Intellectuele eigendommen goed beschermen tegen concurrenten
De intellectuele eigendommen binnen de ondernemer zijn de drijfveer van het succes van jouw bedrijf. De creativiteit en ideeën die je hebt, onderscheiden jou van jouw concurrenten. Deze moet je zo goed mogelijk beschermen. Dit doe je door middel van patenten, auteursrechten en handelsmerken. Alleen zie je dit wel eens over het hoofd. Anderen gaan hierdoor al snel met jouw ideeën aan de haal, waardoor er een nog grotere concurrentiestrijd ontstaat. In dit geval ben je dus zelf aansprakelijk voor de schade die je leidt. Jij bent immers degene die de creativiteit niet goed beschermt en niet de juiste zaken hebt aangevraagd. Je kan immers niet bewijzen dat jij de eerste was die met het idee gekomen is.
Voorkomen van problemen is kostenefficiënt
Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Veel ondernemers denken er niet over na of denken dat het niet zal overkomen. Toch kan het zomaar zijn dat je deze schade krijgt en een flink bedrag kwijt bent aan de juridische kant van het verhaal. Door preventieve maatregelen te nemen kan je een flinke kostenbesparing krijgen. Ondanks dat het in eerste instantie geld kost, geeft het veel grotere bedragen als de immateriële schade voorkomt. Stel daarom waterdichte contracten op, zorg voor een goed privacybeleid en registreer al jouw intellectuele eigendommen. En wellicht kan je ook trainingen organiseren voor het personeel, zodat deze ook weten welke stappen ze kunnen ondernemen voor de bescherming van het bedrijf. Ze weten hoe ze om moeten gaan met situaties die de reputatie kunnen schaden.
Vertrouwen vergroten bij jouw klanten
Het goed dekken voor immateriële schade zorgt er dus voor dat je meer financiële stabiliteit kan kijken. Als jouw reputatie een deuk oploopt, zorgt dit voor financiële verliezen. De klanten blijven weg, partnerschappen worden beëindigd en de investeerders kunnen zich ook terugtrekken. De weg naar herstel is lang en kan weer extra kosten met zich meebrengen. Het is daarom beter om aan te tonen dat je je bewust bent van mogelijke risico’s en de stappen onderneemt om jezelf te beschermen. Klanten houden immers van transparantie en integriteit. Hoe meer stappen je onderneemt, hoe meer vertrouwen je van jouw klanten terugkrijgt. Begin daarom gelijk met de juiste stappen.