1. Welke producten zet je in de spotlights?
Het begint eigenlijk allemaal met het kiezen van de juiste producten. Kies het liefst items die niet alleen populair zijn, maar die ook direct een kijkje geven in de rest van je winkel en die je merkverhaal vertellen. Je display moet mensen nieuwsgierig maken om binnen te komen, dus houd daar rekening mee. Overweeg bijvoorbeeld seizoensgebonden trends, bestsellers en producten die passen bij speciale gelegenheden. Let erop dat deze producten ook daadwerkelijk op voorraad zijn, zodat mensen niet voor niets binnenstappen.
2. Hoe leg je de juiste focus op die producten?
Vervolgens draait het allemaal om focus. Je kunt de aandacht van voorbijgangers op de belangrijkste items richten door slim gebruik te maken van visuele technieken. Plaats je bestsellers of meest opvallende producten bijvoorbeeld op ooghoogte, zodat ze direct in het oog springen. Gebruik verhoogde platforms, displays of podiums om producten extra te benadrukken. Je kunt ook gebruikmaken van elementen als pijlen of borden om de aandacht te vestigen op speciale aanbiedingen of nieuwe collecties.
3. Creëer je compositie
Een aantrekkelijke etalage is een compositie. Daarom is het slim om te experimenteren met verschillende lay-outs en arrangementen om een etalage te creëren die ook prettig is om naar te kijken. Denk bijvoorbeeld aan de regel van derden, en varieer in hoogte, vorm en textuur om het geheel interessanter te maken. Lichte voorwerpen voor een donkere achtergrond springen er echt uit. Wees ook niet bang om voor asymmetrie te kiezen, voor een lekker speelse etalage.
4. Een geschikte achtergrond
De achtergrond van je etalage mag zeker niet vergeten worden. Het liefst is je etalage van achteren afgesloten, zodat mensen niet direct je winkel in kunnen kijken. Dat leidt alleen maar af. Kies voor een achtergrond die je producten accentueert maar niet storend is, zoals een strakke muur of een lichtgekleurd doek. En met de feestdagen mag je best een beetje uitpakken, bijvoorbeeld met een sprankelende metallic achtergrond.
5. Het effect van de juiste verlichting
Vervolgens: de verlichting. Die is absoluut onmisbaar als het gaat om het creëren van sfeer. Daarnaast hebben we het niet voor niets gehad over het in de spotlights zetten van producten: dat is wat je met de juiste verlichting doet. Speel met verschillende lichttemperaturen, spotjes en accentverlichting om jouw gewenste sfeer te creëren. Zachte, warme verlichting is knus en gezellig, terwijl heldere, koele verlichting lekker fris en modern is. Vergeet niet dat je overdag ook te maken hebt met daglicht! Pas je verlichting daar dus op aan, zodat je producten eruit blijven springen.
6. Thema-etalages
Afhankelijk van de tijd van het jaar kan een thema je etalage een hele nieuwe dimensie geven. Mensen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor de sfeer die rond de feestdagen heerst, dus probeer daar ook vooral het meeste uit te halen. Romantische decoraties rond Valentijnsdag, zonnige vakantiesferen in de zomer, een spooky stijl met Halloween en natuurlijk die echte decembervibe met Sinterklaas en Kerst. Hiervoor koop je gemakkelijk de leukste props online, speciaal voor etalages, om er echt een feestje van te maken.
7. Raak je huisstijl nooit uit het oog
Thema’s zijn ontzettend leuk, maar je moet ook nooit vergeten dat je etalage wel een verlengstuk is van je merkidentiteit. Zorg er daarom wel altijd voor dat alle elementen, van je gebruikte kleuren tot je lettertypes, passen bij je merk om een herkenbare uitstraling te behouden. Gebruik je merkkleuren en logo’s om je etalage op ieder moment te personaliseren en kies voor producten die passen bij wat jij wilt uitdragen. Zo weten klanten jouw winkel op ieder moment van het jaar te vinden.
8. Vergeet de etalage niet schoon te houden
Tja, we weten niet of we dit nog moeten benadrukken, maar vergeet alsjeblieft niet om je etalage schoon en stofvrij te houden. Verwijder stof, vingerafdrukken en vuil van je panelen en producten en zorg dat alle items netjes geordend zijn. Controleer ook regelmatig de verlichting en vervang kapotte lampen indien nodig. Je wilt vooral níet de indruk wekken dat je winkel niet wordt onderhouden of erger, dat er nooit iemand komt. Andersom laat je met een schone en goed onderhouden etalage juist zien dat je oog hebt voor detail en dat je zorg besteedt aan je winkel. Dát geeft klanten wel een goed gevoel!
9. Wissel je etalage ook regelmatig af!
Als je etalage altijd maar hetzelfde blijft, kan hij snel saai worden. Blijf de interesse van voorbijgangers dus trekken door je etalage regelmatig te vernieuwen en nieuwe producten te introduceren. Slim is om vooruit te plannen en te werken met een rotatieschema, zodat je weet welke items wanneer vervangen moeten worden. Laat dit vooral afhangen van de regelmaat waarmee je nieuwe voorraad binnenkomt, zodat je altijd wat nieuws te showen hebt.
Waar bestel je je etalagematerialen dan?
Voor een mooie etalage heb je ook de juiste etalagematerialen nodig. Die koop je online bij Hegro Wolvega! Meer weten over Hegro Wolvega & etalagemateriaal online bestellen? Neem dan zeker eens een kijkje op hun website om inspiratie op te doen voor je eigen etalage, plus nieuwe en boeiende manieren om jouw producten te presenteren. Met Hegro Wolvega en de tips uit dit artikel weet je zeker dat je etalage een echte showstopper wordt.