Heeft jouw organisatie een prachtig jaar achter de rug en willen jullie dit voor altijd vastleggen? Maak dan een jaarboek voor het bedrijf! Hierin bundel je alle hoogtepunten in foto's en teksten. Zo kun je later altijd terugblikken op die inspirerende bedrijfsuitjes, succesvolle projecten en wellicht zelfs de groei van het bedrijf.

Inhoudsopgave

Wil je een jaarboek maken, maar weet je niet waar te beginnen? Lees dan verder voor 5 handige tips en tricks.

Jaarboek maken: vertel het verhaal van jouw bedrijfsjaar

Ieder jaar worden er talloze foto’s gemaakt, maar vaak verdwijnen deze in de digitale archieven zonder ooit opnieuw bekeken te worden. Enorm zonde. Als je kiest voor een jaarboek maken, heb je een prachtig boek dat je nog vaak uit de kast haalt om door te bladeren. Of het nu gaat om het starten van nieuwe projecten, het behalen van mijlpalen, het deelnemen aan branche-evenementen of het maken van toffe personeelsuitjes: met een bedrijfsjaarboek kun je deze momenten keer op keer herbeleven. 

Een jaarboek maken is niet alleen de documentatie van feiten, maar ook een viering van prestaties en een tastbare uiting van de bedrijfscultuur. Het geeft medewerkers en relaties de gelegenheid om trots terug te kijken op hun bijdragen en betrokkenheid. En hoe leuk als je hier elk jaar een traditie van maakt, waardoor je straks een plank vol jaarboeken hebt!

5 handige tips voor een jaarboek maken

Wil je een jaarboek maken voor je organisatie, maar heb je dit nog nooit gedaan? Geen paniek: wij hebben 5 handige tips en tricks op een rijtje gezet. Zo wordt het jaarboek gegarandeerd een pareltje om nog vaak open te slaan.

1: Verzamel en orden het materiaal

Zorg ervoor dat je vooraf alle relevante foto’s, documenten en teksten verzamelt en ordent. Maak mapjes met onderscheidende categorieën, zoals ‘Teamactiviteiten’, ‘Projectmilestones’ en ‘Bijzondere gebeurtenissen’. Je kunt er ook voor kiezen om per maand een mapje van hoogtepunten te maken.

2: Voeg teksten toe bij een jaarboek maken

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Toch vertelt een beeld niet altijd het hele verhaal. Door een tekst, quote of anekdote toe te voegen, vertel je het échte verhaal van dat moment. Op deze manier wordt het nog leuker om terug te bladeren in het jaarboek.

3: Meer dan foto’s en tekst

Denk breder dan alleen foto’s en tekst bij een jaarboek maken. Voeg relevante documenten toe, zoals rapporten, nieuwsbrieven of evenementenprogramma’s, om het jaarboek nog informatiever en interessanter te maken.

4: Varieer met de opmaak 

Maak gebruik van diverse opmaakstijlen en ontwerpelementen om de pagina’s levendig en afwisselend te houden. Varieer met achtergronden, tekstopmaak en de grootte van foto’s voor een dynamisch effect. Waak er wel voor dat het boek een eenheid blijft; gebruik de huisstijl van jouw bedrijf.

5: Neem de tijd

En last but not least: neem de tijd. Een jaarboek maken vergt tijd en aandacht. Neem de tijd om zorgvuldig door het proces te gaan en vermijd haast. Een goed samengesteld jaarboek zal nog jarenlang een waardevolle herinnering zijn.

Jaarboek maken samen met een expert

Als je bedrijfsjaarboek klaar is, overweeg dan om het professioneel te laten drukken door een gespecialiseerde drukkerij, zoals Boekenmakers. Hierdoor ben je verzekerd van een prachtig jaarboek dat nog vele jaren meegaat. Heb je hulp nodig bij het jaarboek maken? De specialisten van Boekenmakers staan klaar om te assisteren, van het ontwerp van de omslag tot het verlenen van persoonlijk advies.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
In de drukte van het bedrijfsleven is het gemakkelijk om de kleine, maar belangrijke momenten over het hoofd te zien. Het verwelkomen van een nieuwe…
Ken uw klant. Het is een principe waar financiële instellingen zich aan moeten houden. Dat is ook verankerd in wet- en regelgeving. Nieuwe klanten…
Als ZZP’er werken kent vele voordelen. Je bepaalt je eigen uren en je eigen tarieven en jij hebt alles te zeggen over je eigen zaak. Echter, bij…
Sinds de coronaperiode werken heel veel mensen thuis. En dat heeft natuurlijk voordelen. Er worden minder zakelijke kilometers gereden en de tijd kan…
Als artiestenbureau wil je natuurlijk graag groeien en meer artiesten vertegenwoordigen. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel geven we je enkele…
Een bedrijfspand verbouwen vraagt om een goede planning en voorbereiding….