Maar ben je al op de hoogte van de nieuwe regels die Gmail gaat invoeren? Deze veranderingen kunnen een grote impact hebben op hoe jouw e-mails worden ontvangen en gelezen. In dit artikel ontdek je wat deze nieuwe regels inhouden en hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mailcampagnes effectief blijven.
Wat zijn de nieuwe Gmail-regels?
Gmail heeft onlangs wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop e-mails worden gefilterd en gepresenteerd aan gebruikers. Deze updates zijn bedoeld om spam tegen te gaan en gebruikers te beschermen tegen ongewenste e-mails.
Zo worden e-mails nu strenger gecontroleerd op inhoud en afzender, en wordt het uiteindelijk verplicht om je met 1 klik uit te kunnen schrijven van een nieuwsbrief. Voor jou als Gmail-gebruiker is dat natuurlijk super. Maar wat betekenen deze regels voor jou als ondernemer die met e-mailmarketing werkt of hiermee wil gaan starten?
De impact op jouw e-mails
De meeste ondernemingen die geen massa’s mails versturen hoeven zich over deze nieuwe regels niet al te veel zorgen te maken. Zeker als je de juiste e-mailmarketing software gebruikt, deze voert veel van de nodige aanpassingen automatisch voor je door.
Toch is het wel handig om alvast rekening te houden met een aantal best practices, zodat je ook in de toekomst verzekerd bent van e-mails die je klanten bereiken, en die ook nog geopend én gelezen worden.
5 tips om de inbox en de klant te bereiken
1. Zorg voor een sterke onderwerpregel, vermijd spamachtige woorden
Een onderwerpregel die de aandacht trekt en relevant is voor de ontvanger, kan de kans op een geopende e-mail vergroten. Vermijd hierbij altijd spamachtige woorden of woordcombinaties en zorg het liefst ook gelijk voor een persoonlijke touch.
2. Maak je e-mails interactief en persoonlijk
Gebruik elementen zoals polls, enquêtes, interactieve afbeeldingen en personalisatie om je lezers te betrekken. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar hiermee ook de kans dat Gmail je e-mails als waardevol beschouwt.
3. Maak het gemakkelijk om uit te schrijven
Natuurlijk wil je zo veel mogelijk (potentiële) klanten bereiken. Waardevoller dan een grote groep, is een groep die graag e-mails van je ontvangt en leest. Maak het mensen daarom niet onnodig moeilijk om zich af te melden. Dat zorgt alleen maar voor nog meer frustratie en zal dan ook door Gmail en andere e-mailproviders afgestraft worden.
4. Houd je lijst schoon
Een kleine aanpassing met veel impact. Sluit alle contacten die langere tijd inactief zijn uit je e-maillijst. Want hoe meer inactieve en ongeïnteresseerde contacten, hoe groter de kans op spammeldingen, uitschrijvingen of lagere open of click rates.
Het is een tip waar je vandaag nog mee kan starten. Stuur alleen e-mails naar mensen die zich actief hebben ingeschreven en regelmatig interactie hebben met je e-mails (en: koop nooit e-maillijsten). Dit verhoogt je open- en klikratio’s, wat weer een positief signaal is voor e-mailproviders.
5. Test en optimaliseer
Blijf testen met verschillende soorten content, verzendtijden en frequenties om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Gebruik deze inzichten om je strategie te verfijnen.
Door deze tips toe te passen, kun je de kans vergroten dat je e-mails gezien en gewaardeerd worden door je klanten, ook met de nieuwe Gmail-regels.
De volgende stap
Je hoeft je als ondernemer dus niet direct zorgen te maken. E-mailmarketing blijft een krachtige tool, en de juiste software helpt je hierbij.