De dagen waarin je met alleen de juiste keywords je website bovenaan in Google kon krijgen zijn voorbij. De nieuwe technieken en technologie vereisen een andere aanpak. Machine learning en AI beginnen de technieken die gebruikt worden in zoekmachines te domineren. In dit artikel leer je meer over vector search en hybrid search en hoe je hier met SEO op in kunt spelen.

Inhoudsopgave

De traditionele manier waarop zoekmachines werkten

Relationele databases en full-text zoekmachines zijn lange tijd de basis geweest voor het opzoeken van informatie in zoekmachines. Door tags of categorie keywords toe te kennen aan informatie zoals afbeeldingen of tekst en deze in een database in te voeren kon je zoekopdrachten uitvoeren met deze keywords. Vector search gebruikt vectors om content te kunnen zoeken. Je kunt hiermee content zoeken door de afstanden en de overeenkomsten tussen vectors te berekenen. Dit is hoe Google tegenwoordig waardevolle content laat zien aan miljoenen mensen binnen enkele seconden.

Wat is vector search?

Vector search gebruikt machine learning om de betekenis en de context van ongestructureerde data te begrijpen. Voorbeelden van ongestructureerde data zijn afbeeldingen en teksten. Vector search transformeert deze data in een numerieke representatie. Vergeleken met het zoeken op keywords geeft vector search je meer relevante resultaten.

Waarom is vector search belangrijk?

Ken je dat, dat je iets zoekt, maar niet weet hoe het heet? Misschien weet je wat het doet, of je hebt een beschrijving maar zonder de juiste keywords blijf je zoeken op Google. Met vector search hef je dit probleem op, omdat je kunt zoeken op basis van wat je bedoelt. Op basis van context krijg je antwoorden terug doordat vector search met synoniemen en associaties werkt, oftewel de betekenis achter je zoekopdracht. 

Wat is hybrid search?

Bij hybrid search worden verschillende zoektechnologieën samengevoegd, maar de technologieën die worden samengevoegd veranderen. Vroeger verwees hybride zoeken naar een mix van directory en crawler gebaseerde zoekmachines. Tegenwoordig verwijst hybrid search naar een combinatie van zoeken op keywords en AI

Wat betekent dit voor SEO?

Voor SEO betekent dit dat je je minder hoeft te focussen op keywords en dat het focussen op thema’s en onderwerpen steeds belangrijker wordt. Over precieze keywords hoef je je niet meer druk te maken. Hierdoor kun je content maken die prettig leest. Je content wordt gebruiksvriendelijker en beter afgestemd op de doelgroep. De winnende SEO strategie is in dit geval je content te optimaliseren voor het menselijk brein. Wil je SEO graag uitbesteden aan een partij die alles weet over de nieuwste technieken zoals hybrid search en vector search kijk dan eens op https://www.heers.nl/seo-bureau/.

De uitdagingen van machine learning

Naast de vele voordelen van deze nieuwe technieken brengt machine learning ook uitdagingen met zich mee. Een van de grootste problemen van machine learning is op dit moment dat de algoritmes moeten kunnen schalen om toegepast te kunnen worden op consumentenproducten en andere software. Er is bijvoorbeeld veel computerkracht nodig om de machine learning modellen te trainen. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Ondernemers staan continu voor de uitdaging om hun bereikbaarheid en klanttevredenheid te verbeteren. AI-integratie in telefoniesystemen biedt daarbij…
De rechtszaak tussen Ripple en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. In de zomer van…
In 2024 zien we een voortzetting van de trend waarbij zit sta bureaus een onderdeel van de moderne werkplek worden. Deze bureaus zijn niet alleen…
Fietsen is gezond, dat is natuurlijk welbekend. Dat geldt net zo goed voor jouw personeel. Maar als je wilt dat mensen de fiets pakken om naar het werk…
In de huidige dynamische arbeidsmarkt is het essentieel om voortdurend te blijven leren en je vaardigheden bij te schaven. Blended learning, een mix…
Hybride werken is niet zomaar een hype—het is de nieuwe realiteit. Bedrijven wereldwijd zien dat flexibel werken niet alleen de tevredenheid van…