Inhoudsopgave
Een goed begin is het halve werk
Allereerst, neem de tijd. Een goed doordacht relatiegeschenk zal uiteindelijk betere feedback krijgen. Dus stel je vooraf de vragen: “Hoe past het geschenk in mijn marketingplan?” en “Wat is het doel van het geschenk? Meer naamsbekendheid, nieuwe klanten of juist de huidige relatie onderhouden?”
Een eenvoudige (en leuke) manier om direct je naamsbekendheid te vergroten, is bijvoorbeeld je logo of foto te bedrukken op producten. Denk bijvoorbeeld aan een waterfles of mokken bedrukken. Belangrijk is wel dat je vooraf je doel bepaalt, goed je marketingplan bekijkt en dan vervolgens het relatiegeschenk hierop afstemt.
Tip: Wist je dat een relatiegeschenk in de ogen van de Belastingdienst onder de bedrijfskosten valt. Voor ondernemers voor de inkomstenbelasting geldt dat ze 80% van de kosten van relatiegeschenken mogen aftrekken van de winst. Voor ondernemers voor de vennootschapsbelasting geldt een percentage van 73,5%.
De ontvanger
Wie is de ontvanger? Een relatiegeschenk is pas perfect als de ontvanger hier blij mee is. Zorg dus dat je enige kennis hebt van de ontvanger en stem het hierop af. Wat voor werk doet de degene die het relatiegeschenk ontvangt bijvoorbeeld? Wat zijn zijn of haar hobby’s of vrijetijdsbestedingen?
Veel ondernemers willen origineel zijn, maar dit zijn vaak niet de geschenken die de gever het meest gebruikt. Werkt de ontvanger bijvoorbeeld in de evenementenbranche, dan zijn keycords met logo een ideaal geschenk. Terwijl een wijnliefhebber een goede wijnopener zal waarderen.
Het perfecte geschenk
Wil je dat mensen het gaan gebruiken, dat ze vooral verrast zijn of dat ze over je cadeau praten? Bekijk voor jezelf of de waarde van het cadeau past bij de relatie die jij met de ontvanger hebt. Iets heel goedkoops kan heel goed worden ontvangen, terwijl een duur geschenk bovenop een kast komt te staan. Zo zorg je dat je uiteindelijk het perfecte relatiegeschenk geeft.