Inhoudsopgave
Bovendien weten veel ondernemers niet goed hoe ze zich op internet kunnen profileren. Het is dan ook zeer complex en om die reden is het ook verstandig om gebruik te maken van de diensten van Tasmanic digital marketing. Maar welke fouten maken mkb-ondernemers meestal online? Daar gaan we in deze tekst wat dieper op in.
Lastig om klant te worden
Veel mkb-ondernemers hebben een prachtige website. Het is ook belangrijk om te investeren in een goede website, want dit is het visitekaartje. Het punt is echter dat je veel kanten op kunt met de website. Soms wordt een website daardoor te complex. De website is dan niet gebruiksvriendelijk en geïnteresseerden weten bijvoorbeeld niet goed hoe ze je moeten bereiken.
Het is vaak verleidelijk om voor een geavanceerde website te gaan, maar dit is niet altijd verstandig. Gebruiksvriendelijkheid moet immers voorop staan. Externe specialisten kunnen je helpen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren. Dan weten websitebezoekers sneller hoe ze klant kunnen worden.
Te weinig investeren in marketing
Veel ondernemers beseffen helaas niet dat marketing het fundament van de onderneming is. Misschien heb je nu een paar klanten en voorzien die jou van een goed inkomen. Maar die klanten kunnen natuurlijk ook verdwijnen! Er kan immers veel veranderen. Misschien zijn ze na verloop van tijd niet meer tevreden over je diensten of producten. Ze kunnen ook failliet gaan of stoppen met een onderneming. Dan zit je als ondernemer ineens zonder inkomen en dat is natuurlijk problematisch.
Om die reden moet je ook flink investeren in marketing. Met een goede marketingstrategie weet je op de lange termijn steevast nieuwe klanten te trekken. Dit is goed voor de onderneming, want zo blijf je langer financieel gezond.
Weinig aandacht aan zoekmachineoptimalisatie
De meeste mensen beginnen de zoektocht naar producten of diensten bij de zoekmachines. Om die reden moet je met specifieke zoekwoorden hoog in de zoekmachines komen. Dit doe je in de eerste plaats met SEO-teksten. In deze teksten staan de zoekwoorden aangegeven en daarmee word jij gevonden door geïnteresseerden. Daarnaast moet je ook veel aandacht besteden aan andere aspecten.
Je website moet bijvoorbeeld ook gebruiksvriendelijk zijn en een snelle laadtijd hebben. De gemiddelde websitebezoeker is immers kritisch. Ook moet je autoriteit zien te verkrijgen. Dit kun je doen door linkbuilding. Wanneer een website met veel autoriteit bijvoorbeeld naar jouw blog verwijst, dan is dit goed voor jouw ranking. Helaas besteden veel mkb-ondernemers weinig aandacht aan de zoekmachineoptimalisatie.
Niet effectief adverteren
In de vorige alinea’s bespraken we de organische manier van adverteren. Je kunt echter ook adverteren tegen betaling. Met specifieke zoekwoorden is je website dan als eerste zichtbaar. Het is een effectieve manier om bezoekers te trekken, maar je moet er wel een prijs per klik voor betalen. Hoe groter de concurrentie in je branche, hoe meer je moet betalen per klik. Wanneer je een budget hebt vastgesteld voor adverteren, dan is het vervolgens van belang om dit effectief te gebruiken. Zonder ervaring is dit echter complex. Veel ondernemers gooien dan ook advertentiegeld over de balk zonder dat ze nieuwe klanten trekken.
Conclusie
In deze blog zijn we dieper ingegaan op mkb-ondernemers en welke kansen ze vaak laten liggen.