Plattegrond
Bij het (her)indelen van je magazijn kun je beginnen met het maken van een plattegrond om een overzicht te creëren voor waar je spullen kunnen worden opgeborgen. Om een logische indeling te maken, kun je het beste de stellingen in rijen naast elkaar doen. Met een archiefkast zorg je dat belangrijke documenten netjes opgeborgen worden. Archiefkasten met slot zijn ideaal om ook duurdere objecten hierin op te bergen. Op de plattegrond is het ook belangrijk om je ruimte af te meten om ervoor te zorgen dat alles wel past en er genoeg tussenruimte is om er te lopen. Bij grotere ruimte kun je ook bordjes met namen ophangen bij de stellingen. Let erop dat je ook ruimte overlaat voor eventueel een bureau voor computer of als inpaktafel.
Snelle orderwerking
Als je in de e-commerce zit, weet je als geen ander hoe essentieel een snelle levering is. Daarom is het belangrijk om een strak opgeruimde ruimte te hebben om jouw bestellingen snel te kunnen verwerken. Wanneer producten gemakkelijk te vinden zijn, kan het personeel orders sneller verwerken, wat leidt tot kortere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid. Werknemers verspillen minder tijd aan het zoeken naar producten en kunnen zich concentreren op productieve taken.
Veiligheid
Wanneer in jouw magazijn of opslag machines of andere apparaten staan, is het erg van belang om de ruimte zo veilig mogelijk in te delen. Opgeruimde gangen en goed georganiseerde opslagruimten verminderen de kans op struikel- en valincidenten. Maar ook bij gevaarlijke materialen is het belangrijk dat dit goed is opgeslagen om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Let op dat nooduitgangen en vluchtwegen vrij blijven, wat essentieel is voor de veiligheid van het personeel.
Seizoensgebonden
Heb jij veel seizoensgebonden producten? Dan is het verstandig om hier ook een logische volgorde in te maken. Dit kan door middel van een aparte hoek voor deze spullen, maar ook een kast die je elk seizoen of periode kan gebruiken. In een drukke periode kan het lastig zijn om orde te creëren, dus het is handig dat je hier vroeg mee begint. Let hierbij ook op de houdbaarheidsdatum van de producten die je alleen tijdens een seizoen verkoopt. Je kunt het beste na die periode de spullen weggeven, voordat het niet meer goed is.