1. Leg de datum op tijd vast
Rond de feestdagen worden de agenda’s van jouw personeelsleden ook steeds voller. Daarom is het belangrijk om de datum van het diner op tijd vast te leggen. Zo kan iedereen hier alvast rekening mee houden en ben je verzekerd van een goede opkomst. Probeer de datum minimaal een maand van tevoren vast te leggen en ook te communiceren richting het personeel. Dit kan simpelweg via een mail of een groepsapp, maar het is natuurlijk nog leuker om een chic kaartje te ontwerpen en rond te sturen. Een uitnodiging waar geen nee tegen gezegd kan worden.
2. Begin vroeg met inkopen doen
Het zal niemand verbazen dat het rond de feestdagen erg druk is in de winkels. Probeer jezelf daarom de nodige stress te besparen door vroeg inkopen te doen voor het diner. Denk aan een goede witte wijn, andere feestachtige drankjes, hapjes of regel een extern bedrijf om het diner voor je te organiseren. Door vroeg inkopen te doen, voorkom je dat een ingrediënt straks uitverkocht is en je ineens je plannen volledig moet wijzigen.
Je kunt er ook voor kiezen om volgens Amerikaanse begrippen allemaal iets lekkers mee te nemen. Op die manier kunnen jullie samen een tafel vol hapjes en drankjes vullen, zonder dat dit al te veel kosten oplevert.
Denk ook vooral niet te moeilijk. Gezelligheid moet centraal staan. Het hoeft niet allemaal even uitgebreid. Je kunt beter voor een simpel gerecht kiezen waar iedereen van houdt, dan een recept dat mogelijk zelfs mislukt of waar de helft van de gasten niet dol op zal zijn.
3. Controleer of er allergieën zijn
Wanneer je eten voor een grote groep mensen moet organiseren, dan is het ook belangrijk om van tevoren te controleren of er allergieën of andere speciale dieetwensen zijn. Het zou immers jammer zijn als een deel van de groep slechts weinig of niets kan eten. Probeer ook voor variatie in de gerechten te kiezen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er voor elk gerecht minimaal één vegetarisch of vegan alternatief beschikbaar is. Zo weet je zeker dat iedereen lekker mee kan eten en dat aan ieders wensen wordt voldaan. Hiermee laat je zien dat je aan het personeel denkt en bewijs je wat een goede gastheer of gastvrouw je bent.