De meeste mensen zijn een groot gedeelte van de dag bezig met informatie vergaren via het internet. We zoeken naar antwoorden op vragen, bestellen producten online om ze te laten thuisbezorgen, of boeken een vakantie. Online gevonden kunnen worden is voor je organisatie dan ook van groot belang. Via zoekmachines komen mensen op je website terecht, dus je kunt je voorstellen hoe belangrijk het is dat je in de zoekresultatenpagina van een zoekmachine als Google hoge posities scoort. Is het voor jouw bedrijf belangrijk dat je online goed vindbaar bent omdat je succes afhankelijk is van potentiële klanten die je website bezoeken? Dan kom je bijna niet onder het inzetten van SEO uit. Wat houdt SEO eigenlijk in en waarom is het zo belangrijk? Dat leggen wij je graag uit.

Inhoudsopgave

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Door middel van SEO kun je relevante bezoekers naar je website trekken, want het doel is om hoog te eindigen in de zoekresultaten. In SEO staan zoekwoorden, oftewel de woorden waarop je gevonden wilt worden in de zoekmachines, centraal. Daarom is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Door middel van een zoekwoordenonderzoek kun je erachter komen op welke woorden je potentiële klanten zoeken en wat dus relevant is voor jouw website. Hierdoor trek je ook direct de juiste doelgroep aan, mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Het is belangrijk dat je naast een hoog zoekresultaat, ook zorgt dat je website aantrekkelijk is voor bezoekers, de user experience is namelijk ook een belangrijk onderdeel van SEO. Wanneer bezoekers op jouw site terecht komen, dan is het nog niet gedaan. De website moet duidelijk zijn opgebouwd en relevante informatie verspreiden. Is het makkelijk voor de bezoeker om de informatie die ze zoeken ook daadwerkelijk te vinden? Ook dit is relevant voor Google. Hoe meer vertrouwen en autoriteit je online uitstraalt, hoe beter Google je gaat waarderen. 

Linkbuilding

Een goede SEO strategie is heel belangrijk voor je bedrijf. Een onderdeel van SEO is linkbuilding. Kort gezegd is linkbuilding het vergaren van links op andere websites, die leiden naar jouw website. Hoe hoger de website waar jouw relevante link op te vinden is scoort, hoe hoger de waarde van deze link is en hoe meer impact deze link zal hebben op de autoriteit van jouw website. Het is daarom erg interessant om links te kunnen plaatsen op bijvoorbeeld goed scorende blogs of populaire nieuwswebsites.

Wil je dit op de juiste manier toepassen dan kun je het beste linkbuilding uitbesteden. Bedrijven die hier verstand van hebben weten hoe ze de beste resultaten kunnen bereiken. Het scheelt je daarnaast een hoop tijd als je het niet zelf hoeft uit te zoeken. Die kostbare tijd kun jij stoppen in andere dingen waar je goed in bent. 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Vaak is het eerste wat mensen doen als ze op zoek zijn naar een bepaald product, dienst of informatie is via een zoekmachine zoeken op relevante zoektermen. In de meeste gevallen wordt dan gebruik gemaakt van Google. Resultaten die daarbij hoog in Google verschijnen maken de meeste kans om bezocht te worden. Het is dus erg belangrijk dat jouw website makkelijk te vinden is in een online zoekmachine, wil je dat je website bezoekers aantrekt. Door middel van SEO kun je hoger scoren in de organische (niet betaalde) zoekresultaten.

Door gebruik te maken van de juiste technieken maak je je website zo relevant mogelijk voor Google. Want hoe mooi je website ook is, zonder bezoekers heb je er uiteindelijk (vaak) niet zoveel aan. Trekt jouw website niet het aantal bezoekers dat je zou willen? Dan is de kans groot dat je niet goed genoeg te vinden bent in de Google zoekmachine. Wil jij ook meer potentiële klanten? Verdiep je dan eens in zoekmachine optimalisatie. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Als ondernemer ben je ongetwijfeld bekend met de uitdagingen die gepaard gaan met het debiteurenbeheer. Het risico dat klanten niet betalen, is een…
Heb je binnenkort een belangrijke pitch en voel je de zenuwen al opkomen? Geen zorgen, je bent niet de enige. Spreken voor een groep kan spannend zijn,…
Wil je zakelijk leasen zonder dat je jouw budget overschrijdt? Kies dan voor een tweedehands leaseauto. Dat kan flink in je maandelijkse uitgaven…
Het runnen van een horecazaak is een veeleisende onderneming waarbij elk detail telt. Van de sfeer van uw zaak tot de kwaliteit van de gerechten die u…
Duurzaamheid is niet langer een trend, maar een essentieel onderdeel van een milieubewuste levensstijl. Ook in ons dagelijks vervoer kunnen we stappen…
Elke dag verandert technologie de manier waarop je leeft, werkt en denkt. Het beweegt zich op de achtergrond, stil en krachtig, terwijl het alles om je…