Het is maandagochtend en het kantoorleven is weer begonnen. Je zit elke dag op dezelfde plek en dat voor 40 uur per week. De schoonmaakster heeft het pand net verlaten en komt volgende week pas terug. Je voelt de problemen al aankomen. Voordat je het weet is het kantoor weer een grote bende. Overal liggen spullen. Pennen, eten, gebruikte mokken en dan hebben we het nog niet over de koffie en etensresten in de spoelbak. Als manager ben jij verantwoordelijk voor de werkomgeving, maar hoe houd je deze werkomgeving nou schoon?

Inhoudsopgave

Huisregels

Laten we beginnen bij het belangrijkste: de huisregels van het bedrijf. Bij een kantoor horen regels. Zeker als het bedrijf in korte tijd enorm groeit en er steeds nieuwe werknemers bijkomen is het handig om een aantal regels vast te stellen. Denk bijvoorbeeld aan wie er aan welk bureau zit, waar iedereen zijn eten en drinken in de koelkast kwijt kan en hoe je werknemers na de werkdag het bureau moet achterlaten. Deze regels zullen een groot verschil maken op de werkvloer en een hoop rommel schelen. Zorg dat deze regels makkelijk vindbaar zijn zodat nieuwe werknemers hier ook op gewezen kunnen worden.

Maak het persoonlijk

Niemand vindt opruimen leuk, al helemaal niet na een lange werkdag. Maar om de volgende werkdag te starten met een kantoor vol rommel, daar zit ook niemand op te wachten. Een leuke manier om het kantoor netjes te houden is om je werknemers te verrassen met geschenken die ze op het kantoor kunnen gebruiken. Denk aan een nieuwe laptopcase, zodat de laptop minder snel beschadigd en vies wordt, een pennenbakje waar iedereen zijn eigen spullen pennen en potloden in kan stoppen of aan mokken met bedrukking. Zet er bijvoorbeeld een leuke foto op van de werknemer. Zo weet je direct wie zijn mok niet schoonmaakt en opruimt! Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ben je opzoek naar een leuke gift? Relatiegeschenken van Maxilia bieden veel opties aan als je opzoek bent naar leuke en handige producten met bedrukking.  

Take it easy, make it easy

De technologie van tegenwoordig blijft zich ontwikkelen. Dit maakt het makkelijker om het kantoor netter te houden. Denk aan draadloze stofzuigers, of zelfs robotstofzuigers, papierversnipperaars, het scheiden van afval en recyclen. Zorg voor genoeg opbergruimte zodat alle producten die gebruikt worden een vaste plek hebben. Hierdoor vermijd je overvolle opbergkasten. Door afval te scheiden zijn prullenbakken minder snel vol en help je mee aan een beter milieu. Maak diverse schema’s zodat werknemers wat klusjes tussendoor kunnen uitvoeren, zo hou je het kantoor elke dag van de week schoon! Vergeet ook niet om de spullen die dagelijks gebruikt worden goed schoon te maken. Hiermee doelen we natuurlijk op de laptops en computers die gebruikt worden. Aangezien je werknemers acht uur per dag achter de laptop zitten, zijn hier aardig wat bacteriën te vinden. Zorg voor speciaal schoonmaakmiddel om de schermen optimaal te kunnen reinigen en vergeet het toetsenbord niet mee te nemen. Als er veel viezigheid onder het toetsenbord komt kan dit invloed hebben op de werking hiervan. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een kassasysteem is niet langer slechts een hulpmiddel om betalingen te verwerken, maar het is een integraal onderdeel geworden van het succes van een…
In de huidige tijd, waarin technologie een prominente rol speelt in ons dagelijks leven, wordt ook de inrichting van onze werkplekken steeds moderner…
Heb jij er altijd al van gedroomd om een eigen webshop te beginnen? Droom niet langer en maak het waar! In dit artikel vertellen we je hoe je deze…
Financieel beheer vormt een van de grootste uitdagingen voor ondernemers. Het effectief managen van financiën kan het verschil maken tussen het…
In de moderne werkomgeving brengen we vaak uren achter een bureau door. Het resultaat? Een groeiend aantal mensen met rug- en nekklachten. Gelukkig kun…
In de wereld van vandaag, waar milieubewustzijn en het welzijn van werknemers voorop staan, zoeken bedrijven naar innovatieve manieren om hun personeel…