Inhoudsopgave
Een goede voorbereiding is essentieel
Ben je uitgenodigd voor een zakelijke bijeenkomst die voor jou relevant is? Dan is het in de eerste plaats belangrijk om je goed voor te bereiden. Lees de uitnodiging dan ook goed door en kijk wat de dresscode is. Moet je bijvoorbeeld in nette kledij verschijnen? Koop dan een mooi gala pak. Met een krachtig uiterlijk maak je een goede eerste indruk en juist die onthouden mensen.
Uiteraard komt er nog meer bij de voorbereiding kijken. Bekijk de gastenlijst en kijk welke mensen voor jou relevant zijn. Wie kan iets voor jou betekenen en voor wie kun jij iets betekenen? Wat is het doel van het gesprek en wat ga je doen als een bepaalde persoon er niet is? Zoek ook achtergrondinformatie op. Dan verloopt het gesprek namelijk soepeler.
Het belang van de eerste indruk
Heb je de nodige voorbereidingen getroffen? Dan is het tijd voor het feest! Probeer je tijdens het feest zo normaal mogelijk te gedragen. Het is niet erg om een beetje nerveus te zijn en dit aan te geven. Zeker wanneer je net ondernemer bent en voor de eerste keer op een dergelijk feest aanwezig bent. Probeer wel een goede eerste indruk te maken. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat vooral de eerste dertig seconden van een gesprek relevant zijn. In die tijd vormt iemand namelijk een beeld van je.
Wat is je precieze doel?
Wanneer je eenmaal in gesprek bent met een interessant persoon, dan is het belangrijk om een doel te hebben. Je bent er immers niet om een beetje te kletsen. Je bent er om jezelf of je bedrijf in de spotlight te zetten. Iedereen gaat naar een bijeenkomst met een ander doel. In de eerste plaats zijn er startende ondernemers die gewoon hun gezicht willen laten zien. Ze zijn nog niet helemaal bekend in die wereld en daarom gaan ze naar een bijeenkomst. Daarnaast zijn er ook ondernemers die recentelijk een nieuw product hebben gelanceerd. Ze willen meer aandacht voor dit product en komen om die reden naar een zakelijke bijeenkomst. Daarnaast kan je als ondernemer ook een informatief doel hebben. Misschien wil je vertellen wat je als ondernemer kunt betekenen voor andere ondernemers.
Signalen herkennen
Veel ondernemers gaan naar een borrel met het idee om zichzelf te promoten. Ze focussen zich dan vooral op de boodschap die ze willen overbrengen. Aan de ene kant is dit natuurlijk positief, maar tegelijkertijd kan dit ook voor een tunnelvisie zorgen. Het is ook van belang om signalen van je gesprekspartners te herkennen. Op die signalen kun je namelijk inspelen en dat is goed voor de algehele indruk.
Dit klinkt misschien een beetje vaag, dus laten we even een leuk voorbeeld geven. Stel dat je in gesprek bent met iemand, maar je merkt na enkele minuten dat hij steeds op zijn horloge kijkt. Of zijn aandacht verslapt op een andere manier. Dan is het verstandig om het gesprek te staken of een ander onderwerp aan te snijden. Signalen kunnen natuurlijk ook positief zijn. De eerste minuut van een gesprek is nog ietwat ongemakkelijk, maar soms ontstaat er daarna een klik. Misschien hebben jullie een gedeelde interesse en dan kunnen jullie over dat onderwerp doorpraten. Je merkt ook duidelijk wanneer iemand het fijn vindt om met jou in gesprek te zijn. De aandacht wordt dan versterkt en je merkt het ook aan de houding van je gesprekspartner.
Contactgegevens uitwisselen
Na een succesvol gesprek met een ondernemer is het vervolgens belangrijk om contactgegevens uit te wisselen. Anders is het immers zonde van de tijd geweest. Wees dan ook assertief en vraag de contactgegevens. Dankzij het platform LinkedIn is dit overigens een fluitje van een cent. Je hebt al genoeg aan de naam en op LinkedIn kun je vervolgens een berichtje sturen.
Nog enkele slotwoorden
Veel ondernemers onderschatten nog steeds de kracht van een succesvol netwerk. Zeker in dit digitale tijdperk is het relevant. In deze tekst hebben we enkele tips gegeven. Je weet nu hoe je alles uit een zakelijke bijeenkomst kunt halen.