Ben je als ondernemer eigenlijk aansprakelijk voor immateriële schade? Het is een onderwerp dat vaak over het hoofd wordt gezien. Dit komt niet alleen doordat het soms een saai en lastig onderwerp is, maar ook omdat er niet voldoende kennis aanwezig is bij ondernemers. De schade aan jouw reputatie, eigendommen, merknaam en privacy kunnen het bedrijf echter aanzienlijk schaden. Je wilt daarom op alles voorbereid zijn en voorkomen dat je jouw bedrijf binnen een korte tijd niet meer voort kan zetten. En jouw reputatie is immers goud waard. Je hebt er jarenlang voor gewerkt en de klanten vertrouwen je. Een slechte recensie, misverstand of een gerucht kunnen deze reputatie binnen een korte tijd verpesten. Iets wat je als ondernemer het liefste wilt voorkomen.

Inhoudsopgave

Intellectuele eigendommen goed beschermen tegen concurrenten

De intellectuele eigendommen binnen de ondernemer zijn de drijfveer van het succes van jouw bedrijf. De creativiteit en ideeën die je hebt, onderscheiden jou van jouw concurrenten. Deze moet je zo goed mogelijk beschermen. Dit doe je door middel van patenten, auteursrechten en handelsmerken. Alleen zie je dit wel eens over het hoofd. Anderen gaan hierdoor al snel met jouw ideeën aan de haal, waardoor er een nog grotere concurrentiestrijd ontstaat. In dit geval ben je dus zelf aansprakelijk voor de schade die je leidt. Jij bent immers degene die de creativiteit niet goed beschermt en niet de juiste zaken hebt aangevraagd. Je kan immers niet bewijzen dat jij de eerste was die met het idee gekomen is. 

Voorkomen van problemen is kostenefficiënt

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Veel ondernemers denken er niet over na of denken dat het niet zal overkomen. Toch kan het zomaar zijn dat je deze schade krijgt en een flink bedrag kwijt bent aan de juridische kant van het verhaal. Door preventieve maatregelen te nemen kan je een flinke kostenbesparing krijgen. Ondanks dat het in eerste instantie geld kost, geeft het veel grotere bedragen als de immateriële schade voorkomt. Stel daarom waterdichte contracten op, zorg voor een goed privacybeleid en registreer al jouw intellectuele eigendommen. En wellicht kan je ook trainingen organiseren voor het personeel, zodat deze ook weten welke stappen ze kunnen ondernemen voor de bescherming van het bedrijf. Ze weten hoe ze om moeten gaan met situaties die de reputatie kunnen schaden. 

Vertrouwen vergroten bij jouw klanten

Het goed dekken voor immateriële schade zorgt er dus voor dat je meer financiële stabiliteit kan kijken. Als jouw reputatie een deuk oploopt, zorgt dit voor financiële verliezen. De klanten blijven weg, partnerschappen worden beëindigd en de investeerders kunnen zich ook terugtrekken. De weg naar herstel is lang en kan weer extra kosten met zich meebrengen. Het is daarom beter om aan te tonen dat je je bewust bent van mogelijke risico’s en de stappen onderneemt om jezelf te beschermen. Klanten houden immers van transparantie en integriteit. Hoe meer stappen je onderneemt, hoe meer vertrouwen je van jouw klanten terugkrijgt. Begin daarom gelijk met de juiste stappen. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een personeelsfeest is altijd een goed idee. Het is dé manier om je personeel te bedanken voor hun harde werk. Daarnaast draagt een goed feest bij aan…
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en…
Je doet er als ondernemer alles aan om een werkplek zo veilig mogelijk te maken. Zo heb je gewerkt aan heldere veiligheidsvoorschriften voor het…
In de moderne werkomgeving brengen we vaak uren achter een bureau door. Het resultaat? Een groeiend aantal mensen met rug- en nekklachten. Gelukkig kun…
Het kan handig zijn om een zakelijk krediet af te sluiten. Bijvoorbeeld als je klanten laat betalen of als je je voorraad aan wilt vullen. Want je hebt…
Met een koffieautomaat op kantoor is koffie altijd binnen handbereik. Dit kan een enorme tijdsbesparing opleveren. Medewerkers hoeven niet het pand te…