Het Belastingplan 2025 brengt voor Nederlandse ondernemers aanzienlijke veranderingen met zich mee, vooral op het gebied van zakelijke mobiliteit. Hoewel de overheid de elektrificatie van het wagenpark stimuleert, worden de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen geleidelijk teruggeschroefd. Dit heeft gevolgen voor de totale eigendomskosten (TCO) en daarmee voor de keuze van een nieuwe bedrijfsauto.

Inhoudsopgave

Hieronder zetten we de belangrijkste (fiscale) maatregelen voor auto’s en bedrijfswagens op een rij.

De korting motorrijtuigenbelasting wordt geleidelijk afgebouwd

De aanzienlijke korting op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s wordt geleidelijk afgebouwd. Vanaf 2026 daalt de korting van 75% naar 25% en blijft op dat niveau tot en met 2029. Vanaf 2030 vervalt de korting volledig. 

Ook voor elektrische bedrijfswagens loopt de korting af: in 2025 is er nog 75% korting, maar vanaf 2026 geldt het standaardtarief. Voor plug-in hybride elektrische auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gram per kilometer geldt in 2025 nog een korting van 25%, maar ook hier vervalt de korting vanaf 2026.

Wist je dat elektrische auto’s toch vaak voordeliger blijven dan vergelijkbare benzine modellen? Lees hier hoe dat zit. 

Hogere aanschafbelasting (bpm)

De aanschafbelasting (bpm) voor personenauto’s, inclusief elektrische, wordt verhoogd. De vaste voet stijgt naar € 667. Voor plug-in hybride elektrische auto’s (PHEV) vervalt de speciale berekening per 2025, waarna het reguliere tarief geldt. 

Daarnaast wordt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens afgeschaft. Vanaf 2025 wordt de bpm voor bedrijfswagens bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot, met een tarief van € 74,41 per gram CO₂. (prijspeil 2025).

Subsidies voor elektrische auto’s vervallen

De SEPP-subsidie voor elektrische personenauto’s en SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens stoppen vanaf volgend jaar.

Hogere bijtelling voor elektrisch

De bijtelling voor elektrische, zakelijke leaseauto’s wordt de komende jaren opgebouwd tot 22%. Dit gebeurt geleidelijk, verspreid over verschillende jaren. In 2024 is dit nog 16%, maar vanaf 2025 gaat dit percentage licht stijgen naar 17% voor elektrische auto’s tot 30.000 euro (22% bijtelling over het resterende bedrag). Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan die voor normale auto’s. Dat betekent een bijtellingspercentage van 22%.

Bijtellingspercentages 2024: profiteer nog 5 jaar van lage bijtelling

Wil je in dit jaar nog zakelijk een elektrische auto rijden? Dan profiteer je nog van een lager bijtellingspercentage van 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Kost jouw elektrische auto meer? Dan betaal je voor het bedrag daarboven de standaard 22% bijtelling.

Het bijtellingspercentage is 60 maanden geldig voor de auto. Dit wordt bepaald op het moment waarop het kenteken voor het eerst op naam wordt gesteld. Het bijtellingspercentage dat geldt op dat moment is dus 60 maanden van toepassing voor jouw auto. Kies jij in 2024 voor een volledig elektrische auto?  Let op de auto moet wel voor 31-12-2024 op kenteken staan, dan profiteer je nog vijf jaar van een voordeliger bijtellingspercentage!

Overige veranderingen

Zero-emissiezones

Eind 2024 komt er een nieuw convenant rondom de invoering van zero-emissiezones door gemeenten en eventuele uitzonderingen. De zero-emissiezones zijn een gemeentelijk besluit.

Investeringen stroomnet en infrastructuur

Er komt 45 miljoen euro beschikbaar voor het aanpakken van het volle stroomnet. Daarnaast trekt het kabinet 2,5 miljard euro uit voor de aanleg van bijvoorbeeld nieuwe wegen, stations en busbanen om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken.

Accijns

De tijdelijke verlaging van de accijns op brandstof wordt nog een jaar verlengd tot en met 31 december 2025.

Wat is voordeliger, benzine of elektrisch?

 

Hoewel elektrische auto’s vaak een hogere aanschafprijs hebben, kunnen ze op de lange termijn voordeliger uitpakken. Om dit te onderbouwen, hebben we de totale eigendomskosten (TCO) berekend voor verschillende modellen, zoals BMW, Mercedes-Benz en Peugeot, zowel in elektrische als benzine-uitvoeringen. Hierbij zijn alle kosten, van aanschaf tot en met brandstof of laadkosten, meegewogen, inclusief de wegenbelasting voor 2025.” Je leest het hier: Dat lees je hier: TCO-test elektrisch en benzine

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Veiligheidsmanagers die het B VCA certificaat op zak hebben, werken ijverig om de veiligheid en het welzijn van hun mensen te waarborgen. Maar hoe zit…
In de hedendaagse markt is het creëren van een krachtig merk essentieel voor het succes van een bedrijf. Een sterk merk zorgt voor herkenning,…
Als ondernemer wil je vooral doen waar je goed in bent: zorgen dat je dienst of product top is en je bedrijf kan groeien. Daarvoor is een gezonde…
Ondernemers die zich verdiepen in hoe ze pensioen voor zichzelf kunnen opbouwen, komen al snel het begrip jaarruimte tegen. Die jaarruimte bepaalt…
Geef jij wel eens relatiegeschenken aan klanten? Het eind van het jaar is een tijd waarin dit vaak gebeurt, net als kerstpakketten eigenlijk: beide…
Elke dag verandert technologie de manier waarop je leeft, werkt en denkt. Het beweegt zich op de achtergrond, stil en krachtig, terwijl het alles om je…