Om die keuze te kunnen maken is het belangrijk om eerst het verschil tussen en de voordelen van deze twee te verkennen. Of je nu net begint met online marketing of je al gedane inspanningen wilt optimaliseren, het begrijpen van de sterke en zwakke punten van landingspagina’s en websites is cruciaal voor je verdere succes.
Wat zijn websites en landingspagina’s?
Een website wordt omschreven als een verzameling van webpagina’s die met elkaar verbonden zijn en toegankelijk zijn via een vaste, unieke domeinnaam. Je kunt een website doorgaans zien als een hub voor al je online activiteiten. De website biedt informatie over je bedrijf, presenteert je producten of diensten en stelt klanten in staat contact met je op te nemen.
Feitelijk moedigt een website mensen aan om zich te verdiepen in je merk en biedt deze alle informatie die hen hierbij ondersteunt op één plek. Heb je overwogen om een website te maken voor je online bedrijf? In dat geval is het belangrijk om eerst je niche te leren kennen. Om dat te doen kun je verschillende tools gebruiken, zoals de SERP Checker van SE Ranking. Hiermee kun je jouw belangrijkste organische concurrenten op zoekwoorden analyseren.
Aan de hand van een uitgebreide analyse verzamel je inzichten over het soort pagina en content dat je moet hebben om te kunnen concurreren met je concurrenten. Daarbij omvat dit een analyse van verschillende on-page statistieken, zodat je precies ziet wat je moet doen om concurrerend te blijven.
Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina die ontworpen is om bezoekers om te zetten in leads of klanten door een specifiek product of dienst aan te bieden. Het is gericht op een enkele call-to-action (CTA) of een specifiek conversiedoel.
Meestal wordt een landingspagina ontworpen om bezoekers aan te zetten tot het benutten van een aanbieding of gratis proefperiode. Landingspagina’s zijn daarbij ontworpen om eenvoudig en rechttoe rechtaan te zijn, met minimale afleidingen, om gebruikers niet weg te leiden van het primaire conversiedoel. Door landingspagina’s te maken die zijn afgestemd op hun campagnes, kunnen bedrijven de kansen vergroten dat bezoekers van leads klanten worden.
Website vs. landingspagina
Het doel
Website | Landingspagina |
---|---|
Een website biedt uitgebreide informatie over een bedrijf, de producten en diensten, de geschiedenis, het team en contactgegevens. Het omschrijft het bedrijf gedetailleerd, bouwt vertrouwen op en stimuleert de betrokkenheid bij het merk. Het is een hub van data en bronnen die gebruikers helpen te begrijpen wat het bedrijf hen te bieden heeft. Het hoofddoel van een website is om geloofwaardigheid op te bouwen, een positieve indruk van het bedrijf te creëren en gebruikers aan te moedigen om deze verder te verkennen. | Het hoofddoel van een landingspagina is het omzetten van bezoekers van leads naar klanten of het verzamelen van nieuwe leads. De landingspagina moedigt bezoekers aan om een specifieke actie te ondernemen, zoals het kopen van iets, het registreren voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of contact opnemen met je bedrijf. |
Navigatie
Website | Landingspagina |
---|---|
Een website heeft een navigatiemenu, is browservriendelijk en intuïtief en stelt mensen in staat om meerdere pagina's te bezoeken. Het navigatiemenu bevat meestal links naar essentiële pagina's van de website, zoals een productpagina, de homepage, de Over Ons-pagina en de contactpagina. Het hoofddoel van het menu is het helpen van gebruikers bij het verkennen van de webpagina's. Het doel van een website is om een gebruiksvriendelijke ervaring te bieden en mensen aan te moedigen om nog eens terug te keren naar de webpagina. | Een landingspagina heeft één hoofddoel: een dienst of product verkopen. Daarom heeft het geen navigatiebalk bovenaan. Het heeft ook geen navigatiemenu of andere links die gebruikers kunnen afleiden. In plaats daarvan zijn landingspagina's eenvoudig en doelgericht. Ze trekken de aandacht van bezoekers naar een specifieke CTA. Wanneer alle andere links verwijderd zijn, is het gemakkelijker de kans te vergroten dat iemand een CTA uitvoert en daarmee de gewenste actie onderneemt. |
Verkeersbron
Website | Landingspagina |
---|---|
Omdat een website meerdere pagina's met veel data heeft, genereert het verkeer vanaf verschillende bronnen. Deze bronnen omvatten zoekmachines, e-mail marketing campagnes, sociale media, verkeer van andere websites en verwijzingsverkeer. Websiteverkeer kan organisch en betaald zijn. De meeste bedrijfseigenaren investeren tijd en/of geld in zoekmachine optimalisatie (SEO) om meer verkeer naar hun webpagina's te leiden en hun online aanwezigheid te vergroten. | Verkeer op landingspagina's is bijna altijd betaald. Het komt van gerichte digitale marketingcampagnes, zoals pay-per-click (PPC)-advertenties of e-mail marketing. Omdat het doel van een landingspagina is om mensen aan te moedigen een specifieke actie te ondernemen, is het doel van deze campagnes om verkeer rechtstreeks naar een specifieke aanbieding, promotie of gratis proefperiode te leiden. Een landingspagina is bedoeld om verkeer om te zetten in leads of klanten. In tegenstelling tot websites, waar verkeer van meerdere bronnen tegelijk kan komen, is verkeer van landingspagina's specifieker en gerichter. |
Wanneer heb je een website nodig?
Het bouwen van een website is essentieel voor bijna elk bedrijf, zelfs als je net begint als nieuwe onderneming. De website helpt je jouw online aanwezigheid te verankeren, mensen te informeren over je merk, diensten en producten en hen aan te moedigen je bedrijf te leren kennen. Laten we eens kijken naar de belangrijkste voordelen:
- Consistente branding;
- Essentieel voor lokale bedrijven;
- Verbeter de klantenservice;
- Onderwijs je doelgroep;
- Trek op de lange termijn meer organisch verkeer.
Wanneer heb je een landingspagina nodig?
Websites zijn geweldig om je online aanwezigheid te verbeteren. Landingspagina’s hebben een ander doel: bezoekers omzetten in klanten. Laten we de voordelen van landingspagina’s bekijken:
- Uitvoeren van betaalde advertentiecampagnes;
- Promoten;
- Lead magnets;
- Testen van nieuwe ideeën.
Samenvatting
Concluderend, of je nu een online bedrijf start of je huidige bedrijf wilt uitbreiden door je online zichtbaarheid te vergroten, het is essentieel om de verschillen tussen landingspagina’s en websites te kennen. In sommige gevallen is het de beste keuze om je te richten op het maken van landingspagina’s en het genereren van meer leads, vooral als je jouw merk al online gevestigd hebt en je nu wilt richten op het uitbreiden daarvan.