Inhoudsopgave
Social Media
Een veel voorkomende manier voor freelancers om aan opdrachten te komen is via social media. Vooral Facebook en LinkedIn worden hier veel voor gebruikt. Er bestaan voor elke branche, of niche facebookgroepen waar oproepen in geplaatst kunnen worden. Zowel opdrachtgevers als freelancers die op zoek zijn naar een opdracht kunnen hier een oproep doen. Als freelancer kun je reageren op de vele oproepen die hier voorbij komen. Probeer jezelf te onderscheiden van de rest, want er komen regelmatig tientallen reacties voorbij op een opdracht. Daarnaast is LinkedIn misschien wel het meest zakelijke social media kanaal. Als freelancer kun je hier laten zien waar jij mee bezig bent en wat je kwaliteiten zijn.
Meld je aan voor verschillende websites
Het vinden van opdrachten via websites is ontzettend populair. Dit komt omdat het vooral als startende freelancer vrij laagdrempelig is. Via deze websites kunnen zowel opdrachtgevers als freelancers zich aanmelden. Opdrachtgevers plaatsen een oproep, waar jij als freelancer vervolgens op kunt reageren. Op deze manier worden opdrachtgevers en freelancers aan elkaar gekoppeld. Het gebruik van deze websites is ontzettend populair onder beginnende freelancers, maar ook ervaren freelancers komen hier regelmatig terug tijdens rustigere periodes. Dit komt omdat hier altijd opdrachten te vinden zijn, en het erg laagdrempelig is. Een voorbeeld van zo’n website is Striive. Als beginnend freelancer is het zeker aan te raden om je aan te melden voor zulke websites.
Vind opdrachten via je eigen netwerk
Wanneer je net begint als freelancer kan het best wel spannend zijn om zomaar grote bedrijven of instanties te benaderen voor opdrachten. Er is dan ook geen veiligere plek om te starten dan in je eigen netwerk. Ben jij bijvoorbeeld gestart als virtual assistant, ga dan eens je netwerk af. Ken jij iemand die misschien hulp kan gebruiken met bepaalde taken zoals het onderhouden van social media, teksten of administratieve werkzaamheden? Trek de stoute schoenen aan en ga eens in gesprek. Wie weet komen jullie tot een mooie samenwerking.
Ga naar netwerkbijeenkomsten of vakbeurzen
Sta jij stevig in je schoenen? Dan is het bijwonen van een netwerkbijeenkomst of vakbeurs ontzettend waardevol. Je kunt hier andere ondernemers treffen en kennis mee maken. Dit kan voor sommige wel spannend en zenuwslopend zijn, maar je kunt er wel hele mooie samenwerkingen uithalen. Wanneer jij barst van het zelfvertrouwen, of wanneer je jezelf juist een keer wil uitdagen is dit een mooie manier. Ga er overigens niet van uit dat je na zo’n bijeenkomst of vakbeurs thuis komt met 5 verschillende freelance opdrachten. Het opbouwen van een netwerk is ook al heel waardevol, en kan in de toekomst leiden tot mooie samenwerkingen.
Via flexwerkplekken
Als freelancer werk je waarschijnlijk voornamelijk vanuit thuis. Dit kan op den duur best wel saai en eenzaam worden. Tegenwoordig zijn er dan ook in elke stad wel flexwerkplekken te vinden. Het is ten eerste gezellig om hier een aantal dagen van de week te gaan werken. Maar je leert hier natuurlijk ook ontzettend veel andere freelancers en ondernemers kennen. Wie weet ontstaat er nog een mooie samenwerking.
Pitchen!
Last but not least, zorg voor een goede pitch. Als freelancer moet jij jouw bedrijf in een paar zinnen kunnen omschrijven. Wie ben jij, wat doe jij en waarom ben jij de beste in wat jij doet. Zorg voor een killer pitch om klanten binnen te slepen. Wanneer jij een goede pitch geschreven hebt kun je ook zelf bedrijven gaan benaderen. Ga op zoek naar bedrijven in jouw branche die wel wat hulp kunnen gebruiken. Zoek hun zwakke plek, hun probleem en pitch vervolgens jouw idee om dit op te lossen. Zorg er wel voor dat je ook ná de pitch een goed plan hebt, anders val je zo door de mand.
Zoals je ziet zijn er ontzettend veel mogelijkheden om als freelancer aan nieuwe opdrachten te komen. Als startende freelancer is het vooral aan te raden om te starten op de plekken waar jij je comfortabel voelt. Wanneer je meer ervaring en kennis & kunde opgedaan hebt, kun je altijd die stap buiten jouw comfortzone gaan zetten.