Inhoudsopgave
De traditionele manier waarop zoekmachines werkten
Relationele databases en full-text zoekmachines zijn lange tijd de basis geweest voor het opzoeken van informatie in zoekmachines. Door tags of categorie keywords toe te kennen aan informatie zoals afbeeldingen of tekst en deze in een database in te voeren kon je zoekopdrachten uitvoeren met deze keywords. Vector search gebruikt vectors om content te kunnen zoeken. Je kunt hiermee content zoeken door de afstanden en de overeenkomsten tussen vectors te berekenen. Dit is hoe Google tegenwoordig waardevolle content laat zien aan miljoenen mensen binnen enkele seconden.
Wat is vector search?
Vector search gebruikt machine learning om de betekenis en de context van ongestructureerde data te begrijpen. Voorbeelden van ongestructureerde data zijn afbeeldingen en teksten. Vector search transformeert deze data in een numerieke representatie. Vergeleken met het zoeken op keywords geeft vector search je meer relevante resultaten.
Waarom is vector search belangrijk?
Ken je dat, dat je iets zoekt, maar niet weet hoe het heet? Misschien weet je wat het doet, of je hebt een beschrijving maar zonder de juiste keywords blijf je zoeken op Google. Met vector search hef je dit probleem op, omdat je kunt zoeken op basis van wat je bedoelt. Op basis van context krijg je antwoorden terug doordat vector search met synoniemen en associaties werkt, oftewel de betekenis achter je zoekopdracht.
Wat is hybrid search?
Bij hybrid search worden verschillende zoektechnologieën samengevoegd, maar de technologieën die worden samengevoegd veranderen. Vroeger verwees hybride zoeken naar een mix van directory en crawler gebaseerde zoekmachines. Tegenwoordig verwijst hybrid search naar een combinatie van zoeken op keywords en AI.
Wat betekent dit voor SEO?
Voor SEO betekent dit dat je je minder hoeft te focussen op keywords en dat het focussen op thema’s en onderwerpen steeds belangrijker wordt. Over precieze keywords hoef je je niet meer druk te maken. Hierdoor kun je content maken die prettig leest. Je content wordt gebruiksvriendelijker en beter afgestemd op de doelgroep. De winnende SEO strategie is in dit geval je content te optimaliseren voor het menselijk brein. Wil je SEO graag uitbesteden aan een partij die alles weet over de nieuwste technieken zoals hybrid search en vector search kijk dan eens op https://www.heers.nl/seo-bureau/.
De uitdagingen van machine learning
Naast de vele voordelen van deze nieuwe technieken brengt machine learning ook uitdagingen met zich mee. Een van de grootste problemen van machine learning is op dit moment dat de algoritmes moeten kunnen schalen om toegepast te kunnen worden op consumentenproducten en andere software. Er is bijvoorbeeld veel computerkracht nodig om de machine learning modellen te trainen.