Relatiegeschenken worden op verschillende manieren ingezet door bedrijven. Het klinkt misschien alsof relatiegeschenken alleen bedoeld zijn voor zakenpartners, maar niets is minder waar. Hoewel het waar is dat relatiegeschenken bedoeld zijn voor zakelijke partners, heb je te maken met verschillende zakelijke relaties. Hierbij moet je ook denken aan je klanten, bedrijven waarmee je samenwerkingen aangaat, of zelfs je medewerkers. Kortom: er zijn veel verschillende doelgroepen als het aankomt op relatiegeschenken. Het is belangrijk dat je gaat winkelen voor de specifieke doelgroep. In dit artikel helpen we je een beetje op weg bij het selecteren van de juiste relatiegeschenken voor de juiste doelgroep.

Inhoudsopgave

Werk aan de relatie met de B2C-consument

Relatiegeschenken zijn dus niet alleen voor B2B-contacten; ook in de B2C-markt is het een goed hulpmiddel om de relatie met je klant te verbeteren. Wanneer je een relatiegeschenk aan je B2C-klant geeft, laat je zien dat je hen en hun loyaliteit waardeert. Dit is erg goed voor de band die je met de klant hebt. Voor consumenten kunnen relatiegeschenken verschillende vormen aannemen, van gratis (product)monsters tot gepersonaliseerde cadeaus en exclusieve aanbiedingen. Het kan ook leuk zijn om gratis samples aan te bieden. Op deze manier geef je de klant niet alleen een cadeau: je hebt er zelf ook wat aan. Zo kun je namelijk interesse in bepaalde producten wekken. Je kunt dus ook kiezen voor gepersonaliseerde cadeaus. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld telefoonhoesjes, sleutelhangers, tassen of andere items. Dit kun je laten bedrukken met je bedrijfsnaam en/of logo. Dit kan je klant helpen bij het creëren van verbondenheid met je bedrijf. Je kunt ook iets kleins en goedkoops kiezen. Laat bijvoorbeeld Maxilia keycords bedrukken. Een simpel, toch leuk geschenk.  

Handig en functioneel voor de B2B-contacten

Zoals eerder benoemd, zijn relatiegeschenken ook erg belangrijk bij B2B-relaties. Hiermee werk je aan een sterke band met je zakelijke relatie. Daarnaast laat je met relatiegeschenken zien dat je de samenwerking met de andere partij waardeert. Bij B2B-klanten zijn relatiegeschenken vaak praktisch en functioneel van aard. Hierbij kun je denken aan cadeaus zoals: schrijfwaren, drinkflessen en bekers of elektronica. Ook bij relatiegeschenken voor B2B-contacten is het personaliseren van de geschenken een nuttige toevoeging. Als je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, logo of slogan op de items zet, kan dit helpen bij het versterken van de naamsbekendheid en de merkidentiteit. Let er bij de B2B-geschenken wel op dat je iets uitkiest wat bij het andere bedrijf of bij de relatie past. Het is ook tof om er een persoonlijke boodschap aan toe te voegen.

Een relatiegeschenk voor personeel

Relatiegeschenken voor personeel zijn een geweldige manier om je personeel even in het zonnetje te zetten. Hiermee laat je zien dat je je personeel waardeert eb dat ze goed bezig zijn. Hiermee creëer je goodwill. Geschenken kunnen variëren van gepersonaliseerde geschenken zoals mokken, pennen of kleding, tot belevenissen zoals een dagje uit of een sportactiviteit. Als je er zeker van wil zijn dat je het personeel een gepast cadeau geeft, kun je een peiling doen. Vraag wat ze graag zouden willen. Misschien zijn je medewerkers wel toe aan een tof personeelsuitje. Je kunt er ook voor kiezen om hen te verrassen. Doe dit dan bijvoorbeeld met leuke gepersonaliseerde cadeaus of geef hun een toffe bon waarmee ze zelf iets leuks kunnen uitkiezen.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In het huidige digitale tijdperk, met een steeds groter wordende afhankelijkheid van technologie, is het beveiligen van bedrijfsinformatie en -systemen…
Het maakt niet uit hoeveel richtlijnen en praktijken voor veiligheid op de werkplek je hebt opgesteld, ze zullen geen goed doen als je werknemers zich…
Het kan een hele uitdaging zijn om openstaande rekeningen te beheren en verschuldigde betalingen te innen. Gelukkig bestaan er tegenwoordig moderne…
Wil je als ondernemer een geschikt telefoonabonnement kiezen, dan heb je verschillende mogelijkheden. Zo heb je de optie om te kiezen voor een…
Het onderhouden en verbeteren van je zakelijke relaties is een erg belangrijk onderdeel binnen het ondernemen. Bij een gebrek aan communicatie of…
In de hedendaagse zakelijke wereld is duurzaamheid geen modewoord meer, maar een essentiële overweging voor elk bedrijf dat op lange termijn wil…