Is jouw website een kostenpost in plaats van een middel om nieuwe klanten te werven? Tijd om dat zo snel mogelijk te veranderen. In dit gastblog vertellen we je op welke twee manieren je dat kunt doen.

Inhoudsopgave

Oplossing 1: Meer traffic genereren

Heb je websitebezoekers, dan heb je klanten. Tenminste, dat geldt voor de meeste websites. Wil je meer klanten, dan heb je dus meer bezoekers nodig. In dit blog focussen we ons op hoe je via Google meer bezoekers kunt krijgen.

On-page SEO verbeteren

De meest eenvoudige en goedkope manier om meer bezoekers te krijgen, is door gebruik te maken van Google Search Console. Met deze gratis tool krijg je inzicht op welke zoekwoorden je website in Google gevonden wordt, maar waarmee je nog niet op de eerste pagina rankt. 

Dit is hoe je dat kunt checken:

  1. Log in op Google Search Console
  2. Klik op ‘Prestaties’
  3. Vink ‘Gemiddelde positie’ aan 
  4. Check welke zoekwoorden op de tweede pagina in Google ranken
  5. Klik op een zoekwoord dat je verder wilt onderzoeken
  6. Klik op het tabblad ‘Pagina’s’
  7. Je ziet nu de URL’s die op het zoekwoord ranken
  8. Ga in het CMS van je website naar die pagina’s toe en kijk of je de onpage optimalisatie kunt verbeteren.

De onpage optimalisatie kun je verbeteren door het zoekwoord in ieder geval op de volgende plekken te verwerken:

  • De meta title en description
  • De heading 1
  • De eerste alinea
  • De laatste alinea

Doorloop de bovenstaande stappen voor alle belangrijke/relevante zoekwoorden die volgens de data in Google Search Console op de tweede pagina ranken.

Off-page SEO verbeteren

Als het verbeteren van de on-page SEO onvoldoende resultaat oplevert, kun je met off-page SEO aan de slag, ook wel linkbuilding genoemd.

Linkbuilding betekent dat je op zoek gaat naar websites waarop je links kunt plaatsen die naar jouw website verwijzen.

Iedere link naar jouw website kun je zien als een stem op jouw website. Hoe meer stemmen, hoe groter de kans dat Google jouw website hoog rankt. Natuurlijk moet je website ook op andere aspecten goed uit de verf komen om hoger in Google te ranken. Denk aan goede on-page SEO en korte laadtijden. 

Tools voor off-page SEO

We raden je met klem aan om te investeren in tools zoals Majestic SEO, Semrush of Ahrefs. Alle 3 de tools bieden je de mogelijkheid om in kaart te brengen welke websites naar jouw concurrenten linken. Dat maakt het vinden van linkmogelijkheden een stuk makkelijker.

In het onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van enkele links die naar de website van TIC Online Marketing verwijzen, het bureau dat dit gastblog heeft geschreven.

Analyse-backlinks-TIC (1)

Enkele backlinks van ticonlinemarketing.nl (Semrush).

Semrush en Majestic SEO kun je gratis uitproberen. Maak een lijstje van concurrenten en voer hun websites in om linkbuildingkansen te vinden. Benader vervolgens de webmasters van de gevonden websites met de vraag of een linkplaatsing mogelijk is.

Linkbuilding en plaatsingskosten

Vaak moet je betalen om een link te mogen plaatsen. Met name bij startpagina’s is dat vaak het geval en betaal je eenmalig of jaarlijks een bedrag voor de plaatsing. Blogartikelen, mits de inhoud van hoge kwaliteit is, kun je soms gratis laten plaatsen. 

Wat helpt is om in win-win te denken. Overleg dus met de webmasters over welke content ze graag op hun website willen toevoegen. Als je die content aanlevert mag je meestal in ruil daarvoor een link naar je website plaatsen.

Oplossing 2: Conversiepercentage verhogen

Meer traffic generen is altijd een goed idee. Maar als je al veel websitebezoekers hebt en het je weinig oplevert is het raadzaam om te onderzoeken waarom je bezoekers geen klant bij je worden. 

Een eenvoudige manier om dat te onderzoeken is met behulp van tools, zoals Hotjar of Mouseflow. Met deze tools kun je onder andere anonieme schermopnames van je bezoekers maken. 

De opnames kunnen verrassende inzichten opleveren over waarom bezoekers je website verlaten, bijvoorbeeld:

  • Buttons die niet blijken te werken
  • Formulieren die te lang zijn
  • Zoekfuncties die niet goed werken
  • Pagina’s die traag worden geladen

Naast schermopnames bieden zowel Hotjar als Mouseflow de mogelijkheid om je bezoekers om feedback te vragen. Bijvoorbeeld op het moment dat ze je website weg willen klikken. De feedback kan waardevolle inzichten opleveren waarmee je het conversiepercentage van je website kunt verbeteren.

Naast eenvoudige manieren om je conversiepercentage te verbeteren kun je ook geavanceerde methoden gebruiken, bijvoorbeeld A/B-testen. Hierbij voer je aan de hand van hypotheses testen uit en kijk je welke variant (pagina A of pagina B) het beste resultaat oplevert.

Het uitvoeren van A/B-testen is specialistisch werk en kun je het beste aan een conversie specialist uitbesteden.

Combinatie van oplossingen is het beste

Hoewel de besproken oplossingen om het rendement van je website te verbeteren opzichzelfstaand veel kunnen opleveren, is ons advies om ze allebei toe te passen. 

Heb je weinig bezoekers? Start dan eerst met traffic genereren en ga daarna aan de slag met conversie optimalisatie. Heb je al veel bezoekers? Dan kun je direct met allebei de oplossingen aan de slag.

Kom je er niet uit of wil je advies op maat over wat voor jouw situatie de beste oplossing is? Schakel dan een bureau in voor online marketing advies.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Bedrijfskleding is meer dan alleen een praktische outfit voor de werkdag; het is een krachtig instrument dat kan bijdragen aan het vormen en uitdragen…
Wanneer je een onderneming runt, weet je als geen ander hoe belangrijk het is om de juiste mensen op de juiste plekken te hebben. Maar soms is het…
Je ideale klantprofiel is het startpunt van jouw marketing- en salesaanpak. Want, een klantprofiel is jouw kompas naar de juiste leads en meer gewonnen…
Het zijn dure tijden, ondanks dat de omzet van veel bedrijven weer lekker op niveau komt na een aantal jaren waarin lockdowns en ander leed ons…
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) bracht een echte revolutie teweeg in de marketingwereld. Wat voorheen een tijdrovende en…
Veel ondernemers zijn echte doeners. Dit is ongetwijfeld een goede eigenschap, maar heeft ook minder positieve gevolgen. Zo hebben ze nogal de neiging…