Wil jij de huisstijl van je bedrijf ontwikkelen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Het hebben van een huisstijl is onmisbaar voor jouw bedrijf. Een goede huisstijl is consistent, herkenbaar en past bij het karakter en de waarden van je bedrijf.

Inhoudsopgave

Benieuwd hoe je precies kunt zorgen voor een sterke huisstijl? In dit artikel vertellen wij je hoe je de huisstijl van jouw bedrijf kunt ontwikkelen en waar je rekening mee moet houden.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl bestaat onder andere uit een uniek logo, kleurenpalet, typografie, beeldmateriaal en vormgeving van alle communicatiemiddelen. Denk aan websites, flyers, brochures, visitekaartjes en briefpapier. De huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid van een merk of organisatie. Ook zorgt het voor eenheid in alle uitingen. Het maakt het mogelijk om een positieve en professionele indruk achter te laten op klanten en stakeholders.

Je huisstijl is ook een richtlijn voor het gebruiken van visuele elementen binnen je organisatie. Hierdoor worden eenheid en consistentie bewaard. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf herkenbaar is en als betrouwbaar wordt gezien.

Daarom een sterke huisstijl

Het ontwikkelen en onderhouden van een sterke huisstijl is belangrijk voor een effectieve branding en marketingstrategie. Het zorgt voor een consistente merkbeleving bij het publiek en draagt bij aan het opbouwen van een sterk en betrouwbaar imago. Jouw publiek weet wie je bent en vertrouwt je, waardoor ze sneller gebruikmaken van jouw producten of diensten. En dat is natuurlijk wat je wilt. 

1. Start met je merkidentiteit

De huisstijl moet passen bij de identiteit van je bedrijf. Definieer daarom eerst je merkidentiteit: wie zijn we, waar staan we voor, en wat willen we uitstralen? Dit kan aan de hand van merkpositionering, missie, visie en kernwaarden. Dit is de basis van je huisstijl.

2. Kies je kleuren en typografie

Kleuren hebben een grote impact op de uitstraling van je bedrijf. Kies daarom kleuren die passen bij je merk en doelgroep. Combineer deze met een passende typografie, die leesbaar is en aansluit bij je merkidentiteit.

3. Ontwerp je logo

Je logo is het belangrijkste visuele element van je huisstijl. Het moet herkenbaar zijn en de kern van je merkidentiteit uitstralen. Een goed logo is eenvoudig, uniek en tijdloos. Zorg ervoor dat het ook in verschillende formaten en op verschillende achtergronden goed leesbaar is.

4. Creëer een stijlgids

Een stijlgids is een document waarin je de huisstijlrichtlijnen vastlegt. Denk aan kleurcodes, lettertypes, de toepassing van het logo, en regels voor beeldmateriaal. Dit zorgt voor consistentie en herkenbaarheid. Zowel intern als extern.

5. Pas je huisstijl toe

Nu je een huisstijl hebt ontwikkeld, is het tijd om deze toe te passen op al je communicatie-uitingen. Denk aan je website, social media, drukwerk, verpakkingen, kleding, voertuigen en panden. Zorg ervoor dat alle materialen consistent zijn en dezelfde uitstraling hebben.

6. Test en optimaliseer

Nadat je de huisstijl hebt toegepast, is het belangrijk om te evalueren. Werkt de huisstijl zoals je had gehoopt? Wordt deze herkend en onthouden door je doelgroep? Pas de huisstijl aan waar nodig en blijf deze optimaliseren. Zo maak je jouw huisstijl steeds sterker en sterker.

Aan de slag met het ontwikkelen van je huisstijl

Maak gebruik van onze tips en ga snel aan de slag met het ontwikkelen van jouw huisstijl. Onthoud dat een huisstijl niet in steen gebeiteld staat. Een goede huisstijl is flexibel en kan meegroeien met je bedrijf. Blijf dus altijd openstaan voor veranderingen en pas je huisstijl aan wanneer dit nodig is. Heb je hulp nodig? Kies dan voor een professioneel marketingbureau, zodat je zeker weet dat de uitstraling van jouw bedrijf straks staat als een huis!

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Wie wilt er nu geen fraai en aantrekkelijk kantoor of winkelpand? De uitstraling van je pand beïnvloedt sterk hoe je je bedrijf neerzet en hoe mensen…
Ondernemers kunnen zomaar uren doorbrengen achter hun laptop door het drukke bestaan. Als ondernemer ben je constant bezig met het succes van je…
Het is geen geheim dat het aangaan van een relatie met een collega de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Toch kun je er niet altijd iets aan doen…
In een wereld waar veiligheid en kwaliteit steeds belangrijker worden, is een QHSE opleiding een uitstekende keuze voor mensen die hun carrière naar…
Als artiestenbureau wil je natuurlijk graag groeien en meer artiesten vertegenwoordigen. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel geven we je enkele…
We kunnen er niet meer omheen: de overgang naar volledig elektrisch rijden is in volle gang. Er zijn steeds meer ondernemers in ons land die…