De voordelen van online marketing uitbesteden
Als je kiest voor de uitbesteding van de werkzaamheden door bijvoorbeeld een b2b marketing bureau, dan kleven daar een aantal voordelen aan vast. Zo beschik je onder andere over een team met de juiste kennis en expertise om direct aan de slag te gaan voor jouw business. Door de complexe en bewegelijke aard van de wereld van online marketing kost het veel tijd wanneer je hier zelf mee wil starten. Je zal wegwijs moeten worden in de verschillende tools en je zal je moeten verdiepen in verschillende strategieën en dat kost tijd. In het ondernemerschap is tijd vanzelfsprekend schaars, dus het uitbesteden van de werkzaamheden rondom online marketing kan een goede investering zijn.
Omdat het draaien van succesvolle campagnes en het onderhouden van een goede website gelijk staan aan een flink pakket van diverse en uiteenlopende werkzaamheden, kan uitbesteden ook zeker raadzaam zijn. De meeste marketingbureaus beschikken namelijk over een team van verschillende specialisten. Wil je bijvoorbeeld teksten voor op de website laten schrijven, designs voor advertenties laten maken of Adwords uitbesteden? Alle expertise bevindt zich vaak onder één dak. Je hoeft dus niet in zee met allerlei verschillende partijen en/of freelancers.
Een ander voordeel is het feit dat je geen mensen in dienst hoeft te nemen om de online marketing op te pakken. Dat betekent dus dat er minder financiële risico’s kleven aan de uitbesteding van deze werkzaamheden. Ook blijf je hierdoor flexibel. Wanneer je bijvoorbeeld door tegenvallende resultaten een contract wil opzeggen, dan is er bij online marketingbureaus vaak sprake van een relatief kort opzegtermijn van één maand. Dat is bij een werknemer in vaste dienst natuurlijk wel anders.
Wat zijn de nadelen?
Wanneer je in zee gaat met een online marketingbureau zal je ook voor een deel afhankelijk zijn van de planning die zij hanteren. Dat kan soms zorgen voor vertraging op de lijn. Door van tevoren een duidelijke planning door te spreken die voor beide partijen haalbaar is, kan je dit probleem wel gemakkelijk tackelen. Een ander nadeel is het feit dat je, door het uitbesteden van online marketing, geen kennis opbouwt over dit onderwerp binnen je organisatie. Sommige ondernemers kiezen er daarom bewust voor om de werkzaamheden voor eigen rekening te nemen.
Een laatste bezwaar betreft het feit dat het voor sommige marketingbureaus soms lastig is om het vakgebied van jouw bedrijf volledig te begrijpen. Dat is echter wel belang om de doelgroep op een goede manier aan te spreken. Wanneer je onderneming zich bijvoorbeeld in een specifieke niche bevindt of het product dat je verkoopt is technisch erg complex, dan kan het een tijdje duren voordat je op dezelfde lijn zit met het bureau.
Om de hierboven genoemde nadelen gedeeltelijk te voorkomen, kan je er ook voor kiezen om een specifiek deel van de werkzaamheden uit te besteden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de complexe teksten voor je website zelf te schrijven, maar de zoekmachine optimalisatie uit handen te geven. Of bij advertenties kan je zelf teksten aanleveren, maar de strategieën en de campagneopzet zou je over kunnen laten aan een online marketingbureau. Dit is zeer gebruikelijk.