Wel is het verstandig na te denken over het inschakelen van een interieurspecialist, die je kan voorzien van een passend interieuradvies. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat het er mooi uitziet, maar ook dat het functioneel is.
Maak een plan
niets is zo belangrijk als het maken van een plan. Vooral wanneer je een zaak professioneel wilt inrichten, moet je wel weten wat je doet. Het gaat hierbij niet alleen om je eigen personeel, maar ook voor klanten die je ontvangt. Of het nu gaat om een winkel of een kantoor, een in het oog springende etalage is dan een belangrijke eerste stap. Je kunt je voorstellen dat je heel anders binnenkomt in een winkel of kantoor, waarbij de etalage direct in het oog springt. Zo kun je voor een kantoor kiezen voor prachtige Design banken, zodat je functioneel en decoratief met elkaar kunt combineren. Het maken van een plan is dus een goede eerste stap om ervoor te zorgen dat het geheel straks prachtig wordt.
De juiste looproute
Voor in een winkel, waar je dagelijks de nodige klanten ontvangt, is het uiteindelijke doel om zo veel mogelijk omzet te draaien. Om dit te kunnen realiseren, is het belangrijk te zorgen voor de juiste looproute in de winkel. Een goed voorbeeld is de Ikea, deze winkel kom je praktisch niet uit, zonder alles te hebben gezien. Ook wanneer je een kleine winkel hebt, zijn er genoeg mogelijkheden om je klanten een bepaalde richting op te ‘duwen’. Maak gebruik van nisjes, zodat je gedwongen wordt een bepaalde kant op te gaan, zodat ze het grootste deel van wat je allemaal verkoopt zien. Het is ook helemaal niet vreemd om de looproute aan te passen, zodra je het gedrag van je klanten een aantal weken hebt geanalyseerd.
Sfeervolle verlichting
Mensen vinden niets zo vervelend als bekeken kunnen worden. De juiste verlichting in een winkel is dus van groot belang. Afhankelijk van het type winkel dat je hebt, kun je werken met sfeerverlichting of juist functionele verlichting. Zo kun je je wel voorstellen dat het bij een supermarkt belangrijk is dat de mensen de producten goed en duidelijk kunnen zien, terwijl een woonwinkel juist het beste gaat op sfeer en gezelligheid. Door de juiste mix te vinden van de indeling van de winkel, het bepalen van de looproute in combinatie met sfeer en gezelligheid, zul je zien dat de kans op meer omzet uit hetzelfde aantal klanten vele malen groter wordt.