Online marketing is in de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen voor veel bedrijven. Om aan te haken bij de concurrentie, stappen te blijven zetten en een breder publiek aan te kunnen spreken, kiezen steeds meer ondernemers voor de onlinekanalen. Online marketing is echter een tijdrovende en complexe bezigheid, dus de vraag rijst op; doe je het zelf of besteed je het uit?

Inhoudsopgave

De voordelen van online marketing uitbesteden

Als je kiest voor de uitbesteding van de werkzaamheden door bijvoorbeeld een b2b marketing bureau, dan kleven daar een aantal voordelen aan vast. Zo beschik je onder andere over een team met de juiste kennis en expertise om direct aan de slag te gaan voor jouw business. Door de complexe en bewegelijke aard van de wereld van online marketing kost het veel tijd wanneer je hier zelf mee wil starten. Je zal wegwijs moeten worden in de verschillende tools en je zal je moeten verdiepen in verschillende strategieën en dat kost tijd.  In het ondernemerschap is tijd vanzelfsprekend schaars, dus het uitbesteden van de werkzaamheden rondom online marketing kan een goede investering zijn.

Omdat het draaien van succesvolle campagnes en het onderhouden van een goede website gelijk staan aan een flink pakket van diverse en uiteenlopende werkzaamheden, kan uitbesteden ook zeker raadzaam zijn. De meeste marketingbureaus beschikken namelijk over een team van verschillende specialisten. Wil je bijvoorbeeld teksten voor op de website laten schrijven, designs voor advertenties laten maken of Adwords uitbesteden? Alle expertise bevindt zich vaak onder één dak. Je hoeft dus niet in zee met allerlei verschillende partijen en/of freelancers.

Een ander voordeel is het feit dat je geen mensen in dienst hoeft te nemen om de online marketing op te pakken. Dat betekent dus dat er minder financiële risico’s kleven aan de uitbesteding van deze werkzaamheden. Ook blijf je hierdoor flexibel. Wanneer je bijvoorbeeld door tegenvallende resultaten een contract wil opzeggen, dan is er bij online marketingbureaus vaak sprake van een relatief kort opzegtermijn van één maand. Dat is bij een werknemer in vaste dienst natuurlijk wel anders.

Wat zijn de nadelen?

Wanneer je in zee gaat met een online marketingbureau zal je ook voor een deel afhankelijk zijn van de planning die zij hanteren. Dat kan soms zorgen voor vertraging op de lijn. Door van tevoren een duidelijke planning door te spreken die voor beide partijen haalbaar is, kan je dit probleem wel gemakkelijk tackelen. Een ander nadeel is het feit dat je, door het uitbesteden van online marketing, geen kennis opbouwt over dit onderwerp binnen je organisatie. Sommige ondernemers kiezen er daarom bewust voor om de werkzaamheden voor eigen rekening te nemen.

Een laatste bezwaar betreft het feit dat het voor sommige marketingbureaus soms lastig is om het vakgebied van jouw bedrijf volledig te begrijpen. Dat is echter wel belang om de doelgroep op een goede manier aan te spreken. Wanneer je onderneming zich bijvoorbeeld in een specifieke niche bevindt of het product dat je verkoopt is technisch erg complex, dan kan het een tijdje duren voordat je op dezelfde lijn zit met het bureau.

Om de hierboven genoemde nadelen gedeeltelijk te voorkomen, kan je er ook voor kiezen om een specifiek deel van de werkzaamheden uit te besteden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de complexe teksten voor je website zelf te schrijven, maar de zoekmachine optimalisatie uit handen te geven. Of bij advertenties kan je zelf teksten aanleveren, maar de strategieën en de campagneopzet zou je over kunnen laten aan een online marketingbureau. Dit is zeer gebruikelijk.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Zoekmachine optimalisatie (SEO) verandert voortdurend, gedreven door de updates en veranderingen in Google-algoritmes. Voor bedrijven die afhankelijk…
Fatbikes worden steeds populairder als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Met hun brede banden en robuuste frame bieden fatbikes talloze voordelen…
Elke ondernemer weet dat investeringen noodzakelijk zijn en dat deze op korte of lange termijn hun vruchten moeten…
De mooiste tijd van het jaar breekt alweer bijna aan. Een goed moment om het personeel in het zonnetje te zetten en extra aan teambuilding te werken….
Als je aan de slag wil met het opzetten van een website, is webhosting een van de eerste punten waar je aan moet denken. Het is zeg maar het digitale…
In de afgelopen tien jaar is de manier waarop mensen bankieren en financiële transacties uitvoeren radicaal veranderd. Deze verandering is…