Inhoudsopgave
De zeven trends die Payhawk heeft geïdentificeerd zijn:
Hyperpersonalisatie en AI
Klanten eisen tegenwoordig steeds meer gepersonaliseerde producten en diensten die aansluiten op hun behoeften. Om aan deze vraag te voldoen, maken meer en meer fintechs gebruik van krachtige algoritmen om met klanten te communiceren. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld op maat gemaakt advies geven precies op de momenten dat het relevant is of aanbiedingen op maat maken op basis van eerdere aankopen. Door het gebruik van Artificial Intelligence (AI) kunnen bedrijven hun aanbod makkelijker afstemmen op individuele behoeften en op grote schaal gepersonaliseerde producten en diensten creëren.
Embedded finance zal verder toenemen
Met Apple Pay, Samsung Pay en Google Pay gebruiken klanten hun telefoon als betaalmiddel, ook al betalen ze niet met de digitale portemonnee (digital wallet) van hun telefoonmaatschappij.
Embedded finance, in combinatie met AI, zal steeds belangrijker worden voor vermogensbeheer en beleggingsadvies. AI heeft zich al bewezen als beleggingsadviseur door op sommige gebieden beter te presteren dan menselijke handelaren. Naar verwachting zal AI in 2025 35% van alle transacties voor zijn rekening nemen.
Financieel beheer wordt slimmer
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) gestuurd geldbeheer zal in belang toenemen. Enkele oordelen van AI voor geldbeheer zijn:
1) Meer transparantie – Klanten weten precies wat in elke uitgavenbeslissing is verdisconteerd en waarom. Met deze informatie kunnen gebieden worden geïdentificeerd die voor verbetering vatbaar zijn of potentiële financiële risico’s worden voorspeld.
2) Minder menselijke fouten – Menselijke fouten kunnen kostbare gevolgen hebben wanneer de uitgaven van een bedrijf handmatig worden beheerd. Geautomatiseerde oplossingen besparen uren handmatig beheer en verminderen het aantal fouten drastisch.
3) Financiële optimalisatie – Fintech gaat verder dan automatisering om enorme hoeveelheden gegevens om te zetten in waardevolle informatie die CFO’s en financemanagers kunnen gebruiken om betere budgetten op te stellen, besparingsmogelijkheden te identificeren en betere beslissingen te nemen.
De opkomst van cybersecurity 2.0
Cybersecurity 2.0 wil de veiligheid van financiële diensten verbeteren door middel van technologische innovatie. Met de invoering van technologieën als cloud computing moeten bedrijven oog hebben voor gegevensbeveiliging om deze te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. Dit betekent dat zij klantgegevens moeten beschermen en ervoor moeten zorgen dat zij alle bepalingen van de privacywetgeving naleven.
Biometrie zal ook steeds noodzakelijker worden, omdat het kan worden gebruikt als een extra beschermingslaag tegen ongeoorloofde toegang tot gevoelige informatie.
De opkomst van neobanks
Digitale banken, fintechs of neobanks zijn sinds de coronacrisis voor veel mensen een betrouwbaar alternatief voor traditionele banken geworden. Ze zijn een integraal onderdeel geworden van het financiële landschap, dankzij de miljarden dollars die alleen al in de afgelopen tien jaar zijn geïnvesteerd. De traditionele banken maken echter ook deel uit van deze evolutie. Zij zullen in toenemende mate fintech-innovaties overnemen en integreren binnen hun organisaties om hun klanten beter van dienst te zijn.
Decentralized finance raakt steeds meer ingeburgerd
Blockchaintechnologie wordt al in veel sectoren gebruikt om transacties te stroomlijnen. Het biedt een gedecentraliseerd systeem dat geen single point of failure heeft, waardoor het voor hackers moeilijk is om in te breken in systemen. Verwacht wordt dat het een aanzienlijke impact zal hebben op de financiële sector, zeker waar het gaat om betalingen en fraudepreventie. Tegen 2025 zullen veel landen een digitale munt hebben ingevoerd die door een centrale bank wordt ondersteund en zullen zij blockchain gebruiken om grensoverschrijdende transacties makkelijker te maken.
ESG: duurzame financiering en financiële inclusiviteit
Binnen de Fintech-sector is ESG (Environmental, Social & Governance) nog een relatief nieuw onderwerp maar er zijn veel initiatieven en maatregelen om dit te stimuleren en te laten ontwikkelen. ESG-initiatieven die bedrijven kunnen gebruiken zijn onder meer:
Financiële inclusiviteit: dit heeft tot doel ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot financiële diensten (zoals spaarrekeningen, creditcards, leningen en verzekeringsproducten), ongeacht inkomensniveau of geografische locatie. Miljoenen mensen hebben geen toegang tot deze financiële basisdiensten. Om dit probleem aan te pakken werken meerdere banken samen met fintechs om betaalbare mobiele oplossingen te bieden voor digitale bankdiensten zoals betalingen en geldtransfers.
De overgang naar duurzame financiering: Fintech heeft een belangrijke rol gespeeld bij de financiering van schone energieprojecten zoals zonneparken of windmolenparken, die uitstoot helpen verminderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen.
De fintech-sector blijft sterk groeien, ondanks de komende onzekerheden. En hij zal waarschijnlijk blijven veranderen hoe we reizen, bankieren, rekeningen betalen, geld beheren, enz. Deze trends in de fintech-sector zullen naar verwachting een betere waardepropositie bieden dan de traditionele systemen en oplossingen waaraan velen gewend zijn. Lees het hele artikel hier.