoppen: een simpele ‘een dag’ bij X bedrijfsvideo is al genoeg. Hoe authentieker, hoe beter. Daarnaast werkt het ook goed om je vacatures visueler te maken, want dit trekt de aandacht van generatie Z individuen ook aan.