1. Zij-instromers zijn de toekomst
Je leest steeds vaker berichten op LinkedIn dat mensen zich gaan omscholen naar een ander beroep. Je ziet dit ook terug in de cijfers: De afgelopen jaren is het aantal zij-instromers sterk toegenomen. Dit biedt bedrijven in de technische sector een mooie kans!
Wanneer je de keuze maakt voor zij-instromers, is het van belang om te bedenken hoe je hun opleiding gaat vormgeven. Een praktische benadering is om hen on-the-job praktijkervaring te laten opdoen. Hierdoor kunnen zij kennis vergaren door te werken onder begeleiding van een ervaren collega. Inventariseer van tevoren of er senior collega’s zijn die een rol van mentor op zich willen nemen.
Een alternatieve optie is om praktijkervaring te combineren met onderwijs en diverse trainingen. Kijk hier goed naar welke technische opleiding je kiest. Zo heeft een ROVC techniek opleiding een goede reputatie, waardoor je zeker weet dat jouw werknemer praktisch wordt opgeleid. Hierdoor kunnen zij een sterke basis opbouwen en verdere vaardigheden ontwikkelen tijdens hun werk.
2. Laat de waarde van jouw bedrijf als werkgever zien
In een tijd waarin er een overvloed aan banen beschikbaar is, is het belangrijk om te laten zien hoe jouw bedrijf als werkgever functioneert. Een van de manieren om dit te bereiken is door te investeren in het bevorderen van een gezonde balans tussen werk en privé.
Daarnaast hechten veel mensen waarde aan persoonlijke groei en de mogelijkheid om binnen het bedrijf door te groeien. Stel daarom een opleidingsbudget beschikbaar voor je medewerkers. Hiermee laat je zien dat je hun persoonlijke en professionele ontwikkeling serieus neemt.
Maar vergeet ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden niet, waarmee jouw bedrijf zich onderscheidt ten opzichte van de rest. Op die manier wordt de kans groter dat ze voor jou kiezen en niet voor een concurrent.
3. Ben je al actief op social media?
Onderschat de kracht van social media niet. Zowel als bedrijf zijnde kun je updates delen, maar kijk ook of je medewerkers hiervoor openstaan. Ze worden op deze manier ambassadeur van je bedrijf. Naast leuke updates kun je ook direct je vacatures plaatsen en mensen actief benaderen of ze bij jouw bedrijf willen werken.
En hoewel veel mensen tegenwoordig actief zijn op LinkedIn, is het ook belangrijk om te testen of Facebook iets voor jou kan betekenen. Zowel organisch als betaald.