Inhoudsopgave
Kwaliteitsmanagement
Een systeem dat in ieder geval voor ieder bedrijf handig is, is een systeem omtrent kwaliteitsmanagement. Wat dat precies is en waarom het een goede keuze zou zijn voor je bedrijf lees je in dit artikel.
Wat is kwaliteitsmanagement precies?
Er zijn verschillende takken van management binnen een onderneming, waarvan kwaliteitsmanagement er eentje is. Deze tak houdt zich bezig met het continu verbeteren van de kwaliteit van een organisatie of onderdeel van een bedrijf. Om de kwaliteit eenvoudig en efficiënt te waarborgen, wordt er veelal gebruik gemaakt van een logisch en op maat gemaakt kwaliteitsmanagementsysteem.
Dat systeem is geautomatiseerd en dient als hulpmiddel om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te monitoren. Ideaal, want zo hoeft dit niet handmatig worden gedaan wat veel tijd, energie én geld scheelt. Toch zit zo’n systeem niet voor ieder bedrijf exact hetzelfde in elkaar. Het is maatwerk dat bestaat uit een organisch systeem dat vóór de organisatie werkt. Er zijn nog veel meer voordelen te vinden aan een kwaliteitsmanagementsysteem.
Kwaliteit verhogen met behulp van kwaliteitsmanagement
Het grootste voordeel van kwaliteitsmanagement en aan de slag gaan met zo’n systeem is dat je de kwaliteit van je bedrijfsvoering kunt verhogen. Door bijvoorbeeld kwaliteitscontroles te automatiseren worden er minder fouten gemaakt. Hiermee wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een dienst, product of algeheel bedrijf. Daarom kan het voor verschillende soorten bedrijven worden ingezet, aangezien geen enkele organisatie graag fouten maakt die hun bedrijfsvoering belemmert.
Kwaliteitsmanagement is probleemoplossend en klantgericht
Wat hierbij prettig is, is dat fouten vaker en sneller kunnen worden voorkomen wat weer een positieve invloed heeft op de ervaringen van je klanten. Dat maakt dit systeem erg klantgericht. Eventuele klachten kunnen in één keer worden afgehandeld als je kwaliteitsmanagementsysteem zo is ingericht. Dat leidt tot een grotere klanttevredenheid en een beter bedrijf; of je nu als zzp’er aan de slag bent of wanneer je werkt met werknemers.
Verkrijgen van een kwaliteitscertificaat voor je bedrijf
Een ander voordeel van een kwaliteitsmanagementsysteem is dat je hiermee een zogeheten kwaliteitscertificaat kunt verkrijgen, zoals het gewilde ISO 9001 certificaat. Hoewel bestaande klanten je bedrijf of organisatie al kennen, is zo’n certificaat bijvoorbeeld wel handig voor potentiële nieuwe klanten die nog geen idee hebben of je een betrouwbare zakenpartner of leverancier bent. Daarmee kun je dus nieuwe klanten en zo meer omzet scoren. Dat is in tijden van een stijgend aantal bedrijven in Nederland, en dus meer concurrentie, meer dan welkom.
Kwaliteitsmanagementsysteem geeft duidelijkheid in taken
Waar je misschien nog niet aan dacht maar wat eveneens een prettig bijkomend voordeel is, is dat een kwaliteitsmanagementsysteem duidelijkheid brengt in de verdeling van de onderlinge taken. In zo’n overzichtelijk systeem worden procedures en processen duidelijk beschreven zodat eventuele taken gemakkelijker kunnen worden overgedragen als dat nodig is. Dat is niet alleen handig voor tijdelijke overname van functies, maar ook voor groeiende bedrijven waarin steeds meer mensen nodig zijn.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Data verzamelen om bedrijfsvoering verder te ontwikkelen
Tot slot is het voor de bedrijfsvoering interessant om te beginnen met een kwaliteitsmanagementsysteem. Op deze manier kun je namelijk data verzamelen over je bedrijfsvoering waarbij je ziet welke kansen je misschien laat liggen en welke je nog zou kunnen pakken. De werknemers die met zo’n systeem werken plukken hier ook de vruchten van. De efficiëntie van die individuele mensen wordt namelijk óók verbeterd, evenals hun prestaties. Dat scheelt je uiteindelijk wederom veel tijd (en geld). Met dat extra geld en die extra tijd kun je je bedrijf verder ontwikkelen en dat allemaal dankzij kwaliteitsmanagement.