Inhoudsopgave
Met wat creatief (om)denken transformeer je deze trends en uitdagingen tot kansen. Kansen die het ondernemerschap kleur geven. Daarom hier een aantal van de belangrijkste trends en vooral manieren waarop je ze concreet maakt en toepast.
Kans 1: Met e-mail van dure campagnes naar betaalbare conversie-kanonnen
Marketing is geen luxe, het is een must. Maar niet elke onderneming kan zomaar aan de slag met dure pay-per-click campagnes of andere betaalde marketingactiviteiten. Zelfs als je het je wel kan permitteren is het niet altijd de beste manier om toekomstige klanten te trekken. Het alternatief? E-mailmarketing.
E-mail is een eigen kanaal waar je met een behapbaar budget enorm veel kan bereikt. Een effectieve manier om in contact te komen én blijven met klanten en andere belangrijke relaties. Er zijn maar weinig kanalen die je zo een directe lijn met klanten bieden en een kans geven om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen. En met een mogelijke ROI van meer dan 4000% is starten óf schalen met e-mailmarketing simpelweg een no-brainer.
Kans 2: Wel of niet aan de slag met AI in (e-mail)marketing?
AI en ChatGPT: je wordt ermee om de oren geslagen. Maar moet je er nou gelijk iets mee?
Artificial intelligence is een enorm breed begrip, met veel verschillende mogelijkheden en toepassingen. Ja, je kan ChatGPT vragen een voorzetje te maken voor je e-mails of onderwerpregels (vervolgens wel even voorzien van je eigen unieke stem natuurlijk). Levert dat je direct enorm veel op en moet je er vandaag nog mee starten? Niet per se.
Wat veel concreter en effectiever is, is slimme AI features in bestaande platformen optimaal benutten. Slimme recommendation feeds die cross- en upsell stimuleren door relevante en gerelateerde producten of diensten te tonen in een e-mail bijvoorbeeld. Goede (e-mail) software biedt de kracht van AI, zonder dat je hiermee je doel voorbij schiet of verzandt in mogelijkheden.
Kans 3: Resultaten behalen met personalisatie en automatisering
Twee trends binnen e-mail that are here to stay: personalisatie en automatisering. Timing is essentieel, en real-time communicatie en automations helpen je kansen te benutten. Je kan het heel groot en ingewikkeld maken, maar je kan ook klein beginnen en starten met de basics.
Een welkomstflow, reminders of een verjaardag-campagne: het lijkt veel werk, maar met 1 tot 3 mails en denken vanuit de klant kom je echt al een heel eind.
En als je dan toch bezig bent, kan je gelijk ook de eerste stappen van personalisatie zetten (naam, verjaardag, locatie of interesse).
Automation en personalisatie leveren namelijk al met minimale inspanning maximale resultaten op.
Kans 4: Video in e-mail toepassen
Video: enorm waardevol maar soms ook wat lastig. Ook in e-mail blijft de rol van korte video’s groeien. Het is niet voor niets een van de belangrijkste trends voor dit jaar. Moet je gelijk dure videocampagnes laten maken, of hele studio’s bouwen? Absoluut niet.
Video kan en mag een stuk laagdrempeliger. Zo kom je met een goede telefoon en een extern microfoontje al een heel eind. Liever niet zelf voor de camera? Roep tevreden klanten en relaties op om korte testimonials of reviews als video’s op te nemen zodat je ze kan delen via e-mail (en andere kanalen).
Erg effectief, en lang niet zo duur of lastig als het lijkt.
Kans 5: Privacy, privacy, privacy
Het is en blijft een belangrijk onderwerp voor ondernemers en marketeers: voorzichtiger (moeten) omgaan met de privacy van bezoekers, gebruikers en klanten. Ook deze trend kan je blijven benaderen als uitdaging of omdenken tot kans. Het betekent namelijk niet dat er niets meer kan of mag. Het betekent vooral dat campagnes waar ontvangers echt op zitten te wachten betere resultaten zullen behalen.
Als onderneming kan je je dus juist onderscheiden door gepersonaliseerd, relevant en van waarde te zijn (zie ook kans 3). Zo behaal je een flinke voorsprong op je concurrentie.
En nu: aan de slag
Na het lezen is het hopelijk weer wat tastbaarder geworden hoe je verschillende (e-mail)marketing uitdagingen en trends van het komende jaar kan omzetten tot kansen.
Want van AI tot aan privacy: het zijn allemaal groeikansen, zolang je het niet te groot maakt én toepast op een manier dat ze aansluiten bij je onderneming.