Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Het ordenen van je magazijn is daarom ook erg van belang bij het reguleren van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat je meteen bij je spullen kunt zijn als je bijvoorbeeld een bestelling ontvangt. Je kunt makkelijker en sneller te werk gaan als elk product of machine ook zijn eigen plek heeft. Dit is goed voor de productiviteit en kan je gemakkelijk toepassen in je magazijn of opbergruimte. Lees verder hoe jij je productiviteit kunt verhogen in je bedrijf.

Inhoudsopgave

Plattegrond

Bij het (her)indelen van je magazijn kun je beginnen met het maken van een plattegrond om een overzicht te creëren voor waar je spullen kunnen worden opgeborgen. Om een logische indeling te maken, kun je het beste de stellingen in rijen naast elkaar doen. Met een archiefkast zorg je dat belangrijke documenten netjes opgeborgen worden. Archiefkasten met slot zijn ideaal om ook duurdere objecten hierin op te bergen. Op de plattegrond is het ook belangrijk om je ruimte af te meten om ervoor te zorgen dat alles wel past en er genoeg tussenruimte is om er te lopen. Bij grotere ruimte kun je ook bordjes met namen ophangen bij de stellingen. Let erop dat je ook ruimte overlaat voor eventueel een bureau voor computer of als inpaktafel.

Snelle orderwerking

Als je in de e-commerce zit, weet je als geen ander hoe essentieel een snelle levering is. Daarom is het belangrijk om een strak opgeruimde ruimte te hebben om jouw bestellingen snel te kunnen verwerken. Wanneer producten gemakkelijk te vinden zijn, kan het personeel orders sneller verwerken, wat leidt tot kortere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid. Werknemers verspillen minder tijd aan het zoeken naar producten en kunnen zich concentreren op productieve taken.

Veiligheid

Wanneer in jouw magazijn of opslag machines of andere apparaten staan, is het erg van belang om de ruimte zo veilig mogelijk in te delen. Opgeruimde gangen en goed georganiseerde opslagruimten verminderen de kans op struikel- en valincidenten. Maar ook bij gevaarlijke materialen is het belangrijk dat dit goed is opgeslagen om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Let op dat nooduitgangen en vluchtwegen vrij blijven, wat essentieel is voor de veiligheid van het personeel.

Seizoensgebonden

Heb jij veel seizoensgebonden producten? Dan is het verstandig om hier ook een logische volgorde in te maken. Dit kan door middel van een aparte hoek voor deze spullen, maar ook een kast die je elk seizoen of periode kan gebruiken. In een drukke periode kan het lastig zijn om orde te creëren, dus het is handig dat je hier vroeg mee begint. Let hierbij ook op de houdbaarheidsdatum van de producten die je alleen tijdens een seizoen verkoopt. Je kunt het beste na die periode de spullen weggeven, voordat het niet meer goed is.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Bent u een ondernemer in de flexbranche met grootse plannen? Heeft u ambities om uw uitzendbureau naar een hoger niveau te tillen of droomt u ervan om…
In de moderne werkomgeving brengen we vaak uren achter een bureau door. Het resultaat? Een groeiend aantal mensen met rug- en nekklachten. Gelukkig kun…
Ben je aan het overwegen om een serie maandkalenders voor 2025 te laten ontwikkelen? Dit is een slimme keuze voor bedrijven die zoeken naar effectieve…
Het vak van rijinstructeur is intensief, maar ook een relatief vrij beroep. Om de 50 minuten stapt er weer een nieuwe leerling in je lesauto, van…
Wil jij de huisstijl van je bedrijf ontwikkelen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Het hebben van een huisstijl is onmisbaar voor jouw bedrijf….
Energie besparen op de werkplek is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook flink wat geld besparen voor je bedrijf. Of je nu een klein kantoor…